Peugeotin versio sähköpakusta

Sähköposti Tulosta PDF

Ulkoapäin e-Expertin paljastaa täyssähköiseksi vain kuljettajan oven etupuolella lokasuojassa oleva latausportti. Pösöksi auton tunnistaa heti maskin leijona-logosta.

Stellantiksella on monta brändiä ja samaa konseptia käytetään monen eri merkin alla. Nyt ajoimme Peugeotin leijonamerkillä varustettua e-Expert versiota ja siinä oli erikoistase, että umpipakettiautoon oli tehty jatko-ohjaamo.
 
Maahantuoja kutsuu sitä Crew-Cabin nimellä. Eli ohjaamon taakse on rakennettu laajennettu matkustamo- osa, johan on sijoitettu 3 istuinta. Auton voi tilata joko 5, tai sitten 6-paikkaisena. Takana on aina 3 istuinta, mutta etuosa voi olla joka kahden tai kolmen istuttava.


Autoon on helppo kulkea molemmilta puolin, vain tartuntakahvojen puute vähän kiusaa. Etuosasta voi tässä 5-hengen versiossa kulkea etuistuinten välistä takaistuimille.

Koeajoauto
Koeajossa meillä oli 5-hengen versio. Autossa oli lisäksi tavaratilaa erottamassa väliseinä. Molemmin puolin oli liukuovet ja takana pariovet. Koska auto on täyssähköinen, siihen ei tule henkilöauton autoveroa vaikka siitä tehdään 5- tai 6-paikkainen.
 
Tämä mahdollistaa vähän edullisemman hinnoittelun polttomoottoriseen sisareensa verrattuna. CrewCab-versioon ei kuitenkaan saa valtion sähköpakuille maksamaa hankintatukea.
 
Autossa oli aika paljon lisävarusteita, mm Xenon-valot, automaattinen ilmastointi, peruutuskamera ja tutkat, kevytmetallivanteet ja vasemman puolen liukuovi. Näillä varusteilla auton hinnaksi tulee jo 64 740 €.


Keulan ilmeellä haettaneen leijonamaista olemusta autoon.

Ajotuntumat
Ajossa auto on sähköautolle tyypillisen hiljainen ja suorastaan henkilöautomainen. Ja mukaan mahtuu isompikin porukka ja siitä huolimatta tavaratilaa jää vielä paljon, jopa 4 m3 takaosassa. Konttiin mahtuu vielä eurolava. Muutenhan auto on ihan samanlainen kuin muut Stellantis- pakut, esimerkiksi viime talvena ajettu Citroen e-Jumpy.
 
Ohjaamon lämpötilan säätö oli vähän outo. 18 CO-asteen pyyntö tuntui normaaliajotilassa liian korkealta ja kun ajoi eco-tilassa, lämpöä ei tuntunut tulevan ollenkaan.
 
Energian talteenottoa hidastettaessa voi aika vähän säätää. Vaikka sen laittaa pois kokonaan, auto kuitenkin regeneroi hieman, kun voimapolkimen nostaa ylös. B-asennossakaan regenerointi ei ole kovin voimakas ja yhden polkimen ajo ei näissä Stellantiksen sähköautoissa ole mahdollista.


Pikalaturissa auto otti mielestäni hyvin virtaa. Huippu meni pikkasen yli 100 kW ja keskitehokin 80%:iin ladatessa oli jopa 70 kW. Selvästi parempi suoritus kuin aiemmin ajetussa sisarmallissa e-Jumpyssä, joka jäi reiluun 40 kW:iin.

Kulutus ja lataaminen
Auton ajotietokoneen raportoima kulutus pyöri noin 30 kWh/100 km. Ajoin autolla kaiken kaikkiaan 398 km ja latasin akun lopuksi 100%:iin. Virtaa meni (kaikki lataukset) yhteensä 113 kWh. Näin ollen kokonaiskulutus olisi ollut 28 kWh/100 km. Citroen e-Jumpyllä sain kulutukseksi 30 kWh/100km, viileämmällä ilmalla. Kulutus oli kuitenkin linjassa sen kanssa.


Takana on pariovet, jotka aukeavat ihan sivullekin asti tarjoten hyvän lastausmahdollisuuden, eurolavankin saa tarvittaessa kuormattuna kyytiin.

Ajoin auton akun 18%:iin ja latasin auton Rechargen teholaturilla latauskäyrän saamiseksi. Auto ottikin virtaa vastaan pikkasen luvatun 100 kW tehon päälle, eli maksimi alussa oli 102 kW. Latausteho kuitenkin putoaa nopeasti varaustason noustessa.
 
Kaikkiaan auto otti kuitenkin 45 minuutissa 52,5 kWh, eli keskitehoksi muodostui mielestäni oikein hyvä 70 kW. Selvästi parempi suoritus kuin sisarellaan Citroen e-Jumpyllä, joka jäi 42 kW:iin. Lieneekö syynä ollut viileämpi ilma?


Latauskaapelille on kätevä paikka keskimmäisen takaistuimen alla, sieltä sen saa helposti esiin eikä se ole pyörinyt auton lattialla kuraantumassa.

Lopputulema
Auto antoi itsestään ihan positiivisen kuvan. Kuten sisarensa e-Jumpy, e-Partner on helppo käsitellä ja hyvin henkilöautomainen ajaa.
 
Täyssähköisenä pakettiautona e-Partner on hyvin kilpailukykyinen muihin markkinoilla oleviin vastaaviin täyssähköpakuihin. Ja täyssähköisenä tietysti hiljainen.



Plussat ja miinukset
+ Helppo ajettava
+ Kohtuullisen hyvä suorituskyky
+ Nopeahko pikalataus
+ CrewCab tuo paljon lisää matkustamotilaa, jättäen kuitenkin hyvän tavaratilan
 
– Vaatimaton regeneroinnin valintamahdollisuus
– Ei One Pedal ajomahdollisuutta
– Ohjamamon lämpötilan säätö toimi erikoisesti (yksilövika?)
– CrewCab versioon ei saa valtion pakettiautoille antamaa hankintatukea

Teksti, kuvat | Kai Kniivilä

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 08.12.2024 05:09 ]

Mainospalkki