Mihin kelpaa ympärivuotinen rengas

Sähköposti Tulosta PDF

Pohjoismainen talvirengas painottaa esim. lumi- ja jääpitoa. Keskieurooppalaisessa all season -renkaassa puolestaan esim. hyvä märkäpito on tärkeää.

Vuodesta 2020 lähtien henkilöautolla saa ajaa kesäkäyttöön valmistetuilla renkailla myös hyvissä olosuhteissa talvella. Aiheuttavatko ympärivuotisia eli ns. all season -renkaita käyttävät henkilöautot vaaraa liikenteessä? Onko läpi vuoden hyviä renkaita edes olemassa?
 
Autoilijoiden on syytä tuntea kesäkuussa 2020 voimaan tulleen uuden tieliikennelain pykälä 105 § eli talviaikana käytettävät renkaat. Henkilöautoja koskien sen tärkein kohta kuuluu näin: “Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä”. Ensimmäisenä herää kysymys, mikä on lain tarkoittama talvirengas.
 
3PMSF vaatimus, M+S siirtymäajalla
Uusi tieliikennelaki ei määrää, miten määritellään talvirengas, vaan siirtää vastuun Liikenteen turvallisuusvirasto Traficomille. Traficom on tehnyt työtä käskettyä antamalla yhtä aikaa lain kanssa 1.6.2020 voimaan tulleen määräyksen renkaista. Määräyksen mukaan talvirenkaaksi on kesäkuusta lähtien ymmärretty rengas, joka on merkitty 3PMSF-symbolilla. Lisäksi renkaan valmistuksen tulee täyttää eräitä E-sääntöjä.
 
Traficom neuvoo verkkosivullaan tulkinnanvaraisesti, että talvirenkaan voi parhaiten tunnistaa merkinnästä 3PMSF eli kolmihuippuisen vuoriston ja lumihiutaleen logosta; eng. three peak mountain snowflake.
 
Hyväksytäänkö M+S-merkitty rengas edelleen henkilöauton talvirenkaaksi Suomessa? Kyllä, mutta sen lähtölaskenta on alkanut ja siirtymäaika käynnistynyt. Huomaa, että M+S:n väistyminen koskee hyvin monia ajoneuvoja, kuten henkilöautoja, yli 3,5-tonnisia erikoisautoja, linja-autoja ja kuorma-autoja. Katso ajoneuvojen tarkka lista määräyksen Traficom/420043/03.04.03.00/2019 kohdista 2.1 ja 2.2.
 
M+S-renkaita saa em. listan ajoneuvoissa käyttää siirtymäajan loppuun 30.11.2024 saakka. Poikkeus on O2-luokan perävaunu, jossa M+S kelpaa 30.11.2029 saakka. M+S-merkinnäksi ymmärretään myös nämä: M.S, M & S, M-S, MS ja ”Mud and Snow”.
 
Nähtävästi M+S-renkaiden siirtymäaikojen päätyttyä niitä saa edelleen käyttää talvikuukausina hyvissä olosuhteissa ja myös kesällä. Kumpikaan mahdollisuus ei kuulosta erityisen turvalliselta.
 
Entä ympärivuotiset all season -renkaat
Ympärivuotisten renkaiden tunnistamisessa auttaa niiden valmistajien aatosten arvaaminen. Useat valmistajat käyttävät All Season-, Michelin Cross Climate- ja Nokian Weather Proof -merkintää.
 
Henkilöautojen all season -renkaat ovat Keski-Euroopassa niiden valmistajien mukaan tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön. Suomen markkinoilla kuitenkin esim. Michelin puhuu ympärivuotisesta kesärenkaasta. Näin on, vaikka Michelinin renkaissa on eräitä mittauksin varmistettuja talviominaisuuksia tarkoittava 3PMSF-merkintä.
 
On muistettava, että M+S-merkinnän saa lisätä mihin tahansa renkaaseen ilman mitään todistusta renkaan talviominaisuuksista. 3PMSF:n käyttäminen on huomattava parannus M+S:ään verrattuna, mutta sekään ei kerro tarpeeksi renkaan lumi- eikä jääpidosta.


Kaukana talvisessa horisontissa siintää päivämäärä 30.11.2024, jonka jälkeen M+S-renkaat eivät enää kelpaa minkään auton pahan kelin talvirenkaiksi.

Kysytään kotimaisilta valmistajilta
Kysyimme suomalaisilta rengasvalmistajilta Kontio Renkaat ja Nokian Renkaat, miten ne suhtautuvat ympärivuotisiin renkaisiin. Kontio Renkaista vastasi toimitusjohtaja Jukka Heiskanen ja Nokian Renkaista tuotekehityspäällikkö Olli Seppälä.
 
Valmistatteko Suomen markkinoille ympärivuotisia renkaita?
 
