Mainospalkki

Truck Innovation Award 2021 - Tulevaisuus on sähköinen

Sähköposti Tulosta PDF

 Palkinto ja oikeus käyttää International Truck Innovation Award 2021 arvoa luovutettiin digitaalisesti Daimler Truck AG:n pääjohtajalle Martin Daumille ja Daimler Truck AG:n tuotekehityksestä sekä hankinnoista yhtiön johtoryhmässä vastaavalle Sven Ennerstille.

Mercedes-Benz Trucks on voittanut korkealle arvostetun vuoden 2021 kansainvälisen Truck Innovation Award-palkinnon sähköisillä liikkuvuusratkaisullaan. Palkitut ajoneuvot ovat raskas akkukäyttöinen eActros-kuorma-auto (BEV) ja vetykäyttöinen Mercedes-Benz GenH2-polttokennoauto (FCEV). Palkituista ajoneuvoista eActroksen sarjatuotannon on tarkoitus käynnistyä vuonna 2021 ja polttokennokäyttöisen GenH2-veturin operatiivisten asiakastestien vuonna 2023.

Arvostettu innovaatiopalkinto luovutettiin symbolisesti Daimler Truck AG:n hallituksen puheenjohtaja Martin Daumille ja Daimler Trucksin tuotekehityksen johtajalle Sven Ennerstille videoleikkeen välityksellä yhtiön pääkonttorissa Stuttgartissa.

Kansainvälistä kuorma-autojen innovaatiopalkintoa (The Truck Innovation Award), jonka jakajat tunnistavat sekä autoteollisuuden valtavat teknologiset muutokset että energianmuutoksen, jakaa Kansainvälinen Vuoden kuorma-auto (IToY) tuomaristo, joka edustaa suuria kuorma-autolehtiä Euroopassa ja Etelä-Afrikassa. Ryhmän koostuu 25 kokeneesta ja arvostetusta toimittajasta.

Ehdokkaat tarkan seulan läpi

Äänisaalillaan, 128 tuomariääntä, Mercedes-Benzin sähkökuorma-automallisto mitteli Innovation Truck Award 2021-arvonimestä ja siitä todistuksena ajoneuvovalmistajan edustajille ojennettavasta palkinnosta Volvo Trucksin raskaiden BEV-mallien ja DAF: n toisen sukupolven CF Electric kuorma-auton kanssa.

 Akkutoimisen, kaupunkiseutujen jakelutehtäviin kehitetyn eActroksen sarjatuotanto on tarkoitus käynnistää vuonna 2021. Vaativaan, kaukoliikennekäyttöön tarkoitetun GenH2-olttokennokonseptiveturin asiakastestien on tarkoitus käynnistyä vuonna 2023 ja veturin sarjatuotannon tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolla.

Kansainvälinen Truck of the Year-jury, jonka jäsenillä on ollut käytännössä mahdollista tutustua jo eActrosin edelliseen prototyyppiin ja myöskin tuoreimpaan lähempänä sarjatuotantovaihetta olevaan ajoneuvoon, kehuivat ja arvostivat akkukäyttöisen kuorma-auton käsittelyominaisuuksia jakelukäytön sovelluksissa sekä sen suorituskykyä kiihtyvyyden ja ajettavuuden osalta. Lisäksi IToY-raadin jäsenet toimittajat kiittelivät eActroksen käyttäjäystävällisyyttä, joka tekee siihen siirtymisen tavanomaisesta polttomoottoriajoneuvosta käyttäjille helpoksi ja nopeaksi.

IToY: n tuomariston jäsenet arvostivat Mercedes-Benz Trucksin kattavaa lähestymistapaa sähköiseen liikkuvuuteen. Lähestymistapaa, joka perustuu selkeään ja pitkäkestoiseen pitkän aikavälin strategiaan, globaaliin modulaariseen sähkökäyttöiseen voimansiirtoratkaisuun ​​ja tärkeimpien, kriittisten komponenttien kehittämiseen oman talon sisällä. Se käsittää laajan valikoima erilaisia tuoteratkaisuja, alkaen esisarjatuotantovaiheessa olevasta eActrosista, jatkuen akkukäyttöisellä eActros Long Haulilla ja päätyen nestemäistä vetyä käyttävään polttokennokäyttöiseen kaukoliikenteen GenH2 Truck -konseptiin.

International Truck of the Year -raadin puheenjohtaja Gianenrico Griffini kommentoi tuomariston ratkaisua seuraavasti:

- Hiilidioksidineutraalien kuljetusten toteuttaminen edellyttää akkukäyttöisten sähkö- ja polttokennokuorma-autojen nopeaa kehittämistä. Tätä kehitystä on tuettava pitkän aikavälin sähköisen liikkumisen strategialla, jota Mercedes-Benz Trucks juuri nyt toteuttaa.

IToY-sääntöjen mukaan sen vuosittain jakamalla innovaatiopalkinnolla palkittavan ehdokkaan on oltava edistyksellisen tekniikan ajoneuvo, jonka kokonaispaino on yli 3,5 tonnia. Ajoneuvon tulee olla varustettu joko vaihtoehtoisella voimansiirtoratkaisulla tai vaihtoehtoisella polttoainejärjestelmällä. Muussa tapauksessa ehdokkaan on tarjottava erityisiä huipputeknisiä korkean teknologia ratkaisuja, jotka koskevat ajoneuvojen liitettävyyttä (joko puoli- tai täysin itsenäisiä automaattisia ajojärjestelmiä), ryhmäajo-ominaisuuksia tai kehittyneitä tukipalveluita, kuten etädiagnostiikkaa.

Teksti: Martti Peltonen

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KÄYNNISTYYKÖ KAASUMURROS?
Kaasukuorma-autojen hankintatuella pyritään vähentämään päästöjä. Samalla se tasoittaa hintaeroa perinteiseen tekniikkaan nähden.

LEVC NV5
Vaihtoehtoja sähköiseen kaupunkijakeluun alkaa olla. Englannissa teille kurvaa Lontoon taksista tehty sähköhybridipakettiauto.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pienikin kuoppa tien pinnassa pomputtaa viallisilla iskunvaimentimilla etenevän auton rengasta. Syntyy pienempiä kuoppia peräjälkeen...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 26.01.2021 09:39 ]