Kangoo kolmelle

Sähköposti Tulosta PDF

Koeajokkimme ilmettä on piristetty lisävarustelistalta löytyvällä Styling pack:lla. Se sisältää mm. kaksiosaisen ja värisen etupuskurin, sumuvalot ja mustataustaiset ajovalot.

Auto tekniikka ja kuljetuksen 10/2013 -numerossa oleva Renault lyö hanttiin talouden taantumalle päivittämällä jo murrosikään ehtineen Kangoon moottoreita, ulkonäköä ja ajo-ominaisuuksia. Se on jatkossa saatavilla myös kolmelle rekisteröitynä.  Ensimmäiset Renault Kangoot tulivat katukuvaan vuonna 1997. Ensimmäinen kasvojenkohotus tehtiin vuonna 2003. Toinen sukupolvi, johon koeajamamme auto perustuu, esiteltiin vuonna 2008. Kangoot valmistetaan Renaultin Maubeugen tehtaalla Ranskassa. Samassa tehtaassa valmistetaan myös Kangoon tekniikkaan perustuvat Mercedes-Benz Citan tavara-autot.
 
Uusimmassa päivityksessä Kangoon keula sai uuden, entistä raikkaamman ilmeen. Tavara-automallistossa on kolme eri koripituutta, joista kaksi – normaali (3 m3) ja Maxi (4 m3) – kuuluvat Suomen tuontiohjelmaan.
 
Kangoon voi jatkossa tilata kolmipaikkaisena. Auton monikäyttöisyyttä lisäävä varustus on valittavana lisävarustepuolelta vajaan 500 euron hintaan.
 
UUSI ILME 
tulee kaksiosainen etupuskurin, ajovalojen sekä uusien sivupeilien avulla. Ne ovatkin kevyesti uudistuneen mittariston, uuden ohjauspyörän sekä uusien ovipaneleiden ohella näkyvimmät erot entiseen malliin.
 
Osa auton uudistuksista on katseilta piilossa. Etuakselistossa on nyt vakaajatanko ja auton äänieristystä on parannettu.  
 
PARANTUNUT LAATU
Renaultin mukaan uuden Kangoon kehitystyössä kiinnitettiin runsaasti huomiota laadun kohentamiseen. Sen pitäisi näkyä esimerkiksi hitsaussaumojen viimeistelyissä, korin tiivistyksissä sekä sisustan viimeistelyssä. Käyttäjäystävällisyyttä on parannettu äänieristystä lisäämällä. Kuljettajan korviin välittyvät äänet ovatkin tuntuvasti matalammalla tasolla. Citanin kangaspäällysteisellä väliseinällä ohjaamo saattaisi olla vieläkin hiljaisempi.

Vakiovarustelu on auton hintaan nähden kohtuullinen. Se pitää sisällään mm. ajovakauden hallinnan, ilmastoinnin, radion, jossa Bluetooth-yhteys ja USB liintäntä, ikkunallisen väliseinän, kuljettajan istuimen korkeudensäädön, kauko-ohjatun keskuslukituksen, sähkötoimiset etusivulasit sekä ulkopeilit ja oikean puoleisen peltisen liukuoven. Vasemman puoleinen liukuovi ja läppämallinen takaovi sekä taka- ja sivuovien lasit löytyvät valinnaisvarusteista.


Ratti on lainattu henkilöautopuolelta. Analoginen polttoainemittari on vaihtunut digitaaliseen palkkinäyttöön. Navigaattori toimii kuten kuuluukin, joskaan sen käyttö ei ole helpoimmasta päästä.

Koeajokkiimme oli valittu lisävarustevalikoimasta korotetun kantavuuden (+150kg), peruutustutkan, metallivärin ja korin koristelupaketin lisäksi suomenkielinen, värinäytöllä, navigoinnilla ja musiikin suoratoistolla maustettu R-Link multimediajärjestelmä.
 