Kontio Renkaat: Emme valmista. Tuotevalikoimaamme kuuluvat kesä- ja talvirenkaat. All season -renkaiden markkinaosuus Suomessa on niin pieni, ettei meidän ole mahdollista lähteä siihen mukaan. All season -renkaita ei tulisi markkinoida pohjoismaisina talvirenkaina. Ne eivät ole neljän, vaan kolmen vuodenajan renkaita.
 
Nokian Renkaat: Emme valmista emmekä markkinoi all season -renkaita Suomen markkinoita varten, mutta muualle kyllä, kuten Keski-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Ympärivuotisten renkaiden tai Keski-Euroopan talvirenkaiden jääpito ei riitä Suomen talveen.
 
Voivatko autoilijat erehtyä rengastyyppien välillä?
 
Kontio Renkaat: Renkaiden nimeämiseen ei ole olemassa yhtenäistä standardia. Tuotenimet ja markkinointi ratkaisevat, minkä käsityksen ostaja saa renkaasta. Jokin yhtenäinen normisto pitäisi luoda. 3PMSF testi ei ole kovin vaativa.
 
Nokian Renkaat: Meidän talvikäyttöön tarkoitetuissa renkaissa on molemmat merkinnät, M+S ja 3PMSF. Merkinnöissä on omat puutteensa, joten kuluttajan on vaikeaa tunnistaa all season -rengasta, joka todella soveltuu Suomen talveen. Vuonna 2021 tulee käyttöön EU:n jääpitomerkintä, josta Pohjoismainen talvirengas on helpompi tunnistaa.
 
Sekaantumista voivat aiheuttaa esim. netistä ostetut Keski-Euroopan talvirenkaat. Käytettyjen tuontiautojen mukana tulee vaihtelevanlaisia renkaita.
 
Talven rengasvalintaan tuli vapauksia. Entä turvallisuus?
 
Kontio Renkaat: En usko. Suomalaiset tuntevat ajokelit ja osaavat laittaa talvirenkaat auton alle. Ei kukaan ryhdy talvella jatkuvasti vaihtamaan renkaita kulloisenkin kelin mukaan, koska työ on sen verran iso. Suomalaiset jäävät kotiin, kun on paha keli ja vääränlaiset renkaat alla, esim. all seasonit.
 
Yleensäkin uusi laki on aiempaa järkevämpi, koska mm. rengasasioita ei enää sidota ajankohtaansa aina muuttavaan pääsiäiseen.
 
Nokian Renkaat: Luotan siihen, että ihmisillä on maalaisjärkeä tehdä oikeat valinnat. Osaava autoilija käyttää kaikissa olosuhteissa oikeanlaisia renkaita. Pohjolan talveen sopivat tänne suunnitellut renkaat.
 
En usko, että tieliikennelaista tulee laajalti tulkintavaikeuksia. Korkeintaan yksittäistapauksissa asioita joudutaan pohtimaan pitempään.
 
Saadaanko joskus kaikkialla hyvä rengas?
 
Kontio Renkaat: En usko. Talvirenkaat säilyttävät aina etumatkansa talvella ja kesärenkaat kesällä. Nastarengas on talvella turvallisin. Kesällä kesärengas puolestaan aina päihittää all seasonit ja on turvallisempi valinta.
 
Nokian Renkaat: Sellaista ihmettä kuin aivan kaikissa olosuhteissa ja läpi vuoden hyvä rengas ei ole näköpiirissä. Esim. pohjoismaisten talvirenkaiden kehitys juoksee koko ajan eteenpäin, ja niiden ero vaihtoehtoisiin tuotteisiin tulee aina olemaan merkittävä.
 
Käyttöympäristö ratkaisee, millaiset renkaat kulloinkin ovat soveltuvimmat. Meillä on laaja tuotevalikoima Pohjoismaisia talvirenkaita Suomen talveen, sekä nastoilla että ilman.
 
Lue all season -mainoksia varoen
Tutkimalla ajoneuvojen renkaiden valmistamiseen käytettävissä olevien aineiden luetteloa pystyy ymmärtämään, että sanonnan mukaisesti rengas on aina ominaisuuksiensa kompromissi.
 
Vaikka mainos lupaisi kuun taivaalta, edes vallankumouksellisen hyväksi väitetty ympärivuotinen eli all season -rengas ei voi päihittää normaalin laadukasta kesä- ja talvirengasta.

Teksti, kuvat | Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!


 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

AJOVALOT JA NÄKEMINEN
Älykäs ammattiajo -projekti alkoi 1.9.2020. Jo nyt on tarjolla simulaattoritestejä kuljettajan liikennenäön selvittämiseksi.

FinnMETKO 2020
Hiljaisen tapahtumakesän jälkeen FinnMETKO 2020 järjestettiin Jämsässä syyskuun alussa. Toivoa tulevaan oli ilmassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Verorasitettu metsäteollisuus on pakotettu hakemaan "maailman halvimpia kuljetuksia" tuotteilleen. SDP, SAK, AKT ja EK avittavat...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 18.09.2020 17:34 ]