VW Caddy Maxi Worker 1,6 TDI

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkä Caddy on kaupungissa kömpelömpi kuin tuttu normaalimalli. Tällä kuitenkin pärjää hyvin sillä etupyörät kääntyvät reilusti. Kääntöympyrän halkaisija on 12,2 metriä- Liukuoven saa myös kuskin puolelle erikoistilauksena. Peilit ovat sähkötoimiset – niiden näkymällä tulee toimeen, mutta alan parhaimmistoa ne eivät ole.

Volkswagen on tuonut markkinoille uuden version Caddystä. Auto, tekniikka ja kuljetus kokeili 9/2013 numerossa pitkää Proacen haastajaa. 
Volkswagen Caddy on Suomessa jäänyt hieman isoveli Transporterin varjoon. Caddy on suurten yritysten auto – esimerkiksi Itellalla on niitä ajossa sadoittain. Mikään ei kuitenkaan estä auton ostamista pikkufirmallekin.
 
Caddyjä saa kahden mittaisena. Ero akselivälissä on 47 senttiä. Koeajetun auton kone on 1,6 litrainen Volkkarin yleisdiesel. Maxi Caddyssä ase antaa ulos 75 kilowattia eli 102 hevosvoimaa. Suurin vääntö on 250 Nm pyörimisnopeusalueella 1500-2500 r/min. Päästöluokka on Euro5.
 
Vakiovaihteisto on viisiportainen käsin vaihdettava. Tilauksesta saa seitsenportaisen DSG-vaihteiston.
 
Tehdas ilmoittaa kulutukseksi tämän mallin BlueMotion tekniikalla 5,1 litraa sadalla ja päästöarvoksi 134 grammaa kilometriltä. Käytännössä kulutus asettuu 6,2 litran luokkaan sadalla – maantiellä hieman allekin.


Ohjaamo on tehty työmiehille. Ylimääräisiä hienouksia ei ole, kaikki välttämätön ilmastointia myöten löytyy. Istuin on yllättävän mukava. Mittaristo on selkeää perustavaraa, ei moittimista.
 
Suorituskyky riittää arjen askareisiin. Nollasta sataan mennään 12,6 sekunnissa ja huippua tulee yli 160 km/h. Kevyesti kuormattuna auto on vilkasliikkeinen, täyteen lastattuna jo vähän rauhallisempi. Silti sillä pärjää hyvin.
 
Suurin sallittu kokonaismassa on 2310 kiloa. Kantavuudeksi ilmoitetaan varusteista riippuen 639-813 kiloa. Suurin sallittu perävaunumassa on 740 kiloa. Maxi-version tavaratila vetää 4,2 kuutiometriä, lyhyen normaalimallin 3,2 kuutiota.
 
Vakiona on liukuovi oikealla kyljellä ja pariovet takana. Liukuovi ei nielaise eurolavaa, takaa sen saa kyytiin trukillakin tosin vain lyhyt sivu edellä. Ovet ja lukot pelaavat näpäkästi.
 
Ajossa Maxi kulkee hienosti. Jousitus on jämäkkä ja auto on hyvä ajettava pienellä ylikuormallakin. Tyhjänä auto ei suuremmin pompi – meno on sujuvaa.


Liukuovi pelaa hyvin. Väliseinä ei tule kovin pahasti ohjaamoon. Liukuoven mitat ovat 70 x 110 cm. Laatikko menee sisään helposti, lava ei lainkaan. Tavaratila on pitkä ja kapea – eurolava kuitenkin mahtuu kyytiin ja on lastattavissa trukilla, mutta vain takaovesta. Pituutta tavaratilalla on 225 cm, korkeutta 126 cm ja tavaran nostokorkeutta 59 cm..
 
Worker-varustepaketti sisältää muun muassa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kauko-ohjauksen, Climatronic-ilmastoinnin, väliseinän ja radion. Kiva pikkulisä on keskuslukituksen kauko-ohjaus molemmissa avaimissa. BlueMotion varustus tuo tullessaan vakionopeuden säätimen, mäkilähtöavustimen ja Start/Stop järjestelmän. Ajovakauden hallinta eli ESP on vakio.
 
Varustukseen ei kuulu varapyörää – se on korvattu paikkaussarjalla. Ratkaisu ei ole Suomen talvessa paras mahdollinen.
 
Caddyn tekee kiinnostavaksi sen hinta. Worker maksaa pitkänä Maxina 26 281 euroa. Se on 2500 euroa vähemmän kuin normaalivarusteinen, siis hieman Workeria köyhempi, perusmalli. Tarjous varmasti kiinnostaa monia.

PLUSSAT MIINUKSET
Järkevä hinta Kapea sivuovi
Hyvä ajettava Ei varapyörää vakiona
Asiallinen jousitus Kaupungissa kömpelö

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 24.04.2024 06:42 ]

Mainospalkki