Renkaita rengasmeressä

Sähköposti Tulosta PDF

 Nokian on järkyttänyt suomalaisia syöttämällä tuunattuja renkaita rengastesteihin. Kauheaa. Niin tekevät sen kilpailijatkin.

Nokian on voittanut monta vertailutestiä. Niin ovat sen kilpailijatkin. Mutta ihmiset uskovat, että voittaja on paras. Niin se onkin. Siinä kilpailussa. Se ei tarkoita, että samanlaisia saa ostaa kaupasta!

Tulos ei ole sen luotettavampi, vaikka testattavat renkaat haetaan rengasliikkeestä. Mikään ei takaa, että kilpailijat ovat keskenään yhtä tuoreita, samalla tavalla varastoituja, edes samasta tehtaasta ja täsmälleen samalla kumiseoksella. Esimerkiksi Michelinin samankokoisissa renkaissa eri tehtaiden valmistamina voi olla eri ympärysmitta. Eikä mikään takaa, että rengasliike, jolta testattavat haetaan, ei ole vihjaissut mielivalmistajalleen tulevasta testistä tuunattujen renkaiden toivossa. Ei edes että kilpailijat on valittu varastosta rehellisesti.

Erimerkkisetkin renkaat ovat uusina toimivia. Vasta 4000-5000 km:n ajon jälkeen selviää, mihin ne pystyvät. Vertailutestit suoritetaan uusilla renkailla. Vaikka haluttaisi, niitä ei pystytä ajamaan samalla autolla, samoilla pyöränkulmilla, samalla painolla, samalla tienpinnalla, samalla säällä edes tuhat kilometriä. Se on yhtä mahdotonta kuin saada aikaan uusille autoille vertailukelpoisia, todellisuutta vastaavia polttoaineen kulutusarvoja.

Rengastesteissä on yksinkertaisesti liian paljon hallitsemattomia muuttujia, että lopputulos olisi yleistettävissä. Mitä Nokian renkaisiin tulee, ne ovat pärjänneet loistavasti kansainvälisessä kilpailussa. Kiitos kuuluu kansainväliselle rengasjättiläiselle, Bridgestonelle. Se nappasi Nokian omistukseensa 2003, ja se hallitsee viidakon lait.

Siinä missä Norjan Viking Dekk ajautui Gislavedille 1985 ja ja Gislaved Continentalille 1992 ja kuoli 2002, ja missä Ruotsin Trelleborg tekee kaikkea paitsi auton renkaita, Nokian elää vielä. Se ei tarkoita, että Nokian tekee parhaita mahdollisia renkaita Pohjolan oloihin kuten se aikanaan teki. Ja jota vielä kuvitellaan sen tekevän. Nokian tekee nyt Bridgestonen ohjauksessa sarjatuotantoon parhaiten sopivia ja suurille käyttäjämassoille hintaan nähden hyviä renkaita. Se tekee koville pakkasille kilpailijoitaan parempia nasta ja kitkarenkaita.

Pakkasilla, paksussa lumessa, loskassa parhaiten suoriutuvia renkaita ei enää tehdä. Sellaisia joilla voitettiin Monte Carlon ralleja ja ajettiin suomalaiset ralliajajat maailmankuuluiksi. Haka- ja Kometa-Hakkapeliitan suorituskyvyt ovat mennyttä aikaa, aikaa joka ajoi Nokian Bridgestonen omistukseen.

Parhaita talviominaisuuksia voisi antaa renkaille vieläkin, jopa entistä parempia, mutta sarjat olisivat pieniä, hinta korkea ja ostajakunta liian pieni.

Ostajat näet eivät arvosta parhaita talviominaisuuksia. Ostajat arvostavat enemmän leveitä “läskejä”, jotka eivät pysy asvaltin kulumaurissa, jotka uivat hengenvaarallista lumija loskaliirtoa jo pienissä kelivaihteluissa, mutta jotka ovat “hyvän näköisiä”.

Eikä liikenneturvallisuudesta vastuussa oleva viranomainen pane vastaan. Se ei edellytä turvallisia renkaita. Se hyväksyy turvattomat renkaat.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KAASU VAI DIESEL
Volvo järjesti mielenkiintoisen vertailun tuomalla kaksi lähes identtistä, 40 tonnin puoliperäyhdistelmää käytännön ajovertailuun.

TULEVAISUUDEN TUULET
Münchenin teknisen yliopiston vetämässä tutkimuksessa esiteltiin luonnos vuoden 2030 kuorma-autosta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Ovi matkustajan puolelta oli kadonnut. Ryntäsin ulos. Porsche paloi pimeässä yössä yli kaksi metriä korkeilla liekeillä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 14.12.2018 05:55 ]