Huoltoverkoston tärkein lenkki

Sähköposti Tulosta PDF

Viinikkalan uuden varaston pinta-ala on 4 000 neliömetriä ja hyllyistä löytyy jatkuvasti 21 000 Volvon varaosaa.

Vantaan Volvo Truck Centerin lähelle on noussut uusi logistiikkakeskus, joka toimittaa varaosia asiakkaille ympäri Suomen vuoden jokaisena päivänä.
 
Volvo tehosti viime vuoden lopulla huoltoverkostoaan avaamalla 18.11.2019 uuden logistiikkakeskuksen Vantaan Viinikkalaan. Volvo Group Trucks Operationin uusi keskus palvelee Volvo kuorma- ja linja-autojen osien tukivarastona. Renault Trucks -ajoneuvojen varaosille on varattu tilat keskukseen, ja ne tulevat osaksi kyseistä logistista ketjua myöhemmin.


- Kasvanut kapasiteetti ja modernit sekä työturvallisuutta korostavat toimitilat varmistavat jo nyt laadukkaan logistiikan ja asiakaspalvelun kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen, Volvo Service Market Logistics yksikön johtaja Petri Loskin toteaa.

Logistiikkakeskus on osa Volvon maailmanlaajuista varaosa- ja huoltopalveluverkostoa, jonka parissa työskentelee yhteensä yli 4 100 henkilöä 60 maassa ja on vuotuiselta arvoltaan yli 27 miljardia Ruotsin kruunua (yli 2,5 mrd. €). Pinta-alaltaan verkoston varastot ovat yhteensä noin 700 000 m2 ja niissä käsitellään yli 30 miljoonaa tilausta vuodessa.
 
- Volvon huoltoverkostosta toimitetaan varaosa lähes joka sekunti jokaisena vuorokautena vuodessa, Volvo Service Market Logistics yksikön johtaja Petri Loskin sanoo.
 
Loskinin mukaan varaosasaatavuus Volvon varastosta on 98 prosenttia.


Varastossa keräys hoidetaan pääasiassa manuaalisesti. Näin halutaan varmistaa toiminta kaikissa tilanteissa.

Tehokas ja ympäristöystävällinen
Viinikkalan uuden varaston pinta-ala on 4 000 neliömetriä ja hyllyistä löytyy jatkuvasti 21 000 Volvon varaosaa. Lisätilaa on tullut roimasti, sillä vanhoissa toimitiloissa varastopinta-alaa oli 2 200 m2.
 
Kyseessä on perinteinen varaosavarasto, jossa keräys hoidetaan manuaalisesti pientavaraja lavatavarahyllystä. Työntekijöitä on kaikkiaan kaksitoista.
 
- Automatiikan osuus on tarkoituksella pidetty vähäisenä. Toiminnan käyttövarmuus on haluttu varmistaa näin kaikissa tilanteissa, Loskin toteaa.
 
Uusi logistiikkakeskus palvelee Suomen lisäksi Baltian maita, Kaliningradia ja tukee Volvo Venäjän toimintaa.
 
Ympäristöystävällisyyttä on ajateltu uusia toimitiloja suunniteltaessa. Rakennus on Volvon mukaan 25 prosenttia energiatehokkaampi kuin tyypillinen vastaava kohde. Suunnitteluvaiheessa on muutenkin pyritty huomioimaan muuntojoustavuus ja tehokkuus. Yksi esimerkki käyttötarkoituksen omaisesta suunnittelusta on lastauslaituri, johon kuorma-auton saa ajettua niin, että sen voi lastata nopeasti ja käteväsi sivusta.


Henkilöstöä Viinikkalan logistiikkakeskuksessa on 12. Varaosat toimitetaan Volvon toimipisteisiin seuraavaksi aamuksi.

Aamulla perillä
Uuden logistiikkakeskuksen suurin asiakas löytyy läheltä. Vantaan Volvo Truck & Bus Centeriin toimitetaan nimittäin varaosia seitsemän kertaa viikon jokaisena arkipäivänä.
 
Jakelukeskuksesta lähtee joka päivä toimituksia kaikille Volvo Group Trucks & Buses jälleenmyyjille. Pitkiä aukioloaikoja täydentää päivystys, joka palvelee asiakkaita vuorokauden ympäri, vuoden jokaisena päivänä.
 
Loskinin mukaan tilattu varaosa on asiakkaan lähihuoltopisteessä seuraavana aamuna. Näin siinäkin tapauksessa, vaikka sitä ei Vantaalta löytyisikään ja se lähetettäisiin Gentistä Jönköpingin kautta Suomeen. Varaosatoimitukset kuuluvat Volvon huoltopalveluun, eikä niille tule erityishintaa.
 
- Toimiva varaosalogistiikka on Volvon yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä, joka mahdollistaa omalta osaltaan sujuvan ja tehokkaan huolto- ja korjaustoiminnan, Loskin toteaa.


Volvo Trucks Suomi järjesti toimittajille lehdistöinfon. Ympäristöystävällisyys on päivän sana raskaassa liikenteessä, tähän ohjaa jo EU:n päästövelvoitteet. Volvolla ja Renaultilla on kehitetty vaihtoehtoja kaasun, sähkön ja tehokkaammaksi viilatun dieselin puolella.

VOLVOLLA JA RENAULTILLA HYVÄ VUOSI

Volvo Trucks Suomen toimitusjohtaja Magnus Björklund ennustaa kuorma-autojen kokonaismarkkinatilanteen hiipuvan hieman EU:ssa vuonna 2020.
 
- Tilanne on silti hyvä. Voisi sanoa, että palataan ”normaalille tasolle”, Björklund toteaa.
 
Volvo Trucks rekisteröi vuonna 2019 Suomessa 1 013 yli 10- ja 16-tonnista kuorma- autoa. Volvon markkinaosuus oli Suomessa toiseksi suurin.
 
Vuonna 2019 ensimmäiset Volvo FH LNG -autot toimitettiin asiakkaille. Volvo Finland Ab:n myyntijohtaja Reino Mannisen mukaan kuljetusliikkeiden kokemukset kaasuautojen kulutuslukemista ovat olleet rohkaisevia.
 
Renault Trucks juhli viime vuonna 125. juhlavuottaan. Vuonna 2019 10-16-tonnisissa kuorma-autoissa Renault Trucksin rekisteröinnit kasvoivat edellisvuoteen verrattuna 13,3 prosenttia ja yli 16-tonnisissa 25,4 prosenttia.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOIMALINJAT VERTAILUSSA
Vuoden 2020 kansain- väliseksi pakettiautoksi valitut Ford Transit Customin hybridimallit laitettiin Norjassa testiin dieselversion kanssa.

VIITASEN SORAJUNAT
Olemme seuranneet aitiopaikalta kahden ruotsalaisen ja yhden karjaalaisen vaiheita soran ajossa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 03.07.2020 17:13 ]