"Tiukkoja ehdotuksia, nyt taistellaan"

Sähköposti Tulosta PDF

Mepin työpäivät ovat usein 14-16 tuntisia. Sen jälkeen on hyvä vetää tuulipuku niskaan ja lähteä lenkille. Se pitää ajatukset kirkkaina. Aina ei ymmärretä, miten paljon meppi pystyy oikeasti vaikuttamaan täällä käsiteltävien asioiden lopputuloksiin, sanoo Petri Sarvamaa.

Auto, tekniikka ja kuljetus haastatteli Euroopan Parlamentin liikenteestä vastaavan TRAN-valiokunnan ainoaa suomalaisjäsentä Petri Sarvamaata numerossa 9/2013. Sarvamaa oli juuri saanut käsiinsä uuden ehdotuksen tavaraliikenteen tulevaisuudesta. Se on tiukka paperi, jota ei voi sellaisenaan hyväksyä.
Liikenteestä ja matkailusta vastaavan TRAN-valiokunnan toimivaltaan kuuluvat yhteisen rautatie-, maantie-, sisävesi-, meri- ja lentoliikennepolitiikan kehittäminen, erityisesti liikenteeseen Euroopan unionissa sovellettavat yhteiset säännöt, Euroopan laajuisten verkkojen perustaminen ja kehittäminen liikenteen infrastruktuurien alalla, liikennepalvelujen tarjoaminen ja suhteet kolmansiin maihin liikenneasioissa, liikenneturvallisuus, suhteet kansainvälisiin liikennejärjestöihin, postipalvelut ja  matkailu. Töitä siis riittää ensihätään!
 
Valiokunnan ainoa suomalaisjäsen on Petri Sarvamaa. Kokoomusta edustava 53 vuotias Sarvamaa on taustaltaan journalisti. Moni muistaa hänet television A-Studion terävänä toimittajana ja Ylen kirjeenvaihtajana Washingtonissa.
 
Sarvamaa oli kokoomuksen ehdokkaana vuoden 2009 eurovaaleissa sijoittuen toiselle varasijalle Risto E.J.Penttilän jälkeen. Hän nousi Euroopan parlamenttiin maaliskuussa 2012 Ville Itälän siirryttyä Euroopan tilintarkastustuomioistuimen jäseneksi ja Penttilän luovuttua hänelle vapautuneesta paikasta. Parlamentissa Sarvamaan luottamustehtäviä ovat jäsenyys talousarvion valvontavaliokunnassa, liikenne- ja matkailuvaliokunnassa sekä EU:n ja Venäjän parlamentaarisen yhteistyövaliokunnan valtuuskunnassa. Hän toimii varajäsenenä maatalouden ja maaseudun kehittämisen valiokunnassa sekä suhteista Yhdysvaltoihin vastaavassa valtuuskunnassa. Vuosina 2012–2013 Sarvamaa on toiminut parlamentin pääneuvottelijana eräissä lentoliikennesopimuksissa ja EU:n erillisvirastojen vuoden 2012 vastuuvapausmietinnöissä. Näiden lisäksi hän on pääneuvottelija myös useissa parlamenttiryhmänsä lausunnoissa ja mietinnöissä.
 
Suomalaisittain tarkasteltuna Sarvamaan tärkeimmät työskentelyalueet ovat liikenne ja maatalous.  Mies on ollut ahkera – 1,5 vuoden meppiaikana hänellä on ollut jo yli 70 neuvottelutehtävää. Hänellä oli merkittävä rooli muun muassa tuoreimmassa Suomelle myönteisessä maatalousratkaisussa.
 
- Täällä olen oppinut paljon. On tärkeää, että on ahkera, silloin saa aika lyhyessä ajassa arvostusta ja vaikutusmahdollisuuksia. Se motivoi ja on Suomen etu, Petri Sarvamaa paljastaa.
 
HETKI LYÖ
ATK: Mitä sitten liikennettä koskevissa asioissa EU-parlamentissa nyt tapahtuu?
 
Sarvamaa: Juuri nyt on tullut painosta raportöörin, itävaltalaisen Jörg Leichtriedin esitys liikenteen tulevaisuudesta. Se on tiukka paperi. Siinä muun muassa esitetään pitkien ajoneuvoyhdistelmien kieltämistä kansainvälisessä liikenteessä. Tähän ei voida tietenkään suostua, asia on korjattava esityksestä.
 
Esityksessä käydään läpi myös vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien  ajoneuvojen määritelmiä, näkyvyysseikkoja eli kuljettajan paikalta katsottavissa olevia sokeita pisteitä, törmäyssuojatekniikkaa, jossa halutaan lisää törmäysenergiaa absorboivia elementtejä ja paljon muuta. 
 
Muista ajatuksista kannattaa tuoda esiin ajoneuvoon asennettavat tietokonepohjaiset painin mittauslaitteet, joita esitys suunnittelee jo kevyisiin N2 luokan autoihinkin. Paperissa puhutaan myös aerodynamiikkaa kohentavista lisälaitteista ja intermodaalikuljetusten tehostamisesta alle 150 kilometrin matkoille.
 
Esityksessä halutaan tiukentaa ylikuormamaksuja. Jo kahden prosentin ylitys toisi tuntuvat sakot. Komission alkuperäinen ajatus liikkui viidessä prosentissa. Kaksi on itävaltalaisen esitys – siellä ilmeisesti pelätään ulkomaisten rikkovan teitä raskailla ajoneuvoilla.
 
Nyt on aika tunnustella muiden jäsenmaiden mielikuvia esityksestä ja miettiä asioita Suomen kannalta. Sitten tulee tehdä muutosesityksiä sellaisessa muodossa ja sellaisin keinoin, että ne myös menevät läpi! Toiminta-aikaa on joulukuuhun saakka.
Asialla on siis kiire.
 
ATK: Miten kuljetusten arvioidaan kehittyvän EU:n alueella lähitulevaisuudessa?
 
Sarvamaa: Siitä on todella monenlaisia lukuja. Rautatiet, maantiekuljetukset ja vesiliikenne esittävät kukin omiaan. Lukuja on niin paljon, että niiden uskottavuus kärsii. Jos esimerkiksi ajoneuvoyhdistelmienkokoa kasvatettaisiin skandinaavisiin mittoihin, heräisi pelko, että maantieliikenteen osuus kasvaisi nykyisestä. Se taas olisi myrkkyä aikamoisessa liemessä oleville eurooppalaisille raideliikenneyhtiöille.
 
ATK: Mitä tulee tapahtumaan kabotaasiliikenteelle lähitulevaisuudessa?
 
Sarvamaa: Ei todennäköisesti mitään tämän parlamentin aikana. Aika ei yksinkertaisesti riitä ennen kevään 2014 eurovaaleja. Tämä on seuraavan komission asia.
 
SPOILEREITA JA LAKEJA
ATK: Raskaan kaluston ilmanvastuksen vähentäminen on ollut puheenaiheena. Mitä tässä asiassa tapahtuu?
 
Sarvamaa: Asia on kesken. Muutosten tulee olla realistisia. Ilmanohjaimet on suunniteltava sellaisiksi, etteivät ne aiheuta lisäkustannuksia esimerkiksi lauttamaksuihin. Tässä asiassa on oltava tarkkana.
 
ATK: Kuljettajia koskevat niin kutsutut direktiivikoulutukset ovat eri maissa erilaisia. Suomessa ne ovat aika rankkoja. Miksi?
 
Sarvamaa: Ei EU niitä määrää. Asiaa pitää kysyä Liikenne- ja viestintäministeriöstä. Se on tehnyt kansallisen tulkinnan direktiivistä, määräykset eivät ole tulleet Brysselistä.
 
ATK: Mitä suomalainen kuljetusyrittäjä voi oppia EU:n toimista kehittäessään omaa liiketoimintaansa?
 
Sarvamaa: Liikennevaliokunnan jäsenen näkökulmasta ajatellen kannattaa seurata esityksiä ja toimia ja vaikuttaa asioihin oman euroedustajansa kautta. Mitä aikaisemmin saa asiansa kerrotuksi, sitä parempi. Silloin on mahdollisuuksia vaikuttaa. Yhteydenottoa asioista vastaavaan meppiin ei kannata aristella. Ainakin itse olen aina valmis taistelemaan Suomen puolesta.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAASTOLEIJONAT
Hieman hintelämmillä kamppeilla pärjää pikitieverkolla, mutta maastoon siirryttäessä kasvavat kalustovaatimukset ihan eri mittoihin.

VALOA PIMEYTEEN
Syksyn märkä, musta asfaltti ja pitkä talvi ovat kohta käsillä. Nyt on oikea hetki tarkistaa omien valojen teho, kunto ja oikea suuntaus.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sen minkä isopappa perusti ja pappa jatkoi sinnikkäästi taistellen ja raataen verottajaa ja oman maansa viranomaisten tyhmyyttä vastaan...  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 24.09.2021 06:26 ]