Plugit Finland Oy – Latausratkaisuja eri käyttöön

Sähköposti Tulosta PDF

Raskaan kaluston latausinfran rakentaminen on vielä Suomessa keskittynyt lähinnä varikkolatauksiin. Kaupunkibussien latauksia hoidetaan myös päätepysäkkien latauskentillä.

Liikenteen sähköistyminen edellyttää monipuolista selvitystä ja asiantuntemusta. Suomea on pidetty helppona maana liikenteen sähköistämiseksi.
 
Maassamme on autojen lämmitystolppia varsin kattavasti, mutta esimerkiksi Tukes ei suosittele näiden käyttöä säännölliseen lataamiseen. Julkinen latausverkosto ja erityisesti raskaan liikenteen lataaminen muodostavat aivan eri mittaluokan haasteen.


Linja-autojen latauskenttä Espoon Sellon yhteydessä.

Koko toimintaketjun suunnittelu ja toteutus
Plugit Finland Oy on jo vuodesta 2012 toiminut, alkujaan täysin suomalainen yritys, joka ottaa kokonaisvastuun latausjärjestelmän suunnittelusta aina laitteisiin asti. Vuonna 2021 siirtyi 71 % yrityksestä globaalin infrastruktuurisijoittaja DIF Capital Partnersin omistukseen. Yrityksen kasvuvauhti on ollut kova.
 
Myös yrityksen henkilöstömäärä on kasvanut vauhdilla, tämän hetken hieman yli sadan henkilön määrän ennakoidaan kasvavan vuoden loppuun mennessä lähelle 200 työntekijää. Yritys toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Aasiassa.
 
Toiminta kattaa kohteet kotitalouksista taloyhtiöihin, yrityksiin ja ammattiliikenteen latausasemiin. Laitteet toimitetaan kuhunkin käyttöön ja tilanteeseen parhaiten sopivina pääsääntöisesti avaimet käteen -periaatteella.


Suurin tarve tuntuu juuri nyt olevan julkisen verkon ja erityisesti raskaan kaluston varikkolautauksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Painopiste julkisessa latausverkostossa, raskaassa kalustossa ja taloyhtiöissä
Suurin tarve tuntuu juuri nyt olevan julkisen latausverkoston ja erityisesti raskaan kaluston varikkolatauksen suunnittelussa ja toteutuksessa. EU-määräykset kohdistuvat myös latausverkkoihin. AFIR-asetusehdotus edellyttää neuvottelujen lopputuloksista riippuen vähintään kahdeksaa julkista raskaan liikenteen latauspoolia TEN T -ydinverkolla vuoteen 2025 mennessä ja noin 60 latauspoolia vuoteen 2030 mennessä.
 
TEN-T-ydinverkon varrella Suomen tulisi varmistaa, että henkilö- ja pakettiautoille tarkoitettuja yleisesti saatavilla olevia latauspooleja otetaan käyttöön vähintään 60 km välein. Tavoitteet kiristyisivät vuoteen 2030 mennessä. Latauspoolien on vuoden 2025 loppuun mennessä tarjottava vähintään 300 kW:n antoteho ja sisällettävä vähintään yksi latauspiste, jonka yksilöllinen antoteho on vähintään 150 kW. Taas vuoden 2030 loppuun mennessä kunkin latauspoolin on tarjottava vähintään 600 kW:n antoteho, ja sisällettävä vähintään kaksi latauspistettä, joiden yksilöllinen antoteho on vähintään 150 kW.
 
Raskaan kaluston latausinfran rakentaminen on vielä Suomessa keskittynyt lähinnä varikkolatauksiin. Kaupunkibussien latauksia hoidetaan myös päätepysäkkien latauskentillä. Edes Suomen päätieverkolla ei vielä ole muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta järkevää pikalatausmahdollisuutta raskaalle kalustolle.
 
- Nyt toki on useampia projekteja työn alla, joten tilanne kyllä tulee paranemaan vuoden sisällä, kertoo raskaan kaluston lataustoiminnan kehityksestä vastaava Tomi Sydänmaa Plugitilta.
 
Suuren akuston lataaminen edes kohtuullisessa ajassa edellyttää selvästi tavanomaisia suurempia lataustehoja. Tästä syystä nykyisen pikalatausverkon käyttäminen ei ole mahdollista raskailla ajoneuvoilla. Myös parkkipaikat ovat henkilö- ja pakettiautoille mitoitettuja. Raskaan kaluston latauspaikka pitää olla läpiajettava niin, että myös pitkät yhdistelmät pystytään jatkossa lataamaan.


Kauppakeskus Lippulaivan latuspaikat Espoossa.

Myös omaa rautaa
Vaikka yleensä Plugit hankkiikin latauslaitteet eri toimintoihin parhaiten soveltuvina eri valmistajilta, on yrityksellä tarjota myös oman valmistuksen täysin kotimainen, Plugit HUBE. Se on siirrettävä latausasema, jonka sisältämät laturit ja kaapelit voivat olla erilaisia, samoin latausratkaisujen tehot.
 
Yksikköön liitetään tarvittava määrä erillisiä latauksen satelliitteja. Yksikkö on helposti siirrettävissä esimerkiksi trukilla nostaen uuteen paikkaan, jossa se voidaan kytkeä tarvittavaan virtasyöttöön. Laitteisto valmistetaan Plugitin omissa tiloissa Pirkkalassa.


Plugit tarjoaa myös oman valmistuksen täysin kotimaista, Plugit HUBE- siirrettävää latausasemaa, jonka sisältämät laturit ja kaapelit voivat olla erilaisia, samoin latausratkaisujen tehot.

Vaivaton kokonaispalvelu
Plugit mahdollistaa asiakkailleen latauksen hankkimisen puhtaasti palveluna Charging as a service (CaaS) -konseptilla, jossa Plugit vastaa koko latausjärjestelmän toteuttamisesta avaimet käteen -periaatteella. Asiakas voi halutessaan valita joko kuukausimaksullisen palvelumallin tai vaihtoehtoisesti latauslaitteiden käyttöasteeseen perustuvan mallin.
 
Etätuki mahdollistaa ja varmistaa rakennetun verkon ja palvelun saumattoman toiminnan kaikissa tilanteissa Plugitin panostaessaan ympärivuorokautiseen asiakaspalveluun mahdollisten ongelmatilanteiden sattuessa.
 
Pääomia sitovan CaaS-toiminnan laajentamiseen uusi omistusjärjestely antaa aiempaa paremmat mahdollisuudet.
 
- Lataus palveluna -konsepti soveltuu erityisen hyvin etenkin ammatti- ja raskaanliikenteen toimijoille madaltaen kynnystä aloittaa sähköinen siirtymä poistamalla tulevaisuuden epävarmuustekijöitä ja varmistamalla hankitun latausvalmiuden ja järjestelmien skaalautuvuuden myös tulevaisuuden tarpeiden mukaisesti, toteaa Sydänmaa.

Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Matti Aarnio ja Plugit

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 08.12.2024 05:42 ]

Mainospalkki