Kilot kannattavaksi liiketoiminnaksi

Sähköposti Tulosta PDF

Pauli Suoniemi kertoo, että nykyaikaiset vaaitusratkaisut vähentävät raportointiin ja laskutukseen liittyviä virheitä ja käsityötä.

Tamtron on kansainvälisesti toimiva suomalainen punnitusteknologiayhtiö. Suomen lisäksi yhtiöllä on yritykset kahdeksassa Euroopan maassa.
 
Yhtiön punnitusratkaisuja on saatavilla esimerkiksi logistiikan, metsäteollisuuden, satamien, kierrätys- ja energiateollisuuden, prosessija valmistavan teollisuuden ja maanrakennuksen tarpeisiin. Tamtronin tuotteilla on koko Suomen kattava huoltoverkosto ja yhtiön tuotteita viedään yli 50 maahan. Tapasimme yhtiöstä Pauli Suoniemen ja tiedustelimme, miten yhtiö vastaa puunkuormauksen punnitushaasteisiin.


Punnitusanturi perustuu venymäliuskatekniikkaan, joten anturissa ei ole hydrauliikkaa, joka aiheuttaisi kitkaa tai liikkuvia osia vaikuttamassa punnitukseen. Anturi on huoltovapaa ja siinä on pitkäkestoinen akku. Liike- ja lämpötilakompensoidun anturin käyttölämpötila on -25°C – +50°C.

Punnitseminen haasteena puunkuormauksessa
Puunkuljettamiseen liittyvä tavaran punnitseminen on tärkeä osa kuljetustapahtumaa. Asia vaikuttaa merkittävästi esimerkiksi rahtien hinnoitteluun, ajosuunnitteluun ja tilaajan vastuuseen. Esimerkiksi, jos ajoneuvoyhdistelmässä havaitaan tehtaan punnituksessa ylikuormaa, seuraa siitä palautetta ja jopa ajokieltoja. Ne ajat, jolloin ylikuormilla tehtiin tulosta ovat historiaa. Kuljettajien huhujen mukaan esimerkiksi kolme pientä ylikuormaa kuukauden ajalla johtaa tilaajan asettamaan viikon ajokieltoon. Huomattavista yli 78 000 kilon kokonaispainoista ajokielto tulee heti. Lisäksi yli yhden prosentin heitoista ajoneuvokohtaisten ja tehtaan punnituslaitteiston välillä tulee merkintä raportteihin ja kehotus laitteiston kalibrointiin.


One Bioforest SG:n ja One Timber SG:n ja niiden kestävän punnitusanturin avulla metsästä kerätyn tukki-, energia- ja kuitupuun määrän osoittaminen on luotettavaa ja vaivatonta.

Tamtron punnitsee ja siirtää tiedot pilvipalveluun
Tamtronin One Bioforest SG vaa’alla varustetut ajokoneet punnitsevat kuljetusketjun alkupäässä metsästä keräämänsä puumateriaalin painon ja siirtävät sen pilvipalveluun, Pauli Suoniemi kertoo. Näin puutavaran lastauspaikalle siirrettyjen tuotteiden kokonaispaino on etukäteen tiedossa, mikä helpottaaajosuunnittelua. Ennen lastauskohteessa olevan puutavaran määrä saattoi perustua pitkälti mututuntumaan. One Bioforest SG vaaka on yhteensopiva valtaosaan ajokoneista ja tukkikourallisiin kaivureihin.


One Bioforest SG- ja One Timber SG-vaa’at ovat yhteensopivia valtaosaan ajokoneista, puutavaranostureista ja tukkikourallisista kaivureista.

Kuljetusketjun seuraavassa vaiheessa puutavaran lastauspaikallakuljettajan kuormatessa ajoneuvoaan One Timber SG vaa’alla, siirtyvät nosturin punnitustulokset reaaliaikaisesti Tamtronin One Cloud -pilvipalveluun. Kuorman painotietojen avulla lastattavan kuorman täyttöaste saadaan optimoitua mahdollisimman suureksi. Samalla vältytään epätaloudelliselta alikuormaukselta ja ylikuormasakoiltasekä tilaajan sanktioilta. Tamtronin vaakojen avulla voidaan lisäksi varmistaa, että kuormattu lasti on auton akselipainorajojen ja tieliikennesäädösten mukainen. 


Tamtron One -näytön avulla kuljettaja näkee kuorman painotiedot, joiden avulla hän saa optimoitua kuorman täyttöasteen mahdollisimman suureksi.

Huoltovapaa venymäliuska-anturi
One Bioforest SG -ajokonevaaka ja One Timber SG-puutavaranosturivaaka sisältävät Tamtron One -näytön ja uuden sukupolven SG-venymäliuska-anturin, jotka toimivat yhdessä langattomasti. One Bioforest SG:n ja One TimberSG:n ja niiden kestävän punnitusanturin avulla metsästä kerätyn tukki-, energia- ja kuitupuun määrän osoittaminen on luotettavaa ja vaivatonta. Näillä vaaoilla punnitus onnistuu äärimmäisissä työolosuhteissa vaaditullatarkkuudella. Punnitusanturi perustuuvenymäliuskatekniikkaan, joten anturissa ei ole hydrauliikkaa, joka aiheuttaisi kitkaatai liikkuvia osia vaikuttamassa punnitukseen. Lisäksi anturi on huoltovapaa ja siinä on pitkäkestoinen akku, Pauli Suoniemi toteaa. Liike- ja lämpötilakompensoidun anturin käyttölämpötila on -25°C – +50°C. Anturin sisäinen ohjelmisto on päivitettävissä tarpeen mukaan. Tamtron Onen kosketusnäytöllisen vaakalaitteen käyttäjäliittymä on suunniteltu ja testattu yhteistyössä alan ammattilaisten kanssa.


Punnitusjärjestelmien komponenttien testauspenkki.
 
Pienet kustannukset ja vähemmän virheitä
Tamtronin modernit vaakaratkaisut hyödyttävät käyttäjiä monella tapaa. Liiketoiminta hyötyy, koska punnitustieto kulkee reaaliajassa. Kuljettajan päivittäinen työ helpottuu, koska hän voi suorittaa punnitusprosessin ajoneuvon sisäpuolelta turvallisesti ja säänsuojassa. Etäyhteyden avulla toimiva huolto ja automaattiset ohjelmistopäivitykset takaavat, että uusin ohjelmisto on aina käytössä. Järjestelmä mahdollistaa offline-käytön tietoliikenneyhteyksien ollessa poissa toiminnasta. Lisäksi nykyaikaiset vaaitusratkaisut vähentävät raportointiin ja laskutukseen liittyviä virheitä ja käsityötä, sanoo Pauli Suoniemi lopuksi.


Tamtronin tuotteet testataan tehtaalla -40… +180 asteen lämpötiloissa. Se on huomattavasti laajempi kuin todelliset käyttölämpötilat ovat.

Tamtronin pilvipohjaisten punnitusratkasujen etuja
- Käyttäjäkohtaiset, reaaliaikaiset punnitustiedot ovat heti kaikkien käytettävissä läpi koko prosessin.

- Punnitustiedot voidaan integroida saumattomasti ERP-, laskutus- ja varastonhallintaohjelmistoihin; esimerkiksi ne ovat yhdistettävissä Logforcejärjestelmään.
 
- Ohjelmistoa voidaan käyttää mobiililaitteilla ja tietokoneilla.
 
- Mahdollistavat automaattiset ohjelmistopäivitykset ja etätuen

Teksti | Jouni Koskiniemi, kuvat: Jouni Koskiniemi ja Tamtron Oy

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

SÄHKÖ VS. DIESEL
Vuoden 2023 Arctic Testissämme keskityttiin vertailemaan diesel- ja sähkökäyttöisten jakelu- ja pakettiautojen käyttökustannuksia.

KILOMETRIJAHTI
Mitä, jos mittaisimme Volvo FH Electric rekkaveturin toimintamatkan käytännön testillä? Lähde mukaan tien päälle ja todista tulokset itse.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"En suoralta kädeltä muista, että AKT olisi koskaan kantanut erityistä huolta ammattikuljettajien työpaikoista ja palkoista..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:

 


[ 23.03.2023 04:26 ]


Mainospalkki