Ruotsalainen tutkimus: autoilijalla omaa aivotoimintaa

Sähköposti Tulosta PDF
 Ruotsissa tiettyjen alueiden nopeurajoituksia on muutettu joko ylös tai alaspäin.

Muutoksen myötä entiset parittomiin lukuihin perustuneet nopeusrajoitukset korvattiin uusilla parillisiin numeroihin perustuvilla rajoituksilla 40, 60, 80, 100 ja 120 km/t.

Viranomaiset ovat ihmetelleet, miksi autoilijat eivät aja uusien nopeusrajoitustaulujen mukaisilla nopeuksilla vaan jokseenkin entisillä nopeuksilla.

50 km/t rajoituksen muututtua 40:een keskinopeus aleni vain 2 km/t. Vastaavasti 40 km/t rajoituksen muututtua 60:ksi, keskinopeus nousi vain 1,5 km/t.

Tuloksen perusteella Kungliga Tekniska Högskolan eli KTH:n tutkijaryhmä päättelee, että autoilijat havainnoivat liikenneympäristöä ja säätävät ajonopeutensa enemmän omien havaintojensa kuin nopeusrajoitustaulujen mukaan.

KTH:n tutkijat arvioivat, että pääväylä tai sivukatu, rakennettu ympäristö ja liikenneympäristö, lähistön suoja- ja pyörätiet, jalankulkijat, pysäköintialueet, valaistussuhteet,  ymv. ovatkin ratkaisevia ajonopeuden valinnassa.

Hämmästyttävä havainto, jonka toivoisi Suomenkin tieviranomaisten tekevän.

Lisätietoja KTH:n sivuilta
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOIMALINJAT VERTAILUSSA
Vuoden 2020 kansain- väliseksi pakettiautoksi valitut Ford Transit Customin hybridimallit laitettiin Norjassa testiin dieselversion kanssa.

VIITASEN SORAJUNAT
Olemme seuranneet aitiopaikalta kahden ruotsalaisen ja yhden karjaalaisen vaiheita soran ajossa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 09.07.2020 01:07 ]