Laaja mallisto eri käyttötarkoituksiin

Sähköposti Tulosta PDF

Neljä konttialustaa kätevästi tehtaalta kerralla Kit Loading kuljetuksena.

Elefanttilogo on tuttu perävaunuissa koko Euroopassa. 100 vuotta yritys toimi nimellä Schmitz-Anhänger. Vuodesta 1998 nimi on ollut Schmitz Cargobull ja sininen norsu on ollut tavaramerkkinä. Valmistus on valtaosin Saksassa, missä Schmitz onkin selvästi suurin puoliperävaunuvalmistaja. Liettuassa valmistetaan pienempien sarjojen tuotteita. Kaikkiaan Schmitz-tuotemerkillä valmistui viime vuonna yli 58 000 yksikköä.
 
Perävaunumallistossa on kattavasti erilaisia puoliperävaunuja. Suomessa ehkä useimmin liikenteessä näkee umpikorisia Schmitz-puoliperävaunuja. Mallisto käsittää kuitenkin myös erilaisia verhokapelleja, kippiyksiköitä, konttija lavaperävaunuja ja vaihtokorijärjestelmiä.
 

Vetokytkin 13600 umpi-, kapelli- ja lavettipuoliperävaunussa.

Suomessa mitta- ja painojärjestelmä suosii dolly-apuvaunua, joka on myös Schmitzin tuotanto-ohjelmassa. Auton kuormakorit asennettiin aiemmin Schmitzin tehtaalla, jonne alusta toimitettiin. Tänä vuonna korit voidaankin nyt asentaa Suomessa, Seinäjoen Raskashuolto Oy:llä, minne alusta toimitetaan. Valmis kori tilataan tehtaalta autoon sopivaksi.
 
- Korin maksimipituus on 10,650 metriä. Korin asennuksen lisäksi autoa voidaan varustella myös muuten. Lisävalot, karjapuskurit, ohjaamon lisävarustelu on nyt mahdollista, toteaa Jarkko Kohtala Seinäjoelta.
 
- Haluttaessa kuormakori voidaan nyt asentaa myös käytetylle alustalle, toteaa Suomen Schmitz Cargobull toimintojen vetäjä Tomi Tiittanen.


Valmis kuormakori liitetään nyt Suomessa alustalle.
 
Mitat ja painot
Suomen mitta- ja painomääräykset eivät alkuun sopineet suoraan Schmitzin mallistoon. Yhteistyössä tehtaiden suunnitteluosastojen kanssa valmistusohjelmaan saatiin mm. 4-akselinen 17-metrin perävaunu juuri HCT-tarpeeseen, kertoo Tomi Tiittanen. Kapelliperävaunuja on saatavilla myös 15-metrisenä.
 
Suomen innoittamana ovat HCT-yhdistelmät tulossa nyt ensin Ruotsiin, mutta ilmeisesti myöhemmin myös Tanskan teille. Pidemmät yksiköt ovat suunnitteilla useassa Euroopan maassa, mutta ainakin alkuun näyttäisi siltä, että Suomen korotetut painot eivät välttämättä seuraa pituuden mukana.
 
Esimerkkinä voidaan ottaa, että Saksassa ja osin Espanjassa VAG-ryhmän tarpeista johtuen on liikenteeseen voitu ottaa rajalliseen käyttöön kahden normimittaisen puoliperävaunun yhdistelmiä.


Suosittu kaksitasolastaus kahdella eri korkeudella.

Tarpeiden mukaan
Asiakkaan tarpeiden mukaan valitaan paras ja sopivin ratkaisu. Perävaunuissa asiakkaiden erikoistoiveet poikkeavat eniten erilaisten varusteiden kohdalla, jotka on helpompi toteuttaa myös massatuotannossa. Toki on selvää, että suuren volyymin sarjatuotannossa ei suurempia räätälöintejä ole kannattavaa tehdä kovin runsaasti.
 
Esimerkkinä isosta Schmitzin volyymistä voidaan todeta, että uusi kapelliperävaunu valmistuu joka kuudes minuutti tuotantolinjalta. Pienemmän volyymin tuote on muun muassa eristetty, kippaava puoliperävaunu esimerkiksi asfaltin ajoon.
 
Näissä on valittavissa muun muassa näyttävä ” peilipintainen” pintamateriaali rosterista.


Neliakselinen Suomen pituusmittoihin kehitetty pakasteperävaunu.

