Scanian 450 heppaiset koeajossa

Sähköposti Tulosta PDF
Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina. Tenojoen varrella, Suomen pohjoisimmassa kolkassa sijaitseva Nuorgamin lomakeskus toimi koeajon puolivälietappina.

Atk osallistui Scania Suomen järjestämälle, Suomen pituussuunnassa halkaisevalle Scania Nuorgam Express -turneelle. Reitillä selvitettiin kuinka hyvin 450 heppaisen myllyn tehot riittävät kaukoliikenneautoon. Lenkki ajettiin kolmen (40-, 50- ja 60-tonnin) yhdistelmän voimin. Reitille sattui Kaunispään kuuluisa magneettimäki, jossa otetaan koneista viimeisetkin mehut irti. 
Lisää aiheesta seuraavassa 3.6. ilmestyvässä lehdessä.
 

Kestotesti: MB Citan väliraportti huolto vai huoltosopimus?

Sähköposti Tulosta PDF
M-B Citan 111 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestissäM-B Citan 111 Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestissä
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden kestotestiauto Mercedes-Benz Citan 111 on palvellut hyvin tarkoituksessaan. Kilometrejä on tähän mennessä kertynyt jo noin 28 000 ja on aika suunnitella auton huoltoon viemistä. Otimme selvää mitä Citanin huoltaminen maksaa maahantuojan huollossa. Huolenpitosopimusasiakkaan ei tarvitse tällaisia miettiä, vai tarvitseeko sittenkin?
Se selviää seuraavasta 3.6. ilmestyvästä lehdestä
 

Koeajossa Isuzu D-Max Arctic Trucks

Sähköposti Tulosta PDF
Double Cab -malliston autot ovat rekisteröity viidelle henkilölle ja niitä kohdellaan verotuksessa henkilöautoina.Double Cab -malliston autot ovat rekisteröity viidelle henkilölle ja niitä kohdellaan verotuksessa henkilöautoina.

Atk koeajoi Isuzun 5-henkilölle rekisteröidyn, Arctic Trucksin korotussarjalla ja koristeosilla maustetun D-Max lava-auton.
Double Cab -mallisto on saatavana Aisinin 6-vaihteisella manuaali- tai 5-vaihteisella automaattivaihteistolla. Varustelutasoja on valittavana kolme: LX, LS ja LSX. Koeajettu auto edustaa malliston parhainta LSX -varustelutasoa.
Lue lisää seuraavasta 3.6. ilmestyvästä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Freightliner automaattirekalle kulkuoikeudet Nevadassa

Sähköposti Tulosta PDF
Daimlerin omistama Freightliner sai ensimmäisenä maailmassa viime yönä automaattirekalleen liikennöimisoikeudet USAn Nevadan osavaltion pääteillä. Martti Peltonen raportoi lehtemme seuraavassa numerossa paikan päältä Las Vegasissa tapahtumaan ja asiaan liittyvistä yksityiskohdista.
 

AM Perniön rullakasettiperävaunu

Sähköposti Tulosta PDF


Taneli ja Antti Seppälän sekä Perniöläisen Automäkinen Oy:n yhteistyössä kehittämää rullakasetointijärjestelmää on nyt kokeiltu muutamia vuosia Ruotsissa. Sikäläisten sora-joonaiden kokemukset kevyestä ja lähes huoltovapaasta rullakasetista ovat olleet kaikin puolin positiivisia. Tässä näkemämme järjestelmä on jo viides naapurimaahan luovutettava kokonaisuus. Auto, tekniikka ja kuljetus –lehti tutustui järjestelmän saloihin juuri ennen valmiin yhdistelmän luovutusta Öölantilaiselle omistajalleen. Lisää aiheesta seuraavassa 3.6. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä
 

Syväpuhdasta äänellä

Sähköposti Tulosta PDF


Irrotimme Elekma Oy:n tuotevalikoimasta kokeiltavaksemme autonosien pesuun soveltuvan ultraäänipesurin. Se vakuutti positiivisesti ominaisuuksillaan.

Ensin puhdistettiin virranjakaja. Pelkällä vedellä pesutulos jäi hieman laihaksi. Lisäsimme pesuveteen ultraäänipesureille tarkoitettua pesunestettä. Puhdistustehon paraneminen on helposti havaittavissa. Jakajan pesutapahtuma kesti kokonaisuudessaan n. 10 minuuttia.

Lisää aiheesta tuoreessa Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.
 

Vaiettuja miljoonalaskuja

Sähköposti Tulosta PDF


Tattarisuolle rakennetun Malmin lentokentän alla on 18-54 m syvälle suota ja pohjavesikerroksia. Kukaan ei tiedä paljonko siellä on jäteöljyä, lentobensaa ja kerosiinia. Niitä sinne on kaadettu surutta ainakin 50 vuotta. Ei riitä, että jokainen sinne tuleva asuintalo on on paalutettava suopohjia myöten. Jokainen neliömetri on paalutettava: kadut, pihat, vesijohdot, viemärit, LVI, sähkökaapelit, kaikki. Malmin kentän lakkautus poikii veronmaksajille miljoonalaskuja.
 

"Vieläkin parantaisin"

Sähköposti Tulosta PDF

Sampo Puurunen paransi IShiftiä jo kerran. Uuden Volvo 750:n I-Shiftin hän parantaisi toisenkin kerran!

Sampo Puurunen on ajanut 30 vuotta puuta. Kalustoa on kaatunut, uponnut suohon eikä kolareiltakaan ole vältytty. Mutta talousasiat ovat pysyneet neljän auton yrittäjällä hallinnassa, josta vaimolle suuri kiitos.
 

Arvoisat hallitusneuvottelijat!

Sähköposti Tulosta PDF
Suomi elää viennistä. Vienti elää kuljetusten varassa. 90% Suomen kuljetuksista kulkee teitä pitkin. Tieverkon huono kunto on Suomen kuljetusyrittäjien ongelmista pienimpiä. Halpamaiden laiton kilpailu on suurin tappiolähde ei vain yrittäjille vaan erityisesti Suomelle ja kansantaloudelle.
Seuraava Auto, tekniikka ja kuljetus, numero 3/15 kertoo avoimessa kirjeelssä tuleville hallitusneuvottelijoille miksi. Lehti ilmestyy ensi viikolla.
 

Anteeksi

Sähköposti Tulosta PDF

Valitettavan erehdyksen takia Atk 2/15 kannessa luvattiin puuautoilija Sampo Puurusen puhuvan kokemuksistaan I-Shiftistä. Metsäkeikasta Puurusen kanssa tehtiin kaksi juttua. Sen jälkeen toimituksessa puhuttiin paljon I-Shiftistä. Atk meni painoon ennen Ajolinjaa. Atk:n kanteen iskettiin teksti Puurusesta ja I-Shiftistä. Jutut kuitenkin vaihdettiin, Puurusen I-Shift arvio pantiinkin Ajolinjaan. Erehdyksessä kansiteksti Atk:ssa jäi vaihtamatta.

Kaikille lukijoillemme, joilta jäi Atk 2/15 lehdessä pois kansitekstin lupaama Puurusen arvio I-Shiftistä, lähetämme erikseen vastaavan 11.3.2015 ilmestyvän Ajolinja -lehden. Pyydämme ilmoittamaan postiosoitteen sähköpostilla osoitteeseen anu.litja@boy.fi tai puhelimitse 09-547621.

Pahoittelemme syntynyttä erehdystä, jonka pyrimme korjaamaan parhaamme mukaan.

Klaus Bremer

 


Sivu 35 / 79

Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 16.05.2024 23:13 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki