Ensikoeajossa: Scania R 500 & S 450

Sähköposti Tulosta PDF

Södertäljen syömähampaat.

Scanian uusi Albatrossi-työnimeä kantanut ja viimeiseen saakka salaisuuden verhon takana säilytetty R-sarja sai ensiesittelynsä 23.8. Pariisissa järjestetyssä kansainvälisessä kestävän kehityksen konferenssissa. R-sarjan rinnalle valmistaja toi uuden S-sarjan. Se on vastaus Scanian kaukoliikenneasiakkaiden tarpeisiin. Scanian malliuudistuksen ympärillä liikkuneet huhut lähes 800 hv tehoisten myllyjen tuomisesta valikoimaan saivat valmistajalta tylyt tuomiot. Konetehot säilyvät tässä vaiheessa lähes entisellään. Kysymys on vain: kuinka kauan?

Sitäpä eivät Pariisissa paikalla olleet kansainväliset toimittajakollegat tienneet, että Suomalaiset hyötyautotoimittajat olivat julkaisun aikaan asemissa Scanian tehtaan lähistöllä. Tavoitteenaan päästä ensimmäisinä auton kehitystyön ulkopuolisina kuljettajina uutuusmallien ratin taakse. Ratin taakse päästiinkin heti seuraavana päivänä, vain muutaman tunnin päästä siitä, kun autot paljastettiin ensimmäistä kertaa suurelle yleisölle Elmia-kuljetusnäyttelyn yhteydessä.


Scania Suomen lähes puolen vuoden kestäneet esivalmistelut nyt käynnistyvän ensikoeajon suhteen sujuivat ennalta kirjoitettujen nuottien mukaan ja matka Södertäljestä Tukholman sekä Turun kautta kohti Scanian Konalan toimipistettä käynnistyi polttoainetäydennyksellä.


Kunnian historiallisina pidettävistä ensimetreistä uuden S-sarjalaisen puikoissa sai ottaa Ajolinja -lehden päätoimittaja Jouni Hievanen, allekirjoittaneen istuessa kuvaajan ominaisuudessa pelkääjän paikalla. 

ALBA 1.
Scanian uuden malliston lanseeraus tapahtuu yhteensä viidessä eri osiossa. Nyt käsillä olevassa ensimmäisessä vaiheessa (Alba1.) esitellään 2- ja 3-akseliset autot 4x2, 6x2, 6x2*4 ja 6x2/4 –alustavaihtoehtoina. 

Scania tuo R-sarjan rinnalle uudeksi vaihtoehdoksi kaukoliikenneasiakkaita palvelevan S-sarjan. Uudessa S-sarjan ohjaamossa on tasapohjainen lattia ja sinne noustaan neljän askelman kautta. Konetunnelilla varustettuun R-sarjan kabiiniin noustaan tuttuun tapaan 3-askelmaa pitkin. Korkeusvaihtoehdoista jää TopLine pois, sillä se yltäisi S-sarjassa yli neljään metriin, joka ei sovi Saksan teille. Korkein Highline on nyt noin 16 cm nykyistä korkeampi. Kaikkiaan hytit ovat mallista riippuen 10 - 16 cm nykyistä korkeampia.

Uuden Scania-malliston sensaatiomaisin uutuus on lisähinnasta tarjottava turvaverho. Kuljettajaa suojaava turvatyyny aukeaa auton kaatuessa katonrajasta kuljettajan suojaksi. Sellaista ei ole vielä tähän mennessä nähty kilpailijoiden valikoimissa.

Scania tuo nyt esiteltävien 8 ohjaamovaihtoehdon lisäksi tarjolle vielä 16 eri ohjaamovaihtoehtoa. Kaikkiaan R-, S-, G-, P- ja L-sarjoista koostuvassa mallistossa tulee olemaan yhteensä 24 eri ohjaamovaihtoehtoa.