Omavarainen
Omavaraisuutta kuvaa se, että Schmitz suunnittelee ja valmistaa itse myös muun muassa akselistot ja kylmäkoneet. Näiden lisäksi runkorakenteet, korielementit ja erilaiset varusteet ovat omaa valmistetta.
 
- Telematiikka on tärkeä osa nykypäivän kuljetuksia. Se tarjoaa jokaiselle käyttäjälle tarvittavat tiedot, olit sitten omistaja, ajojärjestelijä tai kuljettaja. Tästä syystä Schmitzin uusia perävaunuja kutsutaankin SMART trailereiksi, tarkentaa Tuomas Koskinen, joka vastaa myynnistä ja jälkimarkkinoista Suomessa.


Sivulaudaton POWER CURTAIN kapelliseinä nopeuttaa lastausta ja purkua.

Innovaatioilla kehitystä
Vuosien kuluessa Schmitz Cargobull on vastaanottanut koko joukon erilaisia innovaatio- ja tuotekehityspalkintoja. Viimeisin on vuoden 2021 ykkössija Environment-sarjassa, jossa palkittiin akselista ja akustosta voimansa saava kylmäkoneisto. Lataus toimii 22 kW-teholla. Tällainen yksikkö luovutettiin tänä vuonna Suomeenkin kokemusta keräämään.

- Suomi onkin ollut usein edelläkävijänä ja testimarkkinana missä uusia ratkaisuja selvitetään käytännössä, kertoo Tomi Tiittanen.
 
Suomessa keliolosuhteista johtuen kapelliperävaunun katolle kerääntyy talvella seisonnan aikana lunta ja jäätä, joka sitten ajossa putoaa pois ja aiheuttaa usein kiusallisia tilanteita takana ajavalle. Schmitzillä on tämän talvisen haasteen poistamiseksi tarjolla lisävarusteena paineilmalla täytettävä pituussuuntainen ilmapalje (airbag) keskelle kattoa. Näin katosta tulee hieman harjakattoa muistuttava ja vedet/lumet putoavat maahan turvallisesti.
 
Kapellikärryssä pressua tukee ja suojaa tavallisesti vaakalaudat. Lautojen irrottelu ja kiinnittäminen purku- ja lastaustilanteessa on aikaa vievä operaatio. Schmitzillä on olemassa ratkaisu, jossa nämä laudat on voitu jättää pois. Pressun omat tukivahvisteet hoitavat asian ja antavat mahdollisuuden myös kuorman kiinnittämiseen. Ilmanvastus on merkittävässä roolissa polttoaineen kulutuksessa.
 
Schmitz Cargobull on kehittänyt virtaviivaisemman Ecoflex-perävaunun, joka saksalaisen Transport- Magazine-lehden testissä saavutti 5,4 litran polttoainesäästön vertailukelpoisessa rinnakkaistestissä perinteisen perävaunun kanssa. Ecoflex-perävaunun kattolinja on tasaisesti laskeva taaksepäin.


Paineilmaputki nostaa katon harjaa ja estää veden ja jään kertymistä katolle.

Käytetyt haasteena
- Usein uuden myyntiin liittyy käytöstä pois jäävä käytetty yksikkö. Näiden markkinoinnissa erityisesti tämän hetken taloudellisessa tilanteessa onkin oma työnsä, kertoo Tomi Tiittanen.
 
- Hyväkuntoinen vanhempikin eristetty perävaunu löytää käyttäjänsä vielä rahtikäytöstä. Vanhojen kapellikärryjen tarjonta myös käytettynä on Euroopassa varsin laajaa, joka pudottaa kysyntää ja hintoja myös Suomessa, pohtii Tuomas Koskinen.

Teksti | Matti Aarnio, kuvat | Schmitz Cargobull

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UUSI AIKAKAUSI
Futuristisesti suunniteltu ProCabin-ohjaamo merkitsee Mercedes-Benz Actros-malliston päivitystä uudelle aikakaudelle.

VILLILÄNSI JATKUU
Suuresta taksiuudistuksesta on jo useita vuosia. Lähes heti todettiin että pieleen meni ja korjattavaa riittää. Aikaa kuluu ja edelleenkään mitään ei tapahdu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Virastojen ja virkamiesten määrä on Suomessa kasvanut yli äyräidensä. Apulaisiksi tarkoitetut ovat kasvaneet herrakansaksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 04.05.2024 00:56 ]

Mainospalkki