Ruotsalainen tutkimus: autoilijalla omaa aivotoimintaa

Sähköposti Tulosta PDF
 Ruotsissa tiettyjen alueiden nopeurajoituksia on muutettu joko ylös tai alaspäin.

Muutoksen myötä entiset parittomiin lukuihin perustuneet nopeusrajoitukset korvattiin uusilla parillisiin numeroihin perustuvilla rajoituksilla 40, 60, 80, 100 ja 120 km/t.

Viranomaiset ovat ihmetelleet, miksi autoilijat eivät aja uusien nopeusrajoitustaulujen mukaisilla nopeuksilla vaan jokseenkin entisillä nopeuksilla.

50 km/t rajoituksen muututtua 40:een keskinopeus aleni vain 2 km/t. Vastaavasti 40 km/t rajoituksen muututtua 60:ksi, keskinopeus nousi vain 1,5 km/t.

Tuloksen perusteella Kungliga Tekniska Högskolan eli KTH:n tutkijaryhmä päättelee, että autoilijat havainnoivat liikenneympäristöä ja säätävät ajonopeutensa enemmän omien havaintojensa kuin nopeusrajoitustaulujen mukaan.

KTH:n tutkijat arvioivat, että pääväylä tai sivukatu, rakennettu ympäristö ja liikenneympäristö, lähistön suoja- ja pyörätiet, jalankulkijat, pysäköintialueet, valaistussuhteet,  ymv. ovatkin ratkaisevia ajonopeuden valinnassa.

Hämmästyttävä havainto, jonka toivoisi Suomenkin tieviranomaisten tekevän.

Lisätietoja KTH:n sivuilta
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 16.07.2024 18:22 ]

Mainospalkki