Kiviaineksen kuljetukseen

Sähköposti Tulosta PDF

Trakker on kuin kotonaan vaikeakulkuisemmilla metsäteillä ja soramontuilla. Maastokykyä tuovat korkea maavara, hyvät lähestymiskulmat ja vääntävä moottori.

Ivecon maansiirtoauto Trakker MY13 AT410T50-E6d C13 8x4 on varsin maastokelpo työkalu. Sen lähestymiskulmat ja maavara ovat kohdallaan ja vääntöä löytyy soramontulla etenemiseen. Jousitus on suunniteltu suurille kuormille, mutta toimii maantielläkin.
 
Mukavuudesta täytyy tietysti vähän karsia, kun kyseessä on järeä maansiirtoauto. Pidemmällä matkalla metallijouset voisivat alkaa puuduttaa mutta tehtävänsä Trakker hoitaa juuri kuin pitääkin.


Ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen. Vaihteet toimivat kojelaudan harmaista napeista ja niiden alta ohjataan telien toimintaa. Hyvälaatuinen peruutuskamera on suuri apu tiukemmissa tilanteissa. Näkyvyys on niin ikään hyvällä tasolla.

Kovaan käyttöön
10x4 Trakkerin ohjaus on erinomaisen kevyt tämänkokoiseksi autoksi. Se ei siltikään ole tunnoton, ja auto on helppo pitää oikealla ajolinjalla. Kovemmassakin vauhdissa meno on tasaista ja rattia ei todellakaan tarvitse heilutella, vaan auto pysyy suunnassaan ja kuljettaja voi rentoutua. Koska Trakker on tehty kuljettamaan kiviainesta, joka ei ole keveintä lastia, on sen 16- vaihteiston automatisoidun laatikon toiminta hieman nykivää. Vaihteisto on kuitenkin varmasti sitäkin kestävämpi.


Jääkaappi vedetään kätevästi esiin sängyn alta.

Vaihteiden, tai ennemminkin suuntien, muuttaminen onnistuu yksinkertaisesti kojelaudassa olevista harmaista napeista. Trakker kulkee mukavasti 500 hevosvoimansa voimin. 2300 Nm vääntöä varmistaa soramontun jyrkempienkin mäkien päälle pääsemisen isommassakin lastissa. Kokonaispainoa kulkineella on 41 000 kiloa. Pysähtyminen onnistuu silti sekin tehokkaasti etuakselin levy- ja taka-akselin rumpujarruilla sekä 391 kW tehoisella pakokaasujarrulla.


Peilit antavat erinomaisen näkyvyyden ja ovat sähkösäätöiset, mutta niiden pulleat taustat myös aiheuttavat jonkin verran katvealuetta.

Maantieltä mudalle
Hakkuuaukealle johtavalle metsätielle siirtyminen ei näilläkään massoilla kauhistuta, vaikka alla on pehmeää mutaa. Trakker nimittäin liikkuu märässä ravassa varmasti, ilman mitään kiinnijäämisen tuntua. Auto myös kääntyy yllättävän pienessä tilassa, ja hyvät peilit sekä selkeä peruutuskamera helpottavat hommaa entisestään.


Trakkerin keula ei 25 asteen lähestymiskulmallaan helposti tökkää edes soramontulle kasattuihin hiekkakasoihin. Jos näin meinaisi käydä, antaa ala-askelma periksi eikä vaurioudu.

Maasto-ominaisuuksia parantavat 337 mm maavara, metallijouset, 25 asteen lähestymiskulma, ja 28 asteen poistumiskulma. Ohjaamon alimmat askelmat ovat kumia, jotta ne joustavat eivätkä hajoa osuessaan kiviin tai muihin esteisiin. Trakkerin etuvalot on peitetty metalliristikolla, joka estää isompien esineiden osumista niihin suojaten niitä rikkoutumiselta.


Lavana Trakkerissa toimii kivilava HD 450 10/6mm jonka pituus on 6 800-7 300 mm ja laidan korkeus 1 000 mm. Päälirakenteena apurunkopaketti Nummi/Nurmi ryhmäkipillä.

Matala makuuohjaamo
Trakkerin ohjaamo on melko miellyttävä työympäristö. Ohjauspyörän säätö toimii ilmanpaineella ja lukitusnappi on Ivecoista tutulla paikalla lattiassa. Ilmajousitettu istuin on mukava ja siitä löytyy lämmitys, sekä säädöt useampaan suuntaan. HI-TRACK- makuuohjaamon sänky on tarpeeksi suuri ja pehmeä ja kuljettajalle löytyy lukulamppu sekä 12 v sähköpistoke. Lisäksi eväitä varten on kätevä jääkaappi.


Kuljettajan nukkumatilassa on lukulamppu ja virtapistoke, jonka tosin nykyään voisi ehkä korvata usb-paikalla.

Päälirakenteena autossa on apurunkopaketti Nummi/Nurmi ryhmäkipillä, jossa mäntäpumppu 131 ja ulosoton adapteri tarpeen mukaan autossa mukana. Lavana toimii kivilava HD 450 10/6 mm. Lavan pituus on 6 800-7 300 mm ja laidan korkeus 1 000 mm. Lisäksi pohja ja takatolpat ovat lämpiävää mallia. Lavanpohjassa on vipra eli lavatäry, jolla lavalta saadaan viimeisetkin hiekanrippeet kipatessa. Lisäksi kovassa käytössä olevassa autossa tarpeeseen tulee kivilippa ja hydraulisella liejulukolla varustettu yläperälauta.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOIMALINJAT VERTAILUSSA
Vuoden 2020 kansain- väliseksi pakettiautoksi valitut Ford Transit Customin hybridimallit laitettiin Norjassa testiin dieselversion kanssa.

VIITASEN SORAJUNAT
Olemme seuranneet aitiopaikalta kahden ruotsalaisen ja yhden karjaalaisen vaiheita soran ajossa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 03.07.2020 16:56 ]