Intissä ammattikuljettajaksi

Sähköposti Tulosta PDF

Kuljettajiksi koulutettavien palvelusaika on lähes aina 11,5 kuukautta, jotta kortin hankittua keretään vielä harjoittelemaan käytännön tehtäviä armeijassa.

Puolustusvoimat on maamme suurin raskaan liikenteen kouluttaja. Joka vuosi se kouluttaa noin 3 000 uutta raskaan liikenteen kuljettajaa.

Noin 20 000:sta vuosittain intin käyvästä nuoresta, 3 000 lähtee jonkin sortin raskaan kaluston ajokortin kanssa. Heistä noin 2 000 saa yllä mainitun kuorma-autokortin, ja noin tuhat varsinaisen CE-yhdistelmäkortin.
 
- Puolustusvoimien C-luokan kuljettajaopetus sisältää myös C1E-luokan koulutuksen, joten varusmiehelle annetaan puolustusvoimista kuljettajantutkintotodistus sekä C- että C1E-luokkaan. Henkilö voi todistusten perusteella hakea siviiliin ajokorttiluokkaa BEC1EC, kertoo insinöörimajuri Reima Kontkanen. Yli 30 vuoden palvelukokemuksella hän on tällä hetkellä vastuussa Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksen ohjauksesta valtakunnallisesti.


- Jos Puolustusvoimissa kuljetuspuoli kiinnostaa, sinne on hyvät mahdollisuudet päästä, kunhan ilmaisee kiinnostuksensa, Reima Kontkanen sanoo.
D- eli linja-autokortteihin koulutetaan noin 100–150 varusmiestä vuodessa. Kortin saajilla on kuitenkin alla jo ennen inttiä suoritettu tavaraliikenteen ammatillinen perustutkinto.
 
Lisäksi noin 300–400 varusmiestä saa ADR-luvat säiliöautokuljetuksiin vuoden aikana. Kappaletavara ADR -koulutuksen (ml. räjähteet, eli lka 1) saa n. 1000–1200 varusmiestä vuodessa.
 
C-kortin hankkiminen puolustusvoimissa on mahdollista 10 eri joukko-osastossa. Palveluhankintasopimuksella hankitut toimittajat toteuttavat suuren osan kuljettajakoulutuksesta. Puolustusvoimien kuljettajakoulutus työllistää n. 140 siviililiikenneopettajaa.
 
Kuljettajiksi koulutettavien palvelusaika on lähes aina 11,5 kuukautta, jotta kortin hankittua keretään vielä harjoittelemaan käytännön tehtäviä armeijassa ja kuskit saavat kokemusta alle. Muun muassa maastoajoa harjoitellaan runsaasti. Armeijassa C-korttilaiset pääsevät vetämään jopa 4 500 kg -painoisia perävaunuja. Toisena erikoisuutena on ihmisten kuljettaminen lavalla, joka ei muuten ole siviilissä sallittua kuin penkkareissa.


 
Ennen kertausharjoituksia kuljettajat saavat sähköisen materiaalipaketin, jotta pääsevät päivittämään tietojaan. Kuljettajat kutsutaan myös itse kertausharjoituksiin pari päivää muuta porukkaa ennen verestelemään taitojaan.
 
Merkittävää on, että puolustusvoimien kuljettajakoulutus vastaa ammattipätevyyskoulutusta, eli koulutuksen saaneet ja kokeet hyväksytysti läpäisseet, voivat toimia raskaan kaluston kuljettajina myös siviilissä ja ovat täten valmiita kuljetusalan töihin.


Armeijan erikoiskoulutukseen kuuluu mm. henkilöiden kuljettaminen avolavalla.
 
- Jos minulta kysytään, että onko varusmiespalveluksesta hyötyä, niin erityisesti logistiikkapuolella on! Aika ei missään nimessä mene hukkaan, kun samalla saa hankittua siivilipuolelle hyödyllisen ammatin, Kontkanen korostaa ja jatkaa:
 
- Ja tällä hetkellä kuorma-autonkuljettajista on niin suuri pula, että työllistymisprosentin voisi sanoa olevan 110 %. Huoltovarmuuskeskus on rahoittanut projektia, jossa kuljetusalan yritysten on mahdollista esitellä toimintaansa ja rekrytoida kuljettajia kuljetusalan tehtäviin palvelustaan lopettelevista varusmiehistä.”


Puolustusvoimien kuljettajakoulutus vastaa ammattipätevyyskoulutusta, eli koulutuksen saaneet ja kokeet hyväksytysti läpäisseet, voivat toimia raskaan kaluston kuljettajina myös siviilissä.

- Jos Puolustusvoimissa kuljetuspuoli kiinnostaa, sinne on hyvät mahdollisuudet päästä, kunhan ilmaisee kiinnostuksensa. Kehottaisin nuoria olemaan johdonmukaisia ja selkeitä haastatteluissa ja välttämään ”ihan sama” -asennetta. B-kortti pitäisi olla alla ja tietenkin liikennerikehistorian tulisi olla suhteellisen siistiä, Kontkanen sanoo.
 
Mihin 3 000 koulutettua kuskia vuodessa sitten häviää?
 
- Yhteiskunnan syövereihin. Keskimäärin noin 40 % uusii ammattipätevyytensä viiden vuoden jälkeen. Monet tekevät alan töitä ainakin opintojen ohella, vaikka eivät lopulta alalle jäisikään.

Teksti | Miika Tokee

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 07.12.2024 17:08 ]

Mainospalkki