Scanian uutta ulkoilmettä voi luonnehtia varsin onnistuneeksi. Hytin ulkomuodot on suunniteltu yhteistyössä Porsche Engineeringin kanssa. Kaikki keulan valot saa halutessaan LED-vaihtoehtoina.

Kattospoileriksi voi valita vivun avuin tarvittaessa ylös- tai alaspäin kääntyvän mallin. Se on tervetullut, polttoainetalouteen positiivisesti vaikuttava uutuus.


Mielenkiintoinen seikka on se, että äärivalot ja rekkavalot ovat tuulilasin sisäpuolella. Tosin vain, jos auto otetaan ilman aurinkolippaa, jolloin valot ovat lipassa. 


Hoikennuskuurin käyneet sivupeilit tarjoavat hyvän näkemän. Uudelleen muotoiltu A-pilari on entistä kapeampi ja edempänä. Kova juttu on se, että nyt kaikkiin peileihin on nyt tarjolla sähkösäädöt. 


Valmistaja kertoo käyttäneensä lukemattomia tunteja mm. eri koripaneeleiden saumojen ja liitosten viimeistelyyn. Nyt kaikki rakoset ovat henkilöautojen tapaan kapeita ja tasaisia. Koeajettavaan R-sarjan alustamalliin on valittu uutena vaihtoehtona tarjolla olevat kylkipaneelit alleajorautojen sijaan. 


R- ja S-mallit tunnistaa muun muassa oven kahvojen korkeuserosta. S:ssä kahvan ja lokasuojan väliin jää reilun 20 cm verran väliä, kun R:ssä kahva on lähes oven alareunassa. Lisäksi S-sarjalaisissa on kaksi avattavaa luukkua kyljissä. Alempaan pääsee vain ulkokautta. Sinne voi sujauttaa vaikkapa tankkaushanskat.


Maskin alta paljastuu tuttua tavaraa. Kulmapalat saa tarvittaessa auki. Öljytikkua ei luukun alta paljastu. Scanialta kerrotaan, että sellaisen saa lisähinnasta, mutta ei aivan kaikkiin malleihin.

TEHOT ENNALLAAN, NOPEAMPAA VAIHTAMISTA
Moottoriperhe on alkuvaiheessa V8-koneiden kohdalla entisellään. Niiden päästöt puhdistetaan entiseen tapaan EGR+SCR:n voimin. Pienemmät 13-litraiset 6-sylinteriset ovat jatkossa kaikki SCR-koneita. Uutena tullaan esittelemään 370-heppainen mylly ja 490-heppainen on jatkossa 500-heppainen.

Scanian mukaan polttoainetalous paranee nyt mallista riippuen 5-8 prosentilla. Koneiden osuus on tästä 3 prosenttia. Se saavutetaan muun muassa uudelleen muotoiltujen palotilojen ja uusien 10-reikäisten polttoainesuuttimien sekä termostaattiohjatun öljynlauhdutusjärjestelmän voimin. Loput prosentit ulosmitataan mm. aerodynamiikan ja erilaisten vaihteisto-ohjelmien sekä päivitetyn “älykkään” vakionopeudensäätimen avuin.


Vakkarin päivityksiin lukeutuu muun muassa taajama- ja ruuhka-ajo -toiminnot. Nyt södertäljeläisellä voi luovia nykivän liikenteen seassa kaasu- tai jarrupolkimeen koskematta. - Kokeiltu on ja hyvin pelaa!

Vaihteistopuolella Opticruisen vaihtamisajan kerrotaan puoliutuneen. Moottoripyörien vaihteistoissa käytettävä vaihteistoakseleiden pyörimisnopeuksia tasaavan sivuakselijarrun toimintaperiaate on nyt saatu sovitettua raskaan kaluston vaihteistoon. Sen ansiosta vaihtotapahtuma käy ylöspäin vaihtaessa nopeimmillaan 0,4 sekunnissa. Pienemmälle vaihtaminen sujuu entiseen malliin.

Koeajossa vaihteiston entistä nopeamman vaihtamisen huomaa heti ensimetreiltä alkaen. Tunnelma on lähes sama, kuin göteborgilaisen kilpailijan kaksoiskytkinvaihteistossa. Tosin nyt ajettiin pelkällä rekkaveturilla ja alustamallin ruodolla. Kuorman kanssa päästään tositoimiin heti syyskuun alkupäivien kuluessa. Palaamme aiheeseen seuraavassa lehdessä (Atk 9/2016)


Moottorijarrun ja pakokaasujarrun kytkimet on nostettu yhteen ryppääseen rattipylvään monitoimiviikseen. Vihreä väri paljastaa, että molemmat ovat aktiivisia. Huomaa perinteinen vipumallin seisontajarrukahva. Sähköinen nappimalli on tarjolla lisähinnasta.

KAIKKI UUSIKSI
Nykyistä viisi senttimetriä pidemmän hytin sisustus on pantu kokonaan uusiksi. Samalla vaihdevalitsin päivitettiin ja valokatkaisija siirrettiin oveen. Ratkaisu tuntuu ajossa järkeenkäyvältä. Eipä tarvitse enää hapuilla kytkimiä polvitilasta.

Mittaristossa nopeusmittari ja kierroslukumittari vaihtoivat paikkoja. Lisäksi vaihteisto-ohjelman vaihto käy jatkossa ohjauspyörän napista vaihtelemalla. Valittu ohjelma näkyy mittariston väriteemana. Esim. Economy-tila, jolloin mittarin kehyksen väriteemana on vihreä.


Mittaristo on selkeä ja helppolukuinen. Nopeusmittari ja kierroslukumittari ovat vaihtaneet uudessa mallissa paikkojaan. Analogisen näytön lisäksi nopeus näytetään mittarin keskellä digitaalisesti.


Kuljettaja voi valita neljän eri ajotiedon paikan mittarin informaationäytön kulmissa. Koeajossa emme ehtineet tutustua kuin pintapuolisesti kattavaan informaatiotarjontaan. Palaamme ajotietokoneen informaatioon myöhemmin.


Valokatkaisijat ja kaikkien peilien säädöt on keskitetty kuljettajan oveen. Vesitiiviit katkaisijat ovat helposti käsillä.


Kojelauta on entistä pienempi ja matalammalla. Autosta näkee hyvin ulos ja etenkin auton eteen.  

Kuljettajan istuin on nyt 65 mm entistä edempänä ja 20 mm lähempänä ovea, jotta kuljettajan näkemä paranisi. Samalla lisähinnasta tarjottavan levitettävän punkan leveys on kasvatettu 90 senttimetristä tasan yhteen metriin. Vakiopatjan leveys on yhä 80 cm. Kuljettajanistuimen säädöt on sovitettu 150-200 cm pituisia kuljettajia silmällä pitäen. Vantterampia kapteeneja varten valmistajan valikoimista löytyy urheiluautomaailmasta tuttu D-mallinen ohjauspyörä.


Positiivinen uutinen kaukoliikenneautopuolelle on se, että Scania on lisännyt takaseinän kaapistot valikoimaansa. 

Mukavuusvarusteiden puolelle on tuotu kääntyvä apumiehenistuin ja joko 5- tai 7-tuuman kosketusnäytöllä varustettu multimediajärjestelmä. Uuteen järjestelmään on mahdollista liittää kahteen suuntaan kommunikoiva viestintäjärjestelmä.


Uusi 7-tuumaisella näytöllä varustettu multimediakeskus vastaa sisällöltään vaativammankin asiakkaan vaatimustasoon. Navigaattori pelaa asiallisesti.


Apumiehen puolelle saa lisähinnasta kojelaudasta ulosvedettävän taittopöydän. 


Alapunkan alle saa halutessaan, vaikka kaksi jääkaappia. Jäimme kaipaamaan jääkaapin kanteen lukitusta tai kaasujousta, jolla sen saa jäämään auki. Nykyisellään sen käyttö on hieman hankalaa.


Kojelaudassa on useampiakin laatikoita ja mukitelineitä. Puolentoista litran pullolle ei paikkaa ole järjestetty.


