Vaiettuja miljoonalaskuja

Sähköposti Tulosta PDF


Tattarisuolle rakennetun Malmin lentokentän alla on 18-54 m syvälle suota ja pohjavesikerroksia. Kukaan ei tiedä paljonko siellä on jäteöljyä, lentobensaa ja kerosiinia. Niitä sinne on kaadettu surutta ainakin 50 vuotta. Ei riitä, että jokainen sinne tuleva asuintalo on on paalutettava suopohjia myöten. Jokainen neliömetri on paalutettava: kadut, pihat, vesijohdot, viemärit, LVI, sähkökaapelit, kaikki. Malmin kentän lakkautus poikii veronmaksajille miljoonalaskuja.

Helsinkiläisiä veronmaksajia odottaa jo pelkästään siitä hirmulasku! Alue luovutetaan rakennusliikkeille maapohja rakennuskelpoisena. Siihen saattaminen maksaa arvioiden mukaan 200 – 400 Miljoonaa euroa!!!
 
Jo tätä ennen helsinkiläisiä odottaa 12 miljoonan euron lasku Malmin kentän rakennusten lunastamiseksi kaupunginjohtaja esityksestä. Lisäksi Helsingille on luvassa valtiolta 200 M€ veronmaksajien rahoja vaadittavien liikennejärjestelyiden toteuttamiseksi.
 
Malmin lakkautusjunailusta on tulossa enemmänkin vaiettuja miljoonalaskuja veronmaksajille.
 
”RAJAN” PAKKOSIIRTO MAKSAA MALTAITA
Rajavartiolaitoksen lentotukikohdan pakkosiirto Malmin osin uusista rakennuksista Helsinki-Vantaan kentälle rakennettavaan uuteen tukikohtaan maksaa varovaisen arvion mukaan uusine halleineen, rakennuksineen 2-3 M€. Lisäksi Raja joutuu siirtämää kolme Koala-kopteria Malmilta Rovaniemelle arviolta yli 2 M€ maksavaan halliin ja uuteen koulutuskeskukseen. Koulutusta ei voi suorittaa Helsinki-Vantaalla. Myös valvontalennot Helsinki-Vantaalta merelle pitenevät 10 minuuttia/tehtävä, hinta 70 €/minuutti, 400 tehtävää/vuosi, eli lisäkustannus 280 000 €/vuosi eli 2,8 M€ 10 vuodessa. Super Puman siirtolennot uuteen huoltokeskukseen Turussa lisäävät Malmin lakkauttamisesta aiheutuvat kustannukset Rajalle arviolta 120 000 €/vuosi eli 10 vuodessa 1,2 M€. Kaikkiaan 5,4 M€:n lisäkustannus ensimmäisenä vuonna ja sen jälkeen reilut 4 M€ lisää 10 vuodessa. Ei ihan pieniä lisäkustannuksia veronmaksajille Rajan pakkosiirrosta Malmin kentältä!
 
AMMATTIKOULUTUKSEN LAKKAUTTAMINEN KALLEIN VIRHE
Suurimmat vaietut lisäkustannukset tulevat Malmin kentän ammattilentäjä ja lentomekaanikkokoulutuksen lakkautumisesta. Malmi on ollut Suomen suurin ilmailun ammattikoulu. Siellä on koulutettu keskimäärin 60 liikennelentäjäoppilasta vuodessa yksityisin varoin. Koulutus ei ole maksanut valtiolle mitään, mutta tuonut valtion kassaan alv-tuloina keskimäärin 30 000 e/vuosi, lentobensaveroina n. 38 000 €/vuosi, yritys- ja yhteisöveroina noin miljoona €/vuosi ja henkilöveroina n. 600 000 €/vuosi. Yhteensä n. 1,7 M€/vuosi ja 17 M€ 10 vuodessa TULOJA! valtiolle.
 
Malmin kilpailija ammattilentäjä- ja mekaanikkokoulutuksessa on valtion ammattikoulu SIO (Suomen Ilmailuopisto) Porissa. Sillä on ollut keskimäärin 30 oppilasta vuodessa. Sen laitteistokustannukset ovat maksaneet veronmaksajille n. 7 M€ ynnä jatkuva päivitys ja huolto. Lisäksi kentän aukipitäminen opiston tarpeisiin maksaa n. 480 000 €/vuosi ynnä 52 toimihenkilön palkat/vuosi, eli reilusti yli kaksi miljoonaa euroa KULUJA! veronmaksajille vuodessa, laitteistokustannusten lisäksi!
 
Missä Malmin ilmailukoulutus toi valtion kassaan n. 17 M€ 10 vuodessa Porin SIO:n kustannukset ovat vastaavasti 20 M€. Kun SIO jatkossa vastaa Malminkin osuudesta ammattilentäjäkoulutuksessa, valtio menettää Malmin tuomat 17 M€ ja sen kustannukset kasvavat yli 50 M€:oon 10 vuodessa!
 
Sekä SIO että valtion toinen veronmaksajien rahoilla ylläpidettävä lentokoulu Patria ovat olleet toistuvasti kilpailuviraston tarkastelussa valtion tuilla saavutetun määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Eli kansa maksaa.
 
