Mainospalkki

Vain elintarvikkeet puuttuvat

Sähköposti Tulosta PDF

Motonet Oy:n toimitusjohtaja Toni Stigzeliuksen mukaan sähköautoihin siirtyminen tulee vähentämään itsekorjausta. Motomaatti-palvelua kehitetään myös tämä mielessä.

Suomen ikääntyvä autokanta edellyttää liikenteessä ja katsastuskuntoisena pysyäkseen jatkuvaahuoltoa ja korjausta. Kustannusrakenteen takia merkkiorganisaatioiden on vaikea pitää tästä joukosta kiinni. Pienemmät korjaamot ja tee se itse miehet ovat vanhentuvan autokannan hoidossa avainasemassa. Osaamisen lisäksi varaosien saatavuus on tärkeässä roolissa.
 
Näyttävästi kasvanut Motonet Oy on osa Broman Groupia, jonka juuret autoalalla vievät 1960-luvulle. Vuonna 1965 Väinö H. Broman perusti Joensuuhun autoja ja varaosia myyvän liikkeen. Nyt ryhmään kuuluu myös Varaosamaailma Oy, Broman Logistics Oy ja Finntest Oy.
 
Edelleen perheomisteinen Broman Group yhtiöineen työllistää nyt noin 2 000 henkilöä. Katukuvassa laajasti näkyvän Motonet Oy:n toimitusjohtajana viimeiset kaksi vuotta toiminut Toni Stigzelius tunnetaan myös esimerkiksi XXL-urheiluketjun Suomen toimintojen rakentajana.
 
Motonet uusine näyttävine tavarataloineen on vahvasti esillä esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Kuinka paljon Motonet- liikkeitä on kaikkiaan ja kuinka laaja on Suomen kattavuus? Onko toiminta vain Suomenrajojen sisällä?
 
Suomessa toimii tällä hetkellä kaikkiaan 35 Motonet-tavarataloa, joista viimeisimmät ovat valmistuneet Raumalle, Loimaalle ja Jyväskylään. Espoossa on kaksi muutaman vuoden ikäistä kokonaisvaltaisen palvelun pistettä. Iisalmeen on valmistumassa uusi tavaratalo ja piakkoin myös Ouluun saadaan toinen tavaratalo.
 
Nykyisellä liikemäärällä katetaan jo varsin kattavasti Suomierityisesti niillä alueilla, jossaasukastiheys on riittävä. Pohjoisin liikkeemme on Rovaniemellä. Tällä hetkellä myös Tallinnassa on Motonet-tavaratalo. Hongkongissa ja Yhdysvalloissa on omat ostokonttorit, jotka varmistavat eri hankintakanavat toimitusten ja laadun suhteen. Omat brändit, kuten Cloudberry, MTX ja Roastmasterovat tästä hyviä esimerkkejä.


Motomaatti-palvelupiste on konsepti, joka tuo kevyen huoltamon Motonetin pihalle. Motomaatissa saa autoonsa pieniä mittauksia ja asennuksia.

Mitä tuotteita Motonet nykyään tarjoaa? Auton varaosat ovat vain yksi osa tarjonnassa.
 
Auton varaosat ovat toki merkittävä osa toiminnassamme.Kuitenkin olemme suuntautuneet nykyään paljon laajemmalle. Varaosien rinnalla valikoimassamme on kaikkea autoiluun liittyvää tarviketta ja osaa.
 
Renkaat ovat myös osa tarjontaa. Työkaluja ja laitteita on niin autokorjaukseen kuin kodin hoitoonja erilaisiin remontteihin. Kalastusvälineet ja tarvikkeet ovaterityisesti keväällä isossa roolissa. Pihojen hoitoon on paitsi tarvittaviavälineitä ja laitteita myös esimerkiksi multaa ja kuorikatetta.
 
Karkeasti voisi todeta, että vain elintarvikkeet puuttuvat. Toki vaikkapa mökille lähtiessä ostoksia voi täydentää juomin makeisin tai keksipaketein.
 
Kuluttajalle on useinvaikea löytää oikeaa, autoonsa sopivaa varaosaa. Motonet käyttää auton rekisteritunnuksenpohjalta tapahtuvaa auton yksilöintiä. Miten tämä toimii?
 
Tietokannassamme on Suomenhenkilö- ja pakettiautokanta, jonka päivitämme useita kertojavuodessa suoritettavana Traficom-ajona. Tämä tiedosto antaa erittäin kattavasti tiedon autosta ja siihen sopivista varaosista. Ainoastaan erilaiset rakennetut ja jälkivarustellut autot saattavat vaikeuttaa oikean osan löytymistä. Tosin näitä tilanteita on varsin harvoin.


Auton varaosien lisäksi Motonetistä löytyy vaikka mitä. Stigzeliuksen mukaan kärjistäen valikoimasta puuttuvat lähinnä elintarvikkeet.

Uudet autot rakentuvat entistä laajemmin erilaisen elektroniikan varaan. Mitä ongelmia tämä aiheuttaa? Entä tulevaisuudessa kasvava sähköautokanta, joissa huollon tarve ja osien kuluminen on pienempää?
 
On selvää, että sata prosenttista kattavuutta kysynnälleei voida taloudellisesti rakentaa.Broman Logistics toimii kahdellalogistiikkakeskuksella. Kaikkiaan nimikkeitä löytyy yli 100 000. Isommissa toimipaikoissamme on jo varsin kattava varasto.
 
Logistiikkakeskuksesta täydennykset saadaan tarvittaessa esimerkiksi pääkaupunkiseudullepäivittäin ja koko maahankin seuraavaksi arkipäiväksi.
 
Uusimpien autojen korjaamotoiminta on vahvasti merkkiorganisaatioiden hallussa. Tähän vaikuttaa varmasti osin myös takuukysymykset. Seuraamme tiiviisti kysynnän ja tarjonnan tilannetta ja laajennamme tuotetarjontaa, kun se on taloudellisestijärkevää.
 
Sähköautoihin ei toki enäävaihdeta öljyjä, sytytystulppia eikä suodattimia. Niissäkin tarvitaankuitenkin muun muassajarrupaloja, vaikka ehkä harvemmin. Sähköautojen pienetkin korjaukset vaativat erikoisosaamista ja siksi itsekorjaaminen varmasti jää pois. Tähän kehitämmeedelleen muun muassa Motomaatti-palveluamme.
 
Kuinka sopivia varaosia löytyy?
 
Kartoitamme jatkuvasti markkinoilla olevaa tarjontaa. Varaosat voidaan jakaa lähinnä kolmeen kategoriaan. Tarvikeosat ovat edullisimmat, joskin näissäkin laadunvalvontammeon erittäin tarkka.
 
Tunnettujen valmistajien merkkiosat on helppo valita. Alkuperäistä vastaavat osat tulevat samalta valmistajalta kuin autoon asennetut osat. Lähinnä vain pakkaus erottaa. Pitkät yhteistyösopimukset tunnettujen toimittajien kanssa varmistavat osien saatavuuden sekä varaosa- että kaikessa muussakin toiminnassa.


Motonet-korjaamo toimii yrittäjävetoisena lähes kaikissa toimipisteissä. Rengashotellitoiminta on kasvanut.

Useissa pisteissä on myös korjaamotoimintaa ja rengashotelli.
 
Motonet-korjaamo on nyt lähes kaikissa toimipisteissä. Korjaamot toimivat yrittäjävetoisina. Lisäksi Motonet tarjoaa Motomaatti-palvelupisteissä lähinnä sitä palvelua, joka aikoinaanoli totuttu saamaan huoltoasemilta. Lasinpyyhkijäsulat, pimeät polttimot ja niin edelleen hoidetaan käden käänteessä.
 
Rengashotellitoiminta on kasvanut. Erityisesti taajama-alueilla, varmaan osin johtuen pienistä säilytystiloista, asiakkaita on paljon. Näin myös palvelun hinnat on pystytty pitämään hyvin kilpailukykyisinä.
 
Motonet Oy ja Varaosamaailma Oy toimivat samalla alalla. Kilpailevatko ne keskenään?
 
Motonet on suunnattu suoraan kuluttajalle. AD Varaosa- Maailma toimii yritysten, erityisesti korjaamoiden ja autoalalla toimivien yritysten tavarantoimittajana. Motonet Pro on liikkeisiin rakennettu, yrityksiä palveleva osasto. Pro palvelee yrityksiä, joita Motonetin laaja muu tuotevalikoima pystyy palvelemaan.
 
Entä Finntest Oy? Nimi viittaa testaukseen, mutta tästä ei liene kysymys.
 
Finntest Oy on uusin yritys Broman Groupissa. Nimestä huolimatta pari vuotta Broman Groupiin kuulunut yritys palvelee korjaamoita toimittamalla korjaamoille tarvittavia varusteita ja laitteita. Korjaamosuunnittelu, nosturit ja erilaiset rengastöihin liittyvät laitteet ovat kattavasti tarjolla. Myös erilaiset testerit, analysaattorit ja jarruhuoltolaitteet ovat ohjelmassa. Myös huoltotoiminta on osa palvelukokonaisuutta.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KULJETUSTEN SOLMUKOHTA
Tiedustelimme Rauman Sataman tj:ltä Hannu Asumalahdelta koronan vaikutuksista ja sataman tulevaisuudesta.

MISTÄ KULJETTAJIA?
Vähälä Yhtiöt on ajanut kahta pitkää B-juna-HCT-yhdistelmää ja kahta pitkää HCT-puoliperävaunua vuodesta 2017 saakka.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Auto, tekniikka ja kuljetuksen paljastettua Esa Erannin ja Antti Talvitien esiin nostaman Kvarkentie-suunnitelman on kulisseissa käynyt kova kuhina...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 25.11.2020 16:34 ]