Ruotsalainen tutkimus: autoilijalla omaa aivotoimintaa

Sähköposti Tulosta PDF
 Ruotsissa tiettyjen alueiden nopeurajoituksia on muutettu joko ylös tai alaspäin.

Muutoksen myötä entiset parittomiin lukuihin perustuneet nopeusrajoitukset korvattiin uusilla parillisiin numeroihin perustuvilla rajoituksilla 40, 60, 80, 100 ja 120 km/t.

Viranomaiset ovat ihmetelleet, miksi autoilijat eivät aja uusien nopeusrajoitustaulujen mukaisilla nopeuksilla vaan jokseenkin entisillä nopeuksilla.

50 km/t rajoituksen muututtua 40:een keskinopeus aleni vain 2 km/t. Vastaavasti 40 km/t rajoituksen muututtua 60:ksi, keskinopeus nousi vain 1,5 km/t.

Tuloksen perusteella Kungliga Tekniska Högskolan eli KTH:n tutkijaryhmä päättelee, että autoilijat havainnoivat liikenneympäristöä ja säätävät ajonopeutensa enemmän omien havaintojensa kuin nopeusrajoitustaulujen mukaan.

KTH:n tutkijat arvioivat, että pääväylä tai sivukatu, rakennettu ympäristö ja liikenneympäristö, lähistön suoja- ja pyörätiet, jalankulkijat, pysäköintialueet, valaistussuhteet,  ymv. ovatkin ratkaisevia ajonopeuden valinnassa.

Hämmästyttävä havainto, jonka toivoisi Suomenkin tieviranomaisten tekevän.

Lisätietoja KTH:n sivuilta
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TOIMIVA TILATAKSI
Ford on tunnettu kyvystään yhdistää käytännöllisyys ja ajomukavuus – ja uusin Tourneo Custom Avtive PHEV ei ole poikkeus.

MERCEDES-BENZ AROCCS EXTENT BAUMASSA
Mercedes-Benzin erikoismalli, Arocs Extent, herätti runsaasti huomiota Baumassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kautta maailman historian maita ja kansoja on perinteisesti valloitettu sotajoukoilla ja aseilla, sodilla. Kiina näyttää maailmalle uuden keinon: se valloittaa maailmaa rahalla..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 23.05.2025 17:18 ]

Mainospalkki