Sähköinen kuljetin

Sähköposti Tulosta PDF

Auto on ulkoisesti helppo tunnistaa Mersuksi.

Mersun pienempi pakumalli on uudistunut yhteistyössä Renaultin kanssa. Eli Citan on pitkälti sama auto kuin Kangoo, mutta kyllä Citan tuntuu ihan Mersulta kun autoon astuu.
 
Koeajoon saimme pidemmän 112e-mallin. Sen kokonaispituus on karvan alle 5 m, tavaratilassa on kokoa 3,7 kuutiota ja kantavuus 630 kg. Voimalinjan sähkömoottori tuottaa 90 kW tehon ja akku on kapasiteetiltaan 45 kWh. Autossa on hyvät vakiovarusteet, mm. 22 kW:n sisäinen AC-laturi, 75 kW DC-lataus, Thermotronic- automaatti-ilmastointi, navigointi ja Mercedes me-palvelut. Lisäksi autossa oli hyvät lisävarusteet, mm. nahkainen monitoimiohjauspyörä ja vaihteenvalitsin, peruutuskamera, LED-ajovalot, lämmitettävä tuulilasi, avaimeton lukitus ja liukuovi myös vasemmalla puolen.


Kuljettajan työtila on asiallinen. Kaikki usein tarvittavat toiminnot löytyvät helposti ja monitoimiratti on monipuolinen ja helppo käyttää.

Päältäpäin ja sisältä
Auton ulkonäkö on muuttunut vähän, mitoissa ei oleellisia muutoksia ole tapahtunut. Sisarestaan Kangoosta sen erottaa kuitenkin heti, Mersun tähti keulalla on niin hallitseva, että erehtymisen mahdollisuutta ei ole. Etuovet aukeavat jopa 90 astetta, joten autoon nousu on helppoa.


Infotainment jakaa tällä näytöllä tietoa mihin sähköä kuluu.
 
Auton kojetaulu on uusittu kokonaan ja se näyttää hyvinkin toimivalta. Kaikki on helposti löydettävissä ja varsinkin monitoimiohjauspyörä on mainio. Vaikka ohjauspyörään on tuotu paljon toimintoja, ne oppii aika nopeasti. Ajotietokonetta käytetään ohjauspyörän hipaisukytkimellä ja se toimii hyvin. Mersu on onnistunut sen toteuttamisessa monia kilpailijoitaan paremmin.


Ajosuunnan valitsimeksi on jäänyt polttomoottoriauton vaihteenvalitsin. Se ei ole oikein toimiva ratkaisu.
 
Ajossa
Auto on ajoltaan käteen sopiva ja näkyvyys eteen ja sivuille on hyvä. Taustapeilit ovat sopivan kokoiset, niillä saa hyvän näkymän taakse. Umpinainen ohjaamon takaseinä häiritsee yllättävän vähän. Auto on ketterä, joten sillä pärjää ahtaissa tiloissa oikein hyvin. Vain etukulmien katve jäi vaivaamaan. Kulmien etäisyyttä on vaikea arvioida ja edessä ei ollut pysäköintitutkaa. Peruutuskamera sitä vastoin on hyvä.
 
Kaasun vaste on trimmattu miellyttäväksi, auto reagoi kuljettajan pyyntöihin loogisesti. Eco-tilassa kaasun vaste luonnollisesti on hitaampi, mutta ei pahasti häiritse kuitenkaan.


Etuovet aukeaa 90 astetta, joten autoon on huomattavsti helpompi kulkea.

Energian talteenottoa voi säätää klassisella vaihdekepillä liikuttamalla sitä eteen ja taakse. Auton saa joko rullaamaan vapaalla ja lisäksi on kahdella eri voimakkuudella regeneroivaa asentoa kun on tarve hidastaa. Sen käytön oppii aika nopeasti ja se käy vaihdevivulla kätevästi. Muuten ajosuunnan vaihtaminen tällä kepillä on vähän kankeata, valitsimen siirtäminen R ja D-asentojen välillä vaatii turhan paljon voimaa. Keppi on samanlainen kuin polttomoottoriversiossa.


Eurolava mahtuu takaovista mainiosti sisään. Sivuovista nippanappa, eikä sitä trukilla uskaltaisi sivuovista kuormatakaan.

Sähkön tankkaaminen
Latausportti on auton keulassa. Se ei välttämättä ole ihanteellinen paikka. Yleisesti ottaen sähköautojen latausportit ovat auton sivulla ja siksi uudet latauspaikat on usein suunniteltu sen mukaan. Tästä seuraa se, että eCitanilla joutuu auton sijoittamaan latauspaikalle niin, että se saattaa blokata viereisen paikan.
 
