Lumisade ja jäiset tiet kuuluvat Suomen talviin, joten ajotavassa ja aikatauluissa pitäisi olla joustovaraa huonon sään varalle. Tilastojen mukaan näin ei kuitenkaan usein ole.
- Viime talvena oli poikkeuksellisen paljon sellaisia päiviä, jolloin satoi uutta lunta. Myös liukkaita kelejä oli tavallista enemmän. Onnettomuuksissa korostuivat ennakointi- ja käsittelyvirheet, mikä tarkoittaa, että nopeutta on ollut liikaa huonoihin olosuhteisiin nähden, sanoo teknisen palvelun päällikkö Marko Aalto Ifistä.
Kuljetusketjut suunniteltava sään mukaan
Ajotavan ja kuljetusketjujen aikataulujen sopeuttaminen esimerkiksi liukkaisiin olosuhteisiin on haastavaa, ja se näkyy raskaan kaluston vahinkotilastoissa. Koko vuoden vahingoista neljännes tapahtuu pelkästään tammi−helmikuussa.
If suosittelee, että yritykset kannustaisivat kuljettajia turvalliseen ja taloudelliseen ajotapaan esimerkiksi hyödyntämällä ajotavan seurantalaitteita. Turvallisesta ajotavasta palkitseminen on yritykselle kannattavaa.
- Jokainen päivä, jonka työntekijä tai ajoneuvo on liikenneonnettomuuden vuoksi poissa töistä, maksaa työnantajalle satoja tai jopa tuhansia euroja, Ifin yritysajoneuvovakuutusten vakuutuspäällikkö Petteri Laitinen huomauttaa.
Ajotavan seurantalaitteita tulisi hyödyntää enemmän myös logistiikkaketjujen suunnittelussa, mikä vähentäisi turhaa riskinottoa aikataulujen vuoksi.
* Lähde: Ifin vahinkotilastot, tammi−huhtikuun tilanteet 2012 ja 2011.
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä