Transit ilman pakokaasuja

Sähköposti Tulosta PDF

Fordin laskelmien mukaan Transitin sähköversion omistamisen kokonaiskustannukset voivat olla jopa 40 prosenttia pienemmät verrattuna polttomoottorimalliin kolmen vuoden aikana. Sähkömallin etuna on erityisesti pienemmät huoltokulut. Fordin laskelmaan omistamisen kokonaiskustannuksesta ei tosin kuulu sähköauton korkeampi hankintahinta. Todellisia hyötyjä päästään laskemaan, kun hinnoittelu selviää ja malleja alkaa tulla Suomen markkinoille.

Sähköpakettiautojen valikoima kasvaa entisestään  Fordin esitellessä uuden E-Transit-pakettiauton. Sähkö-Transit on uusin osoitus Fordin panostuksista sähköiseen liikenteeseen.
 
Täyssähköversio Transitista tulee eurooppalaisten asiakkaiden saataville alkuvuodesta 2022. E-Transit on osa Fordin 2022 mennessä tehtävää 11,5 miljardin sähköistämisinvestointia. Auton asiakastestit aloitetaan tärkeimmillä Euroopan markkinoilla vuonna 2021.
 
67 kWh:n akulla varustetun E-Transitin toimintamatka yltää (WLTP) Fordin mukaan aina 350 kilometriin asti. Pienempää akkuvaihtoehtoa ei ole näillä näkymin tulossa. Sähkömoottorin huipputeho on 198 kW (269 hv) ja vääntömomentti 430 Nm.
 
E-Transitin voimalinjan toimintaa voi säädellä ajotiloilla, joita ovat Normal, Slippery ja Eco. Ajoneuvon Eco-ajotila rajoittaa huippunopeutta, säätelee kiihtyvyyttä ja optimoi ilmastoinnin, ja mahdollistaa näin Fordin mukaan parhaimmillaan 8-10 prosentin säästön energiankäytössä.
 
Energiasäästöjä ja pidemmän toimintamatkan on mahdollista saada säätämällä etukäteen haluttu lämpötila latauksessa olevaan E-Transitiin. Akku latautuu täyteen 11,3 kW:llä 8,2 tunnissa ja 115 kW:n pikalatauksella 15 prosentista 80 prosenttiin auto latautuu noin 34 minuutissa.  Sähköä on mahdollisuus tarjota autosta myös ulospäin. E-Transitiin on saatavana lisävarusteena Pro Power Onboard, jonka avulla on mahdollista tarjota jopa 2,3 kW:n virtaa työkaluille ja laitteille.


E-Transit on ensimmäinen hyötyajoneuvomalli Euroopassa, johon Ford tuo SYNC 4 -multimediajärjestelmänsä.

25 eri versiota
E-Transitin akusto on sijoitettu rungon alapuolelle, eikä sillä ole vaikutusta tavaratilaan, jonka tilavuus on sama kuin takavetoisilla dieselmalleilla, aina 15,1 m3 asti.
 
Euroopan markkinoille tulevan E-Transitin pakettiautoversioon on tavoitteena 1 616 kg:n kantavuus, ja alustaohjaamomalleille jopa 1 977 kg:n hyötykuorma.
 
E-Transitista tulee saataville kaikkiaan 25 erilaista versiota, kokonaispainon ollen korkeimmillaan 4,25 tonnia. Korkeusvaihtoehtoja on kaksi ja pituuksia kolme.
 
Autossa on vakiona FordPass Connect -modeemi, joka auttaa osaltaan optimoimaan Ford Telematics -kalustonhallintajärjestelmien toimintaa. E-Transitiin tulee ensimmäisenä hyötyajoneuvona Fordin SYNC 4 -multimediajärjestelmä, jossa on vakiona 12 tuumankosketusnäyttö, puheentunnistus ja pilviavusteinen navigointi.
 
Navigointiin liittyen apua tarjoaa liikennemerkkien tunnistus ja älykäs nopeusavustin. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä sähkö- Transitissa on myös koko liuta, muun muassa kaistavahti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin.


Euroopan markkinoilla Ford tarjoaa kahdeksan vuoden ja 160 000 kilometrin takuun auton akku- ja sähkökomponenteille.

Kohti hiilineutraalia tulevaisuutta
- Hyötyajoneuvokannan siirtyminen nollapäästöisiin, etenkin nopeasti kasvavalla viimeisen mailin toimitussegmentillä, on kriittinen Fordin hiilidioksidineutraalin tavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä, kertoo Fordin toimitusjohtaja Jim Farley.
 
Farleyn mukaan Ford on valmis hyötyajoneuvojen sähköiseen siirtymään, jonka yhtiö aloitti hybridiversioilla Transit Customista.
 
Uutta E-Transitia tukee Fordin laaja myynti- ja huoltoverkosto. Esimerkiksi Euroopasta löytyy 1 000 Transit Centeriä. Sähköautojen rinnalla Ford on kehittänyt myös ohjelmistoratkaisuja sähköajoneuvojen ja kaluston seurantaan.
 
- Olemme kaksinkertaistaneet ohjelmistojen ja digitaalisten palvelujen määrän auttaaksemme hyötyajoneuvoasiakkaitamme kasvamaan ja johtamaan liiketoimintaansa tehokkaammin, Farley sanoo.
 
E-Transitit valmistetaan eurooppalaisille asiakkaille Ford Otosan Koacelin tuotantolaitoksessa Turkissa, missä valmistetaan myös Transit Custom ladattavat hybridit. Pohjois-Amerikan markkinoille E-Transit valmistetaan Kansas City Assembly Plantissa Claycomossa Missourissa.

Teksti | Henri Pakarinen, kuvat | Ford

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 17.04.2021 21:01 ]