Autossa on ilmeisesti Kangoon perua 22 kW tehoinen sisäinen AC-laturi ja se on erittäin hyvä asia. AC-laturilla on tyypillisesti lataaminen aina edullisempaa ja kun sen teho on 22 kW, voi autoa ladata vaikka lounastauon aikana selvästi edullisemmalla hinnalla ja saada tunnissa 100 km ajomatkaa lisää.


Takaovet kääntyvät 270 astetta ja hyötyosastolle pääsee takakautta kuormaamaan vaikka trukilla.

Valmistaja lupaa auton maksimi DC-lataustehoksi 75 kW. Koeajon aikana maksimi teho jäi kuitenkin 61 kW:iin. Syynä saattaa olla se, että ulkolämpötila oli nollan tuntumassa ja autossa ei ole akun esilämmitystä laturille mennessä. Auton akun koko on vain 45 kWh, joten tuolla todetulla teholla 10%.sta 80%:iin akun saa kuitenkin ladattua yleensä reilussa puolessa tunnissa, kesällä ehkä nopeamminkin.


Maksimi DC-lataustehoksi jäi 61 kW, mikä johtunee viileästä kelistä ja puuttuvasta akun esilämmityksestä. Kuppa käyrässä johtuu siitä, että latauskentälle tuli toinen auto ja laturi jakoi tehoa sillekin. Se ei kuitenkaan ollut syynä vajaaksi jääneeseen maksimitehoon, sen testasin toisella latauskerralla.

Auton toimintamatka
Auton WLTP toimintamatkaksi yhdellä latauksella luvataan jopa 282 km. Koeajon aikana kulutukseksi muodostui 21 kWh/100km. Silloin 45 kWh kokoisella akulla voisi teoriassa päästä 45/21=214 km. Koeajokokemuksen perusteella päättelen, että matka- ajossa latauspaikkaa on kuitenkin syytä hakea jo 150 km ajon jälkeen, muutoin voi range-ahdistus iskeä. Eli varsinainen matka-auto tämä eCitan ei ole. Mutta kaupunkipyöritykseen se sopii varmasti hyvin. Jos vuotuiseksi ajomääräksi tulee noin 30 tkm, se tarkoittaa keskimäärin 150 km:n päivittäistä ajoa. Sen eCitan selvittää helposti ja tarvittaessa vajaan puolen tunnin tauolla saa DC-latauksella helposti 100 km lisää toimintamatkaa.


Mersun näköinen myös takaa.
 
Auton taloudellisuus
Sähköauton taloudellisuus riippuu olennaisesti siitä, missä autoaan lataa. Pörssisähkön 7 vrk keskihinta tätä kirjoittaessani (6.11.2023) on 4cnt/kWh. Pk-seudulla siirron hinta on noin 6 cnt/kWh. Eli pörssisähkö on maksanut noin 10cnt/kwh. Silloin 100 km:n hinnaksi tässä ajossa tulisi pörssisähköllä 2,10€. Se vastaa noin litraa dieseliä tai bensaa tämän hetken hinnoilla. Jos taas joutuu lataamaan julkisista latureista, niin puhutaankin jo ihan eri hinnoista. ABC:llä ja K-Latauksessa sähkön hinta on nyt reilut 30 cnt/kWh. Sillä hinnalla 100 km:n käyttövoiman hinnaksi tuleekin jo yli 6€. Sillä saa fossiilista käyttövoimaa noin 3 litraa. Joka tapauksessa sähkömoottorilla ajaminen on selvästi halvempaa kuin polttomoottorilla. Lopputulema on sitten itse kunkin kohdalla riippuvainen siitä, miten pystyy lataukset järjestämään.


 
Tavaratila
Hyötyosasto on tilava ja lisävarusteena saatava liukuovi vasemmalla lisää käyttömukavuutta hyvin. Autoon mahtuu eurolava sisään takaovista hyvin ja sivuovistakin nippanappa. Takana on siis pariovet ja ne aukeavat 270 astetta, joten tavaralavan kuormaaminen vaikka trukilla käy mainiosti. Tavaratilassa on karhennettu lattiapäällyste ja hyvät kiinnityslenkit seinissä, joihin saa kiinnitysliinat hyvin kiinni.

Plussat
+ Hyvin toimiva monitoimiohjauspyörä
+ Auton tunnistaa Mersuksi
+ Tukevat istuimet kuljettajalle ja matkustajalle
+ Etuovet ja takaovet aukeavat hyvin

Miinukset
– Hiukan vaatimaton ajoakun kapasiteetti
– Puuttuva akun esivalmistelu laturille mennessä
– Ajosuunnan valitsin (vaihdekeppi) turhan kankea käyttää

Teksti, kuvat | Kai Kniivilä

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 03.05.2024 21:33 ]

Mainospalkki