Metsä on Suomen veturi

Sähköposti Tulosta PDF


Jyri Häkämies on hyvä tyyppi. Ei yritä johtajien tapaan puhua kuin tietäisi kaiken, vaikka tietoa on ohuesti kuin etuhampaan emalinmitta. Häkämies myöntää  helposti, ettei tiedä ja lupaa ottaa selvää. Puu liikkuu Suomessa koettuja logistisia  väyliä pitkin ja on viennin selkäranka, Häkämies painottaa. Ja laukaisee kovan luokan uutisen: EK on kehittämässä Suomeen sovitetun oppisopimusjärjestelmän! Se lähtee kotimaisin maanläheisin eväin kampittamaan nuorten työttömyyttä. Jyri Häkämies on näyttänyt ennenkin, ettei puhu mitä sylki suuhun tuo. Voi syntyä tulosta vaikka ay kampittaakin.

Suomessa oli elokuun lopulla 320 000 työtöntä työnhakijaa, kasvua 12% vuoden takaiseen. Työttömyysaste on viimeksi ollut yhtä paha 2009-laman huipulla. Nyt työttömyys lisääntyy koko ajan. Työministeri Lauri Ihalainen hoippuilee selityksestä toiseen. Hänen nuorisotakuunsa on kivillä. Hänen yksinyrittäjiä halveksiva asenne panee kysymään, onko hän kartalla ollenkaan. Saksan kisällijärjestelmää tavoitteleva oppisopimusjärjestelmämme ei ole tästä päivästä, yrittäjät toteavat. Nuoria karkaa virtana maasta.

SUOMI HUUTAA APUA
Jyri Häkämies ei kerro yksityiskohtia EKn suunnittelemasta oppisopimusjärjestelmästä. Se on tiukasti Suomi-lähtöisenä sovitettu nykyaikaan. Se tulee tilanteeseen, jossa ei ole paljon valinnanvaraa.

- On nähty että pojat joita koulu ei kiinnosta, pärjäävät hienosti työuralla kun pääsevät kiinni työhön joka kiinnostaa. Ja koulussa hienosti pärjäävät tytöt jäävät jostain syystä toimistotöihin, Häkämies sanoo.

Onko siinä vihje EKn räätälöimästä oppisopimusjärjestelmästä?


- Ajoimme rikkiveron kompensaationa kuljetusyrityksille dieselveroa alas. Epäonnistuimme. Otan asian esille uudestaan, tällä puheella!

ATK: Työttömillä nuorilla on halua muttei varaa ammattikuljettajiksi. Suomella on yli 4000 ammattikuljettajan vaje. C-, CE- ja D-ajokorttien ja ammattipätevyyskoulutuksen korkea hinta on farssi verrattuna muuhun Eurooppaan. ELY-keskus ei edes vastaa nuorten koulutusanomuksiin. Kuljettajavaje tekee tilaa halpamaiden kuljettajille ja hallitsemattomalle laittomalle kabotaasille. Tätäkö EK haluaa: kotimaiset kuljetusyritykset tappavia polkuhinnoiteltuja kuljetuksia teollisuudelle?

Jyri Häkämies: EKn intressissä on suomalaisen kuljetusalan ammattitaidon säilyttäminen kotimaassa, aivan varmasti. Yksityiskohtia en tunne, mutta otan selvä.  Ajoimme rikkiveron kompensaationa kuljetusyrityksille dieselveroa alas, mutta epäonnistuimme. Otan asian esille uudestaan, tällä puheella, Jyri Häkämies vakuuttaa.

ATK: Renkaat jotka antaisivat henkilöautoille kesäkelilläkin rapsut liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, hyväksytään kuorma-autoille talvirenkaiksi. Se avaa tien myös laittomalle kabotaasille, jota Suomessa ei valvota käytännössä lainkaan.  EKn eduksi, sanotaan. Ruotsi ja Norja torjuvat kovilla talvirengasmääräyksillä laitonta kabotaasia.

Jyri Häkämies: En tunne kuorma-autojen rengasvaatimuksia ja syy-yhteyksiä, mutta otan selvää. On tärkeä että kumipyöräkuljetusten ja logistiikan ammatillinen osaaminen pysyy Suomessa. Otan asian esille!

