Mainospalkki

Optimoitua aerodynamiikkaa

Sähköposti Tulosta PDF


Renault Trucks T-440 tehtaan press test demoauto oli Suomessa Huhtikuun alussa, mahdollistaen lehdistölle sen koeajot. Ajossa mukana ja auton ominaisuuksista kertomassa oli lisäksi ranskalainen press test ajattaja Herve Beslay.

Renault Trucks T-sarjan vetoautot ovat siis nyt saatavilla Optifuel-versioina. Jo ohjaamon muutaman vuoden takainen uudistus antoi hyvän sysäyksen polttoaineen kulutuksen hallintaan ilmavastuskertoimen pienentyessä merkittävästi tuulilasin 12 asteen kallistuman ja ohjaamon 20 cm kiilamaisuuden johdosta.
Renault kuvaa Optifuelia kokonaisvaltaiseksi ratkaisuksi, joka on suunniteltu pienentämään polttoaineenkulutusta ensimmäisestä ajokilometristä alkaen. Siinä yhdistyvät Renault Trucks T-sarjan älykäs teknologia, aerodynamiikkaa parantavat varusteet, Optifleet kuljetusten tietojärjestelmä sekä räätälöity kuljettajakoulutus. Renault Trucks onkin selvästi viettänyt paljon aikaa tuulitunnelissa tämän yhdistelmän ilmakanavia suunnitellessaan.

altalt

Renault Trucks T Optifuel on saatavana 11- että 13-litraisilla moottoreilla. Kaikki ilmanvastusta optimoivat aerodynaamiset osat ovat vakiona: katto- ja sivuilmanohjaimet, ajovalojen ilmanohjaimet, ovien ilmanohjaimet ja sivukatteet. Vakiovarusteisiin kuuluu myös Fuel Eco -paketti, johon kuuluu Eco-cruise control vakionopeudensäädin, Optiroll-rullaustoiminto, irtikytkettävä kompressori, ohjaustehostimen säätötilavuuspumppu ja automaattinen moottorin sammutus. Lisäksi Fuel Eco paketissa ajoneuvon vaihteiston kick-down toiminto on estetty ja nopeus on vakiona rajoitettu 85 km/h.

Auto oli kaksiakselinen T440 Optifuel-mallinen puoliperäveturi. Perävaunu oli ranskalainen Frappa, joka pyöreine kulmineen ja takana alaosassa olevine ilmanohjaimineen sopi hyvin testitarkoitukseen. Perävaunun muotoilu ja ilmanohjaimet pienentävät polttoaineen kulutusta 2-3 % arveli valmistajan kansainvälisiä koeajoja pyörittävä Herve Beslay. Erikoisesta muotoilustaan huolimatta perävaunu on saadun tiedon mukaan normaalisti saatavissa. Yhdistelmän kokonaispaino oli 40 tonnia. Ajoon lähdettiin ilman sen suurempia koulutuksia autoa koskevalla perusinfolla. Lue uudesta 16.5 ilmestyvästä numerosta 4/18 aerodynamiikan vaikutukset sekä maistiaiset koeajosta!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

YÖN VALTIAAT
Kaikkein suurimmat erikoiskuljetukset ajetaan silloin, kun muu yhteiskunta nukkuu ja liikenne on vähissä.

VIITASEN SORAJUNAT
Kuljetusliike V. Virtanen Oy hankki kesällä 2016 kolme sora-autoa. Vierailimme Urjalassa ja tiedustelimme miten ajoneuvot ovat toimineet.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Nastaton läski, nykymuodin mukainen leveäpintainen talvirengas, on pahinta mitä auto- ja rengasteollisuus ovat talvikeleille keksineet..."  
Lue lisää >>



[ 26.05.2018 18:46 ]

Mainospalkki

Mainospalkki