RAM Promaster iskee

Sähköposti Tulosta PDF

Ducatohan se siinä – ei kun RAM Promaster. Jenkeissä on luovuttu Dodge-nimestä tavara-autoissa, tilalle on tullut aikaisemmin Dodgen mallinimenä käytetty RAM, joka käsittää nyt kaikki Chryslerin tavara-autot.

Jokainen suomalainen pakettiauton käyttäjä tuntee Fiat Ducaton sisarineen. Harva silti tietää, että Ducatolla on serkku Amerikassa. Lue juttu Auto, tekniikka ja kuljetuksen 10/2013 -numerosta. Fiat Ducato on ollut Suomessa koko elinaikansa suosittu pakettiauto. Ducatoa on nyt tehty yli 30 vuoden ajan useana eri sukupolvena. Tuorein niistä esiteltiin vuonna 2006. Sen jälkeen on toki tehty päivityksiä – lisääkin lienee tulossa muun muassa pakolliseksi tulevien Euro6-tasoisten moottoreiden muodossa.
 
Fiat-konserni on viime vuosina ollut melkoisten myllerrysten kourissa. Myllerrykset johtuvat yrityskaupasta – Fiat osti määräysvallan amerikkalaisesta Chrysler-yhtymästä ja on sittemmin sopeuttanut kahta täysin erilaista yrityskulttuuria toisiinsa.
 
Liiketoimen onnistumisessa nähdään tänään valoisia piirteitä. Osasyy tähän on varmasti Daimlerin tekemä pohjatyö joka kuitenkin päättyi saksalais-amerikkalaisen liiton hajoamiseen. Amerikkalainen, eurooppalaisia tapoja opiskellut osapuoli sai italialaisen kosijan. Kuten elokuvista muistetaan, italialaisilla on ollut tapana menestyä uudella mantereella…
 
BENSIINIÄ JA AUTOMAATTIA
Yhdysvalloissa pakettiauto on erilainen kuin Euroopassa. Pakettiautoon kuuluu iso bensakone, automaattilaatikko ja usein ankeaakin ankeampi, letkulla puhdistettava ohjaamo. Rakenne on usein vanhanaikainen. Veto on takapyörissä, kori on painava, jousitus wagon train-tyyppiä ja kantavuus pieni suhteessa ulkomittoihin.
 
Fiat lätkäisi peliin Ducaton periaatteessa sellaisenaan. Tavaratila ja kori ovat samoja kuin Euroopassa, samoin kokonaismassat. Tekniikka on sentään pääosin erilaista.


Kojetaulu on perusrakenteeltaan Ducatosta. Mittaristo on erilainen. Keskellä kojetaulua näkyy jenkeissä suosittu lisävarusteinen navigaattori-radioyhdistelmä johon on saatavana myös yksinkertainen ajoneuvon seurantajärjestelmä. Ratti on kotoisin jenkeistä – siihen saa lisähintaan vakionopeuden säätimet ja muitakin namiskoja. Ohjaamo on aina kaksipaikkainen, läpikuljettavuus tavaratilaan on tärkeää amerikkalaisille.

Amerikan mallissa on useimmin 3,6 litrainen Chryslerin Pentastar bensakone. V6-moottori kehittää 280 hevosvoimaa. Koneen jatkeena on kuusiportainen automaattilaatikko. Amerikkalaiseen tapaan saavutusarvot ovat tärkeitä – kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitetaan 8,3 sekuntia ja kiihdytysarvoksi 0-400 metrin matkalle 16,5 sekuntia.
 
Amerikkalaiset eivät vieläkään juuri ymmärrä polttoaineen kulutuksen päälle, onhan bensan litrahinta siellä reilusti alle euron. Promasteria kokeillut asiakas ilmoitti, ettei ole niin väliä onko kulutus 17 vai 18 mailia gallonalla – he eivät edes mitanneet sitä.
 
Mukaan mallistoon on kuitenkin tulossa myös dieselversio. Siinä on kolmilitrainen Ducaton Multijet yhdistettynä kuusiloviseen robottivaihteistoon. Koneeseen on tehty USAn päästömääräysten mukaiset muutokset. Dieseleiden asiakkaiksi ennakoidaan suuryrityksiä joilla on satoja pakettiautoja. Dieselkoneella päästään hyvään polttoainetalouteen ja saadaan myös rajoitetuksi polttoainehväikkiä.
 
HINTAPOLITIIKKAA
Promaster maksaa edullisimmillaan 33 870 dollaria. Hintaa pidetään edullisena. Sitä verrataan Mercedes-Benz Sprinteriin joka maksaa 42 535 dollaria. Sprinterissä on aina dieselkone – sitä pidetään haittana Yhdysvalloissa!
 
Tärkeimpänä kilpailijana pidetään Nissanin NV3500 mallia 317 hevosvoiman  V8 koneella varustettuna. Promasterin eduksi lasketaan paitsi suurempi tavaratila myös kaksi sekuntia nopeampi kiihdytysaika 0-400 metrillä.


Tavaratila on tasan sama kuin eurooppalaisessa versiossa. Ovia on jenkkien rajun ja huolettoman käytön vuoksi vahvistettu ja takapuskuriin on saatavana tehdasvarusteinen astinlauta.

Autojen perusvarusteet ovat suomalaisittain katsottuna köyhiä. Amerikkalaisen tapaan on saatavana kaikkia mahdollisia herkkuja mutta esimerkiksi sisältä säädettävät peilit ja kuskin istuimen selkänojan kallistus ovat jo maksullisia lisävarusteita.
 
TULEEKO?
RAM Promaster ei tule Eurooppaan – maanosamme on Fiatin valtakuntaa. Autot Yhdysvaltojen markkinoille valmistetaan Meksikossa Saltillon tehtailla yhdessä muiden Chrysler- ja Jeep-tuotteiden kanssa.
 
Yhdestä asiasta voi kuitenkin olla varma. Joku tilaa Suomeen internetin kautta RAM Promasterin maskin ja istuttaa sen Ducatoon. Sillä erottuu massasta – ainakin ensi alkuun!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 25.04.2024 07:49 ]

Mainospalkki