Uutuuksiin lukeutuu myös ilmastointijärjestelmä, johon on nyt saatavissa integroitu taukoilmastointi. Koeajetun S-sarjalaisen kojelaudassa oli yhteensä 3 USB-paikka, joista kaksi on virtaa tarjoavia. Lisäksi tarjolla on kolme tupakansytytin paikkaa.


Otsapuolen kaapistoja. Kattoikkunasta mahtuu hätätilassa suurempikokoinenkin kulkemaan.

ALUSTA JA VOIMANSIIRTO
Alustan puolella etuakselia on tuotu paremman painojakauman, ajovakauden ja paremman jarrutustehon saavuttamiseksi 50 mm nykyistä mallia edemmäksi. Samalla etulevyjarrujen jarrukellon kokoa on kasvatettu 24 tuumasta 30 tuumaan. Muutosten ansiosta jarrutusmatkan kerrotaan lyhentyneen 40-tonnisella puoliperäyhdistelmällä 5 prosentilla 80 km/h nopeudesta.


Euro kuutoset vaativat reilusti ilmatilaa ympärilleen. Uuden Scanian hytin ja eturenkaan väliin jää miehen mentävä rako. Seikka on hyvä pitää mielessä Etelä-Euroopassa vierailtaessa.

Jousituksen puolelle on tuotu tarjolle kahdesta ilmajousesta ja yksilehtisestä paraabelijousesta koostuva vaihtoehto. Volvon ISR-erillisjousituksen kaltaista vaihtoehtoa ei ainakaan toistaiseksi tulla tarjoamaan Södertäljeläisten suunnalta.

Nyt suoritetun koeajon perusteella emme lähde arvioimaan uuden mallin ohjaustuntumaa. Palaamme aiheeseen, kun saamme päällirakennetut ja kuormatut autot ajettaviksemme.

Moottorin ja vaihteiston kiinnitysten kerrotaan olevan nyt vähemmän moottorin värinöitä runkoon johtavaa mallia.

Ajossa uusi Scania osoittautuikin korvakuulolta arvioituna yhdeksi hiljaisimmista lajissaan. 


Paljaiden runkorakenteiden välistä pilkistää lukematon määrä elektroniikkaa. Modulaarisen toteutuksen ansiosta johtoniput voidaan tarvittaessa korvata vain osittain.


Scanian henkilökunnalla riitti ihmeteltävää, kun ensimmäinen auto saatiin turvallisesti perille Konalan huoltohalliin. 

Taka-akselit ovat ohjattavia akseleita lukuun ottamatta entisellään. Taka-ohjaavien akseleiden rakennetta uusittiin siten, että kääntymisestä vastaava hydrauliikkamoottori tuotiin akselin yhteyteen. Scanian mukaan ratkaisulla päästään eroon runkoa pitkin kulkevista hydrauliikkaletkuista sekä trippeliakselissa tilaa vievistä ja painoa kasvattavista ohjaustangoista. Tieto lienee päällirakentajien mieleen.

Palaamme Scanian uuden malliston pariin tulevien lehtiemme sivuilla.

Teksti, kuvat: Tero Lahtinen

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

TIEHÖLMÖILY
TULEE KALLIIKSI

Kysyimme Suomen Tieyhdistys ry:ltä onko tieverkko karannut kokonaan valtion käsistä?

MARKKINAHÄIRIKKÖ?
Ford Truks lyö Itä-Euroopassa kukkoileville länsimerkeille nyt vahvasti kapulaa rattaisiin. Kävimme arvioimassa, millaisin eväin uusia markkinoita hakeva haastaja on liikkeellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Tavallinen henkilöauton omistaja kuvittelee, että kuorma-auto on lähinnä kaksi teräspalkkia pitkittäin, keulalla moottori ja vaihteisto ja päällä ohjaamo ja lava..."  
Lue lisää >>



[ 28.06.2017 20:32 ]

tallinksilja

Mainospalkki