Mainospalkki

Volvolta uusi Euro 6 -moottori

Sähköposti Tulosta PDF
Volvon uusi D13 460 Euro 6 on 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.Volvon uusi D13 460 Euro 6 on 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.Ensimmäisenä saataville tulee Volvon D13 460 hv -moottori, joka on nykyään käytössä kolmanneksessa kaikista Volvo kuorma-autoista. Volvo D13 Euro 6 -moottori perustuu Volvon hyväksi havaittuun Euro 5 -moottoriin. Uusi moottori on edeltäjänsä tavoin yksikkösumuttimilla ja SCR (Selective catalytic reduction) -teknologialla varustettu kuusisylinterinen rivimoottori.

Uusien päästömääräysten täyttämiseksi moottorissa käytetään myös EGR (Exhaust Gas Recirculation) -teknologiaa sekä dieselhiukkassuodatinta (DPF).
 
SCR-järjestelmä, joka muuntaa pakokaasujen typpioksidit harmittomaksi typeksi ja vesihöyryksi, on integroitu hiukkassuodattimen kanssa kompaktiksi kokonaisuudeksi, joka vie mahdollisimman vähän tilaa.

Hiukkassuodatin, joka kokoaa ja polttaa pakokaasujen mikroskooppiset hiukkaset, regeneroituu automaattisesti käytössä. EGR-teknologiaa käytetään pääasiassa pakokaasujen kuumentamiseen, kun moottori ei lämmitä pakokaasuja riittävästi. Pakokaasujen täytyy kuumentua vähintään 250 celsiusasteeseen, jotta SCR-järjestelmä toimii optimaalisesti.

Perinteiset EGRjärjestelmät jäähdyttävät kierrätetyn pakokaasun, jotta moottorin lämpötila laskee ja typpioksidipäästöjen määrä vähenee. Euro 6 -moottorin EGR-järjestelmä on kuitenkin käytännössä poissa päältä maantieajossa, joten vaikutusta polttoaineenkulutukseen ei tällaisessa ajossa ole.

Faktat, Volvo D13 460 Euro 6:

• 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.
• Suurin teho alueella 1 400-1 900 rpm: 338 kW.
• Suurin vääntö alueella 1 000-1 400 rpm: 2 300 Nm.
• Moottorijarru VEB kierrosluvulla 2 300 rpm: 375 kW.
• Uusi moottori on saatavana 4x2- ja 6x2-vetotavoilla varustettuihin Volvo FH -vetoautoihin ja - tasakuorma-autoihin, myös vaarallisten aineiden kuljetuksiin tarkoitettuihin ADR-ajoneuvoihin.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

30 VUOTTA METSÄAUTOTEILLÄ
Kimmo Koskela Kärkölästä on ohjastanut puuautoa vuodesta 1990 alkaen. Toimintaympäristö on vuosien mittaan muuttunut.

HoLa-PROJEKTI
Kaukoliikenteen sähkökuorma-autojen latausinfralle visioidaan ja luodaan nyt kuumeisesti ratkaisumalleja. HoLa-projekti on niistä yksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"YKSI AINOA kuorma-auto (ruotsalaisissa kilvissä – totta kai!) helpotti suuntavilkullaan ohitustilannetta..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 07.02.2023 22:35 ]


Mainospalkki