ATK: EK oli vahvasti lobbaamassa korotettuja painoja ja mittoja maantieliikenteeseen. Hyväksymisen jälkeen todettiin, etteivät tiet, sillat ja alikulut kestä uusia rajoja. Eikö tätä osattu etukäteen ennakoida?

Jyri Häkämies: Metsä on Suomen veturi ja viennin selkäranka. Kansainvälinen kilpailukyky samoin kuin päästöjen vähennysvaatimukset edellyttävät, että kahdella kuormalla viedään perille sama, mihin ennen vaadittiin kolme kuormaa. Niin tekee kovin kilpailijamme Ruotsi. Puun on liikuttava Suomessa tehokkaasti, Häkämies jyrähtää.


- Puun ”hiilittömyydestä” on pidettävä kiinni EUta myöten. Sen käyttö pienentää hiilijalanjälkeä!

ATK: Kun lama jyllää ja vienti panttaa myös metsäteollisuutta, miksi ei sitten isketä kiinni esimerkiksi puurakentamiseen? Se on lapsenkengissä verrattuna koko muuhun maailmaan.

Jyri Häkämies: EK ei ota kantaa rakennusteollisuuden materiaaleihin, ovatpa sitten betonia, terästä tai puuta. Puurakentamista on meillä hidastaneet määräykset ja ennakkoluulot aina paloturvallisuudesta suunnitteluun.

JYRI HÄKÄMIES
- Syntynyt 30.8.1961 Karhulassa

- Isä, kansanedustaja, opetusneuvos Erkki Häkämies. äiti, filosofian maisteri Pirkko Häkämies (o.s. Kairava); veli oikeusministeri 1996-98, sisäministeri 1999-2000 Kari Häkämies.

- Perhesuhteessa, kaksi lasta.

- Valtiotieteiden maisteri, 1986.

-Työura: 1987-89 eduskuntaryhmän tiedotussihteeri, Kok.; 1989-91 viestintäpäällikkö, Kymen Viestintä Oy; 1991-94 myyntijohtaja, Kymen Sanomat; 1994-2003 toimitusjohtaja, Kymenlaakson kauppakamari. Kansanedustaja 1999-2012 , Puolustusministeri 2007-11, Elinkeinoministeri 2011-12. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) toimitusjohtaja 19.11.2012
- .
Jos meillä puuvaranto uusiutuu 100Mm3 vuodessa ja siitä korjataan 55Mm3, varaa olisi korjata vielä yli 20 Mm3 enemmän. Raaka-ainetta riittää. Maailmalla rakennetaan jo 8-9 kerroksisia kerrostaloja. Ruotsissa  1/5 kerrostaloista tehdään puusta. Kerrostalot, julkiset rakennukset, lisäkerros- ja täydennysrakentamien avaavat suuria kasvumahdollisuuksia Suomessa. Puu on uusiutuva raaka-aine, sen käyttö pienentää hiilijalanjälkeä ja se on kokonaisedullista rakentamista. Tuotantoketju ja standardisointi vaativat meillä kehittämistä!

Saksan KLH-tekniikasta lähtenyt StoraEnson kehittämä CLT-tekniikka avaa meillä uusia näkymiä vanhan 3-4 metrin puuelementtien ja moduulirakentamisen lisäksi. Puu on yhä meillä suuri mahdollisuus! Puun hiilittömyydestä on pidettävä kiinni EU:ta myöten!

ATK: Energiapuulle iskettiin Suomessa verorasite. Risukasoja seisoo jättikasoittain metsissä lahoamassa, kun sähkö on halvimmillaan. Eikö nyt virhe pitäisi korjata äkkiä ja poistaa energiapuuvero!

Jyri Häkämies: Suomi on Euroopassa 2. suurin energiapuun omavaraisuudessa. Se on edullista energiaa. Kiitos metsäteollisuuden, Jyri Häkämies sanoo, katsoo suoraan silmiin ja jatkaa: ”Joka tarvitsee ydinvoimaa”!

Siinä harvinaisen selvät sävelet.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.04.2024 17:18 ]

Mainospalkki