”HALVOILLA ASUNNOILLA” KUSTANNUSSUOHON
Malmin kentän paikalle Tattarisuolle rakennetaan halpoja asuntoja 25 000 asukkaalle, Helsingin kaupunki ja hallituksen ministerit vakuuttavat. Väite ”halvoista asunnoista” kaatuu omaan mahdottomuuteensa Tattarisuohon.
 
Rakennusliikkeet velottavat työstään viimeistä senttiä myöten. Jos sitten asunnot myydään halvalla, kuten vakuutetaan, oikeiden kustannusten ja halvan myyntihinnan välisen eron maksavat Helsingin veronmaksajat! Eikä hintaero ole aivan pieni! Sinä piilee veronmaksajille vielä yksi vaiettu lisälasku, jonka suuruutta ei ole edes yritetty arvioida.
 
Ja kun kerrostaloja rakennetaan 20-54 m syvälle suolle mahdollisimman halvalla, sellaisesta asuntorakentamisen ”laadusta” koituu omistajille lisälaskuja pian ja hamaan loppuun.
 
Malmin rakennukset, tulevat liikennejärjestelyt, Rajavartioston lennoston siirrot ja Malmin ammattilentokoulutuksen lakkautus ja siirto Poriin tulee maksamaan varovasti arvioiden yli 600 miljoonaa euroa, ennen kuin ensimmäinen lapio on työnnetty Malmin kentän Tattarisuohon! Maan ilmailusuoritteesta 45%:n lakkauttaminen iskusta siirtää ja lakkauttaa myös maan suurimpia ilmailuhuoltoyrityksiä valtionkassan tappioksi.
 
EU on toistanut kehotuksensa jäsenmaidensa metropoleille varata pikaisesti tilaa kakkoskentälle kansainvälisten liikenne-ennusteiden nähdessä lentoliikenteen suurimpana kasvutekijänä tulevina vuosikymmeninä. Pääkaupunkiseudun city-kentän ja samalla jo nyt maamme toiseksi vilkkaimman lentokentän, Malmin, lakkauttaminen on tätä taustaa vasten ainutlatuisen näköalaton, harkitsematon päätös. Sitä tullaan katkerasti katumaan.
 

Kommentit  

 
0 #19 Make 13.05.2015 11:03
Mitenkäs oikeastaan on tuon lentomelun kanssa? Nyt kun ilmatilaa vapautuu, alkavatko Helsinki-Vantaa n liikennekoneet lentää lähempää Malmin yli?
Lainaa
 
 
+4 #18 Seppo Bremer 03.04.2015 10:00
Malmi on todella kallis rakennuspaikka, totta. Aikoinaan -80 luvun alkupuoliskolla kun itse vietin paljon aikaa silloisen harrastukseni johdosta Malmilla tuli seurattua kentän maaperän muutoksia. Silloin Malmille tehtiin suuri saneeraus kiitoratoihin ja platta alueille. Pohjia vahvistettiin ja pinnat uusittiin, mutta ensimmäisen talven jälkeen radat ja koneiden parkkialueet olivat kuin meren mainingit. Pohjat routivat todella paljon ja se työ ja raha mitä kunnostuksiin oli laitettu meni käytännössä hukkaan. Ainoastaan hallien edustat missä on betonilaatta asvaltin alla kesti. Tämä jo kertoo paljon alueen epäsopivuudesta asuin alueeksi tai ainakin siitä, että alue on todella kallis rakennuspaikka. Niitä paaluja saadaan lyödä satoja kilometrejä jos aiotaan saada tiet ja talot kestämään. Mitä sieltä maaperästä muuten löytyy, en uskalla edes arvailla. Annetaan Malmin olla lentokenttänä. Helsingillä on muutenkin rakennus maata esim entisessä Sipoossa.
Lainaa
 
 
0 #17 Sähkömies 02.04.2015 18:00
sähkö tulee pistorasiasta. Töpselillä sitä saa sieltä. Voi voi tulevat asukkaat taitaa täällä vääntää...
Lainaa
 
 
-21 #16 JP-James 02.04.2015 10:43
No nyt tulee jo oikein BullShittiä ettei tätä edes viitsi lukea kokonaan!!!

"Jokainen neliömetri on paalutettava: kadut, pihat, vesijohdot, viemärit, LVI, sähkökaapelit, kaikki."

Jos jokainen saatanan sähköjohtokin olisi paalutettava niin kansanedustajat olisivat jonoksi asti perustamassa betoni- ja paalutus firmoja!

Yksityislentäji en väliinpitämättö myys nousu- ja laskuväylien suhteen on aiheuttanut lähialueiden asukkaissa voimakasta vastustusta kentän säilyttämisen puolesta!

Joten, rakennetaan vaan täyteen!
Lainaa
 
 
0 #15 Jurtsa 01.04.2015 11:08
Öh, niin... Itse asiassa tätähän on ajamassa Kokoomus & co. Jos katsot vaikkapa Arhinmäen sivuilta, on siellä ihan hyvää asiaa Malmista (joka ei suinkaan ole sitä, mitä Sinun kommentistasi saattaisi päätellä). Kannattaa ottaa asioista selvää, ennen kuin huutelee (ja ennen kuin menee äänestämään).

Kappas, olinkin itse täysin väärässä. Mutta kyllä ne muiden puolueiden edustajat ihan yhtä lailla tätä ajavat.

Jättäkää toi politiikka pois tästä. Mainostakaa omianne ihan missä vaan muualla ja me ihmiset voimme puolustaa tätä kenttää ilman että kuka on sitä tai tätä mieltä tuolla politiikan sektorilla.
Lainaa
 
 
+13 #14 Veijo Viljanen 31.03.2015 22:00
Ex.liikennemini steri Kyllönen oli Kokoomuslaisten ja liikenneministe riön Malmia vastustajien aivopesemä kun väitti kentän olevan ainoastaan eliitin käytössä. Ei tainnut Kainuun tyttö tietää mitä Malmilla tehdään. Ylipormestari on ollut kokoajan kenttää vastaa. Hän muutenkin kova valehtelemaan jotta saisi asioita mieleisekseen. Aikoinaan Ilaskivi oli kentän suojelun kannalla. En haluu helsinkiläisenä veron maksajana olla tulevan asuinalueen kustannusten maksajana joista ei ole rehellisesti kerrottu.
Toivottavasti joku alkaa kerätä nimilistaa mahdollista lakialoitetta varten jolla malmin kenttä saataaisiin pelastettua.
Lainaa
 
 
0 #13 Ilmari Icen 31.03.2015 21:45
Lainaus Urkki:
Jos esim. rakennusliikkeet myyvät ne 25.000 asuntoa yksiöinä ja kaksioina a' 175000/kpl. ja tontit erikseen 50000x 25000= 1.250.000.000 ja 4.750.000.000 niin niistä tulee 6 milj.euroa.. Jos kaupunki myy nuo tontit rakennusliikkeille 1.000.000.000 eli miljardilla niin onhan se hyvä business kaupungille .. Ei nuo 300-400 miljoonaa missään tunnu... Jää vielä yli 500.000 pohjan tonkimiseen... T. Urkki


Ei 25 000 asuntoa vaan 25 000 asukasta! Siitä massiivinen laskuvirhe. Jatko samaa tasoa. Unohda koko juttu!
Lainaa
 
 
-3 #12 Ilmari Icen 31.03.2015 21:40
Lainaus Urkki:
Jos esim. rakennusliikkeet myyvät ne 25.000 asuntoa yksiöinä ja kaksioina a' 175000/kpl. ja tontit erikseen 50000x 25000= 1.250.000.000 ja 4.750.000.000 niin niistä tulee 6 milj.euroa.. Jos kaupunki myy nuo tontit rakennusliikkeille 1.000.000.000 eli miljardilla niin onhan se hyvä business kaupungille .. Ei nuo 300-400 miljoonaa missään tunnu... Jää vielä yli 500.000 pohjan tonkimiseen... T. Urkki


Ei tule 25 000 asuntoa vaan asunnot 25 000 asukkaalle (asuntoja n. 8000). Siinä lähtökohtainen karkea laskuvirheesi. Jatko samaa mielikuvitusta. Lopputulos lähinnä hupaisaa mielikuvitusta.
Lainaa
 
 
+4 #11 Kate 31.03.2015 20:42
Lainaus Urkki:
Jos esim. rakennusliikkeet myyvät ne 25.000 asuntoa yksiöinä ja kaksioina a' 175000/kpl. ja tontit erikseen 50000x 25000= 1.250.000.000 ja 4.750.000.000 niin niistä tulee 6 milj.euroa.. Jos kaupunki myy nuo tontit rakennusliikkeille 1.000.000.000 eli miljardilla niin onhan se hyvä business kaupungille .. Ei nuo 300-400 miljoonaa missään tunnu... Jää vielä yli 500.000 pohjan tonkimiseen... T. Urkki


Ei se matikka ihan noin mene. Kuka haluaisi maksaa tuon hinna keskelle suota kauaksi keskustasta ja palveluista rakennettavassa slummissa ? Ei se rakennusliike maksa siitä maasta kaupungille miljardia jollei se saa sitä takaisin asuntojen hinnoissa. Kaupungille olis tietysti edullista aluerakentamiss opimukset joussa rakentaja rakentaisi alueelle myös kunnallisteknii kan koulut ja tetreyskeskukse t. Tämänkö lisäksi maksaisi vielä sen miljardin.
Lainaa
 
 
+10 #10 Kimmo Veijalainen 31.03.2015 20:16
Yksi kuluerä unohtui. Millaista väkeä kuvittelette niihin komplekseihin muuttavan? Ai-van. Malmin ghetto tulee pilaamaan asuinviihtyvyyd en myös lähialueiden pientaloalueilta.

Pajusella on hinku kierrättää tulonsiirroilla elävien rahat Malmin kauppakeskuksee n.
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 25.04.2024 22:53 ]

Mainospalkki