Hyötyajoneuvoalaa voimakkaasti ravisuttaneet talouden suhdannevaihtelut eivät ole juurikaan vaikuttaneet Daimler Trucks:n hyötyajoneuvojen myyntiin, vuodesta 2012 muodostui ennätyksellinen.
Trucks-divisioonan kuusi merkkiä – Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses ja BharatBenz – olivat myyneet joulukuun 2012 alkuun mennessä jo 424 000 ajoneuvoa.
Määrä oli vain 2000 pienempi kuin koko vuoden 2011 menekki.
Myynnissä saavutettu 14 prosentin kasvu johtui erityisesti kysynnästä Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa, joissa kasvuluvut olivat joulu-marraskuussa 21 ja lähes 33 prosenttia. Fuson kysyntä Japanissa nousi 35 prosenttia kaikkiaan 32 000 kappaleeseen.
Uusien mallien julkistamisen myötä Daimler-konsernin tuotteiden myynnin voi odottaa kasvavan entisestään kuluvan vuoden aikana.
Mercedes-Benz ja Fuso vahvoina Venäjän markkinoilla
Daimlerin kuorma-autoja myytiin Venäjällä 2800 vuonna 2011, mutta vuoden 2012 kokonaismyynnin ennakoidaan kasvavan yli 5000 kappaleen. Näistä jo joka kolmas on valmistettu paikallisesti, sillä Daimler avasi kuorma-autotehtaan Chelnyssa vuonna 2011.
Chelnyn tehtaassa tuotetaan Actrosia, Axoria, Ategoa ja Unimogia. Lisäksi maahantuotuja Mercedes-Benzin komponentteja käytetään venäläisissä Kamaz-kuorma-autoissa.
Daimler sekä Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki omistavat Kamazista yhdessä 15 prosentin osuuden. Modernisoitujen Kamazien kaltaisten tuotteiden ennakoidaan muodostavan puolet Venäjän kuorma-automyynnistä vuoteen 2020 mennessä.
Venäjä on jo nyt Euroopan merkittävin kuorma-autojen markkina-alue.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä