Uudet Polarit taisteluun

Sähköposti Tulosta PDF

Etusäleikössä kaksi poikkiripaa matalalle asennetussa 2,3 leveässä "Arocs" ohjaamossa.

Sisu ei petä! Tuli 76 tonnia ja 4,40, ja jo vain: Uudet Sisu Polarit ovat valmiina töihin joissa muut taipuvat.  Arocsin uusimmilla ohjaamoilla, Mersun Euro6 moottoreilla, Fullerilla tai PowerShift3:lla, omilla uusiin painoihin ja mittoihin räätälöidyillä alusta-, akselisto- ja jousituskehitelmillä. 

Sisu tähtä kaikkein rajuimpiin, raskaimpiin töihin, mitä kuorma-autolla voi tehda kuudella osa-alueella. Se sanoo sen maailmankielellä: Rock, Timber, Works, Roll, Carrier, Crane. Suomeksi: Maansiirto, Puu, Tienhoito, Vaihtolava, Työkoneet, Nosturi.
 

Ylös asennetussa 2,5 leveässä ohjaamossa taas on kolme poikkiripaa.

- Runko, akselisto- ja jousitusrakenteet on sovitettu korotettuihin painoihin ja korkeuteen salamannopeasti niin kuin vain käsityönä räätälöidyssä tuotannosssa voi tehdä, Sisun henki ja sielu Timo Korhonen sanoo.
 
Korhonen ei peittele tyytyväisyyttään. C-profiilinen korkea runko (C460) on tehty istuttamaan entistä tarkoituksenmukaisemmin ajotehtäväkohtaiset varusteet. Turhia heikentäviä reikiä on vältetty ja rakennettta on vahvistettu entisestään kehittämällä pyöristyssäteitä.


Kunnon duralumiini-askelmataso ja vieressä kammella kiristettävä pantarulla.

Telivedon vedonkatkaisua on tehostettu ja hydraulinen nostin on liitetty alustaan parantamaan nostokykyä kuormattuna. 4- ja 5-akselisissa nousevat akselit takaavat kulun missä kilpailijat hyytyvät. Kasetoinnissa takaaohjaavassa akselissa on pyöreä akselipalkki ohjaamaan vetoaisaa oikein. Raidetanko ohjaussylinteri ja kallistuksen vakaaja ovat akselin etupuolella eduksi 76 t kasettiyhdistelmille.
 
Telivetomalleissa on täysin uusi teliratkaisu. Molemmille vetäville  voidaan asentaa iskunvaimentimet. Telinostosylinteri ja moduulitelijousi on tehty uusiksi. Kääntyvien pyörien kääntyvyyttä on tehostettu antmaan 4-5 akselisille vetäjille ja yhdistelmille lyömätön kääntyvyys.


Kääntyvien pyörien kääntyvyyttä on tehostettu antamaan lyömätön kääntyvyys.
 
JA HYVIN TOIMII! 
Ensiesittelyssä Karjaalla 5-akselisen ”Sorahepon” kokonaispainoksi ilmoitettiin 38 t. Mersun 13-litran 510 hv:n E6-moottorilla ja PowerShiftillä, 2 etuakselilla, vetävällä telillä ja takaohjaavalla akselilla paino ”ei tuntunut missään”. Kaasua kun painoi, sorahepo innostui kiitolaukkaan ja PowerShift latasi isompaa - ja jarrutuksessa pienempää - pesään ettei kunnolla huomannut. Ja nurkan ympäri se hiipi ketterästi kuin kani. Ja pysähtyi kuten alla puuyhdistelmä.
 
Olo Arocsin matalalle asennettussa 2,30 leveässä kabiinissa oli kuin ruhtinaalla ikään. Jakkara parempi kuin valtaistuin säädöillään ja tuennallaan, ratti säädöillä kädessä on formulassa, selkeä ja helppo mittaristo ja kojelauta, valoisaa, vedotonta lämpöä ja hyvät näköalat kaikkiin suuntiin.


Mittaristo, kojelauta, hallintalaitteet uusinta parasta Mersu-laatua. Matala-ohjaamossa moottorin aiheuttama korotus kuskin ja apumiehen välissä.
 
Mitäpä siitä enempää sanomaan kuin että testissä montussa, rakennustyömaalla ja tien päällä kerrotaan ”Ajolinjassa” loput.
 
4+5 akselisen 23 m pitkän, 4,40 korkean ”Puuhöökin” kokonaispaino oli 74 t. Arocsin 2,5 m leveän tilakopin tasalattian alla paineli Mersun 16 litran 625 hv:n E6 parastaan PowerShift3:n avustamana, etuakselin lisäksi trippeli/vetävällä telillä. ”Papua” riittää! Nyytti heilahtaa menoksi että vain suhina kuuluu. Ilman perävaunua nostelikin herkästi takapyörää täysvinkkelissä. 3-vaiheisella suurtehomoottorijarrulla ja paineilmavarmennetuilla EBS-jarruilla pysähtyy kuin paraskin 60-tonninen. Ja Arocsin tasalattiaisesta ”loistosviitistä”, hallintalaitteista ja mittaristosta samat sanat kuin edellä Soraheposta.


Reunavalo hiukan haavoittuvalla paikalla. Ovessa valo, joka valaisee pimeällä askelmia.
 
Palataan asiaan ”Ajolinjassa” testin merkeissä, että miten Tapion hoviin kelpaa mennä uudella Sisu Polarilla. Ja varmana kelpaa!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 27.04.2024 07:56 ]

Mainospalkki