KANGOON KULKUPUOLESTA
vastaa kuudennen sukupolven Energy dCi –moottori. Vaihteistona on 5-vaihteinen manuaali. Valmistaja ilmoittaa nelisylinterisen, tilavuudeltaan 1,5 litran moottorin parhaaksi tehoksi 66 kW (90 hv) ja vääntömomentiksi 200 Nm / 1750 r/min. Arvot ovat liki pitäen samat kuin aikaisemminkin.
 
Valmistajan mukaan vaihdeopastimen ja ECO-toiminnon avulla saavutetaan parhaimmillaan 10 prosentin kulutussäästöt. Lisäksi polttoainetaloutta parantavat mm. Stop&Start –toiminto ja jarrutusenergian talteenotto.
 
Euroopassa Kangoota on tarjolla tehokkaammalla 110 hv moottorilla ja 6-lovisella vaihteistolla.
Valmistaja ilmoittaa koeajamamme 3 m3 kuution tavaratilalla varustetun yksilön yhdistetyn ajon polttoaineen kulutukseksi 4,3 l/100 km, ja CO2-päästöiksi 112 g/km. Pidemmän Maxi version 4,7 l/100km ja 123 g/km. Sen mukaan polttoaineen kulutus olisi noin puoli litraa entistä pienempi.
 
Lähettiajon haasteita jäljittelevän koeajomme kulutuslukemaksi muodostui 5,6 l/100 km. Lukemaa voidaan pitää kohtuullisena. Tarkat talviolosuhteiden kulutuslukemat saamme helmikuussa järjestettävän Arctic Van Testin yhteydessä.
 
AJOSSA
Alusta ottaa nimismiehenkiharat ja mukulakivikadut vastaan jämäkästi ja samalla ilmeettömästi. Taajama-ajossa Kangoo on kuin kotonaan, eikä moittimista ole maantielläkään. Auton kokonaispainoksi ilmoitetaan 1950 kg ja omapainoksi 1355 kg. Se antaa kantavuudeksi noin 600 kg.
 
Kuljettajan turvaksi autossa on uusimman sukupolven ESP-järjestelmä, jossa mm. mäkilähtöavustin sekä hankalissa tieoloissa liikkeelle lähtöä helpottava Extended Grip –toiminto.
 
Työkäytössä Kangoon valtteja ovat ketteryys ja ohjaamon säilytystilat. Erikseen mainittakoon uudistettu keski-kyynärnoja, johon mahtuu puolentoista litran pullo pystyasentoon.
 
KULUPUOLESTA
Koeajamamme kaltaisen Kangoon veroton listahinta on 18 135 euroa. Edellä mainitut lisävarusteet korottavat hintaa 2080 eurolla. Autoveron osuus on noin 4700 euroa. Autoverollinen kokonaishinta on pyöreästi 25 500 euroa.
 
Käyttövoimavero on noin 72- ja ajoneuvovero noin 101 -euroa vuodessa. Liikennevakuutuksen hinta on pääkaupunkiseudulla, ilman alennuksia 700 euron paikkeilla. 
 
30 000 km vuotuisella ajosuoritteella, 1,5 euron litrahinnalla saamme koeajokulutuksen(5,6 l/100 km) perusteella polttoainekuluiksi 2520 euroa. Käyttökuluihin tulee lisäksi laskea rengas- ja huoltokulut.
 
Kangoo tulee huoltaa 2v tai 40 000 km välein, aikaisemman 2v tai 30 000 km:n asemesta.
Maahantuoja antaa autolle 3 vuoden tai 100 000 km takuun. Takuu sisältää Renault tiepalvelun. Ostajan kantilta arvioitaessa Renault Kangoon eduiksi on laskettava hyväksi havaittu tekniikka ja kohtuulliset käyttökulut sekä koko maan kattava huoltoverkosto.

PLUSSAT MIINUKSET
Moottori ja vaihteisto Ohjauksen keskialue
Mahdollisuus kolmateen istuimeen Navigaattorin käyttö
Alusta ja kulutus  

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.04.2024 19:49 ]

Mainospalkki