Ilmaliikenteen uudet valtiaat - dronet ja tekoäly

Sähköposti Tulosta PDF
Autonomisia henkilöautoja kehitellään liikenteeseen. Myös autonomiset kuorma-autot tekevät vahvasti tuloa. Ensimmäinen kehitysvaihe, ”platooning“ eli letkassa ajo moottoriteillä, on kahdessa vuodessa edennyt pitkälle.

Rajaton määrä ennalta arvaamattomia tapahtumia hidastaa autonomisten autojen yleistymistä. Niiden pitää havaita, hallita, tehdä oikeita päätöksiä ja turvata jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, autoilijoiden, koirien, äkkinäisten kelivaihtelujen, ynnä muiden arvaamattomimpia toimia.

Ilmassa on toisin. Ilmatilassa on enemmän tilaa, väljyyttä ja paljon vähemmän ennalta arvaamattomia tekijöitä huomioitaviksi. Siksi maasta ohjatut dronet ovat yleistyneet salamavauhdilla. Vain kolmisen vuotta sitten ne tulivat leluina, sitten kameroilla, paketteja kantavina, gps-ohjattuina – yhä isokokoisempina, suorituskykyisempinä, nyt jo tekoälyllä varustettuina ja autonomisesti lentävinä.

Samalla yhä isommat teolliset tekijät ovat hyökänneet drone-kehitykseen. Sotilasilmailua myöten!

Maailman suurimmat siviili- ja sotilaskoneiden valmistajat ovat heittäytyneet täysillä kehittämään dronetekniikkaa: Boeing, Airbus ,Textron, Bell, Lockheed Martin... Sama tapahtuu Venäjällä, Kiinassa, Japanissa – ympäri maailmaa.

Enää ei ole rahasta kiinni. Eikä teknologisen tiedon ja osaamisen puutteesta.

Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numerossa 2/17 esitellään tarkemmin eri valmistajien drone-kehityksen tilanteesta.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

G-SARJA
Joidenkin jo epäityä, että G-sarjan tuotanto olisi loppumassa, M-B tekikin päinvastaisen päätöksen uudistamalla mallin.

VUODEN KUORMA- JA PAKETTIAUTO SUOMESSA 2019
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden toimitus on yhdessä lukijoiden kanssa valinnut vuoden 2019 hyötyajoneuvot.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Bensa- ja dieselauton keskikulutukseen nähden tyhjäkäyntikulutus on n. 15 % Ilmasto- ja ympäristösyistä tyhjäkäyntiä rajoitetaan mm. aikamääreellä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.01.2019 07:54 ]