Hiukkassuodatin, joka kokoaa ja polttaa pakokaasujen mikroskooppiset hiukkaset, regeneroituu automaattisesti käytössä. EGR-teknologiaa käytetään pääasiassa pakokaasujen kuumentamiseen, kun moottori ei lämmitä pakokaasuja riittävästi. Pakokaasujen täytyy kuumentua vähintään 250 celsiusasteeseen, jotta SCR-järjestelmä toimii optimaalisesti.
Perinteiset EGRjärjestelmät jäähdyttävät kierrätetyn pakokaasun, jotta moottorin lämpötila laskee ja typpioksidipäästöjen määrä vähenee. Euro 6 -moottorin EGR-järjestelmä on kuitenkin käytännössä poissa päältä maantieajossa, joten vaikutusta polttoaineenkulutukseen ei tällaisessa ajossa ole.
Faktat, Volvo D13 460 Euro 6:
• 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.
• Suurin teho alueella 1 400-1 900 rpm: 338 kW.
• Suurin vääntö alueella 1 000-1 400 rpm: 2 300 Nm.
• Moottorijarru VEB kierrosluvulla 2 300 rpm: 375 kW.
• Uusi moottori on saatavana 4x2- ja 6x2-vetotavoilla varustettuihin Volvo FH -vetoautoihin ja - tasakuorma-autoihin, myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin tarkoitettuihin ADR-ajoneuvoihin.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä