Mainospalkki

Luovuudella haasteet mahdollisuuksiksi

Sähköposti Tulosta PDF

Oy Victor Ek Ab:n toimitusjohtaja Kim Danielssonin mukaan esteet kansainvälisessä kaupassa ovat aina kielteisiä, mutta näkee brexitissä myös mahdollisuuksia tullauspalveluja tarjoavalle yhtiölle.
 
Logistiikka- ja kuljetusala on riippuvaista yleisestä taloustilanteesta. Korona ja brexit ovat tämän hetken suuria haasteita. Haasteista on kuitenkin mahdollisuus löytää mahdollisuuksia, sanoo Oy Viktor Ek Ab:n toimitusjohtaja Kim Danielsson.
 
- Esteet kansainvälisessä kaupassa ovat aina negatiivisia, Victor Ekin toimitusjohtaja Kim Danielsson toteaa brexitistä kysyttäessä.
 
Tätä kirjoittaessa EU:n ja Britannian neuvottelut vaikuttavat olevan menossa umpikujaan ja sopimuksettomalla erolla uhkaillaan, jos ei parin päivän sisään ole tulossa jonkinlaista läpimurtoa neuvottelussa.
 
EU:n ja Britannian välillä kulkevat tavarat on tulliselvitettävä 1.1.2021 alkaen, huolimatta siitä löydetäänkö neuvottelupöydällä yhteinen sävel vai ei. Brexitissä on näin Victor Ekin näkökulmasta myös hopeareunus.
 
- Näemme brexitissä myös mahdollisuuksia. Olemme panostaneet it-järjestelmäämme, joka kommunikoi suoraan tullin kanssa, Danielsson sanoo.
 
Toimitusjohtaja toteaa, että Victor Ek onkin jo tehnyt sopimuksia monen suomalaisen vientiyrityksen, kuten myös tuontiyritysten, kanssa tullausasioiden hoitamisesta. Yrityksessä olevalle ammattitaidolle tullauksen ja kansainvälisen kaupan kiemuroista on varmasti lähitulevaisuudessa kysyntää.
 
Danielssonin mukaan vielä ei osaa sanoa, kuinka hyvin suomalaiset yritykset ovat varautuneet Britannian EU-eron vaikutuksiin, mutta uskoo niiden osaavan sopeutua tilanteeseen, joka on toki tuttu kaupan käynnistä muiden EU:n ulkopuolisten maiden kanssa.
 
- Ensimmäinen testi tulee ensimmäinen tammikuuta. Vielä ei ole tullut paniikkipuheluita. Yllätyksiä voi Suomessakin tulla, mutta kokonaisuudessa varmasti Britannia on se, joka eniten tilanteesta kärsii. Pelkään, että Britanniassa ja lähimaissa, kuten Belgiassa tulee suuria ongelmia.


Kim Danielsson kädessä olevassa taulussa on kuva yhtiön perustajasta Victor Ekistä, joka perusti huolinta- ja agentuurifirman Helsinkiin vuonna 1885.

Hullu vuosi
Brexitin lopullinen toimeenpano seuraa jo valmiiksi yllättävää, koronan riivaamaa vuotta. Victor Ekillä odotettiin, että vuosi 2020 kääntää laivan haastavien vuosien jälkeen. Muun muassa teräskuljetukset olivat lupaavia.
 
Loppuvuoden 2019 ja alkuvuoden 2020 positiivisen kehityksen jälkeen koronan vaikutukset iskivät keväällä negatiivisesti.
 
- Korona vaikutti heti autojen maahantuontiin, joka tuo ison osan meidän liikevaihdostamme. Lauttavuorojen vähentäminen Hanko-Paldiski-reitiltä ja lopulta reitin loppuminen on ollut myös iso takaisku, Danielsson sanoo.
 
Danielssonin mukaan näyttää siltä, että Vicor Ekin liikevaihto tippuu 10-15 prosenttia viime vuodesta, mutta tulevaisuus näyttää silti lupaavalta. Esimerkiksi yrityksen Hangon sataman terminaalin toiminta on kasvanut viimeisen puolen vuoden aikana reippaasti.
 
Kohti parempaa
- Vaikeasta vuodesta huolimatta viimeisinä kuukausina on tapahtunut hyvääkin.
 
Brexitin mahdollisuuksien lisäksi Danielssonin toteaa esimerkiksi Victor Ekin ihan uuden käytettyjen autojen kuljetuskonseptin alkaneen vetää hyvin erityisesti Ruotsista, mutta myös muista maista.
 
- Käytettyjen autojen kuljetuksessa on paljon kasvun varaa. Pienten yritysten pitää osata käyttää luovasti mahdollisuuksia.
 
Toisen positiivisen näkymän vuodelle 2021 on erityisesti Saksaan suuntautuva teräskuljetuskonsepti, jonka potentiaalin mahdollistumista auttaa positiiviset koronarokoteuutiset.
 
- Korona on vaikeuttanut kontaktien luomista ja esimerkiksi messut ja tapahtumat, joissa konseptia olisi voinut esitellä peruttiin tältä vuodelta. Kyllä jokainen liike-elämässä toimivan toiveissa on, että koronatilanne helpottaisi mahdollisimman nopeasti, Danielsson sanoo.


135 vuotta sitten perustetun perheyrityksen pääkonttori sijaitsee Hangossa. Yritys myy logistiikka- ja varastopalveluja sekä auttaa yrityksiä viemään ja tuomaan raaka-aineita ja tuotteita kustannustehokkaasti. Yritys toimii useiden kansainvälisten varustamojen edustajana ja hoitaa mm. laivanselvityksiä, huolintaa sekä varustamojen check-in-toimintoja Hangon satamassa. Yrityksellä on sisaryritys, Victor Ek Muutot Oy, joka myy muuttopalveluja sekä kotimaassa että ulkomaille.

Hyvä kuljettaja on arvokas
Victor Ekillä on tällä hetkellä kolme, Danielssonin sanoin, erittäin pätevää kuljettajaa. Danielsson toteaa hieman kieli poskella vastaavansa yleensä logistiikkapuolen huippuosaajia etsiville kansainvälisille head huntereille, että heitä on helpompi löytää kuin hyviä kuljettajia.
 
Korona on kuitenkin vaikuttanut myös kuljettajamarkkinoille.
 
- Viimeisen kolmen neljän kuukauden aikana on ollut havaittavissa, että kuljettajat ovat kyselleet enemmän työpaikkojen perään.
 
Danielsson korostaa työntekijöiden asenteen tärkeyttä. Victor Ekin kuljettajilta vaaditaan muuntautumiskykyä, sillä ajo ei ole yksitoikkoista linja-ajoa.
 
- Kuskeissa meitä kiinnostavat hyvät tyypit, jotka ovat valmiitaoppimaan uutta. Ajomme ovat kuitenkin vaihtelevia, eivätkä ehkä kaikista helpoimpia, Danielsson sanoo.

Teksti | Henri Pakarinen, kuvat | Oy Viktor Ek Ab

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KÄYNNISTYYKÖ KAASUMURROS?
Kaasukuorma-autojen hankintatuella pyritään vähentämään päästöjä. Samalla se tasoittaa hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden.

LEVC NV5
Vaihtoehtoja sähköiseen kaupunkijakeluun alkaa olla. Englannissa teille kurvaa Lontoon taksista tehty sähköhybridipakettiauto.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pienikin kuoppa tien pinnassa pomputtaa viallisilla iskunvaimentimilla etenevän auton rengasta. Syntyy pienempiä kuoppia peräjälkeen...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 26.01.2021 10:07 ]