Scania G460 6X2*4 koukkuauto.
Scania uudisti moottoriperhettään ja voimalinjakokonaisuuttaan runsas vuosi sitten. Yksi markkinoiden laajimmista käyttövoimavalikoimista on Scanialla. Mallistosta löytyy dieselin lisäksi dieselhybridi, etanoli, kaasu ja täyssähkö voiman tuottajana.
Polttoainekulutuksen merkitys on noussut ratkaiseviin tekijöihin liikennöimisen kannattavuutta tarkasteltaessa.
Scanian Super-mallistoon liitetty uusi moottoriperhe on 13 litrainen kuusi sylinterinen teholuokkiin 420 hv – 560 hv. Moottori on Traton -ryhmän tuote, jonka komponentteja ryhdytään valmistamaan myös uudessa Saksaan Nürnbergiin rakentuvassa moottoritehtaassa.
Tehtaassa valmistuu aikanaan myös konsernin sähkömoottoreita.
Hyvä ajoasento, helppo ajettava.
Auton valinta on monen tekijän summa
Kun edessä on uuden kuorma-auton hankinta, tarkasteluun on otettava useita eri tarkastelukulmia. Hankintakustannus muodostaa vain yhden kuluerän.
Auton käyttö ja siitä aiheutuvat kulut ottavat nykyään yhä suuremman roolin. Polttoaineiden jatkuvasti nousseet hinnat on huomioitava entistä tarkemmin.
Niinpä polttoaineen kulutus onkin noussut viime aikoina entistä suurempaan rooliin. Periaatteessa kaikki kuorma-autovalmistajat ovat paneutuneet tähän aiempaa enemmän.
Polttoainetankit voidaan sijoittaa myös taakse.
Moottorin merkitys suuri
Scanian uusimmassa Super-mallistossa moottoreiden terminen hyötysuhde on saatu ennätyksellisesti aina 50 prosenttiin. Tähän vaikuttavat omalta osaltaan kaksi yläpuolista nokka-akselia ja AdBluen annostelu uudella Scania Twin SCR -tekniikalla, jonka Scania esitteli pari vuotta sitten.
Ruiskuttamalla AdBlue-nestettä ensin lähellä turboa, heti pakokaasujarrun takana, jolloin pakokaasut ovat vielä hyvin kuumia, jälkikäsittelyn kokonaistehokkuus paranee merkittävästi. Toinen annos ruiskutetaan tavalliseen tapaan äänenvaimentimeen.
Kahden SCR-katalysaattorin välissä oleva hiukkassuodatin puhdistuu ilman polttoaineen lisäannostusta pakojärjestelmään. Järjestelmällä saadaan selvästi aiempaa tehokkaammin hallintaan haitalliset NOx-päästöt.
Iskutilavuus uusissa moottoreissa on 12,74 litraa ja puristussuhde on 23:1. Moottorit on suunniteltu niin, että niissä voidaan käyttää myös HVO-dieseliä. Moottorin kaikki ruiskutussuuttimet on nyt suunniteltu uudelleen. Lisäksi voimansiirtolinjan toimintaa valvovat moottorinohjausjärjestelmät myötävaikuttavat käyttötalouteen kaikissa olosuhteissa.
Tabletin/puhelimen kiinnitysteline.
Vaihteisto tukee alhaista polttoaineen kulutusta
Koeajetussa autossa vaihteistona oli Opticruise G33 vaihteisto. Välitykset autossa oli valittu niin, että ajossa moottorin kierrosluku liikkui 1000 r/min tuntumassa. Tällöin käytössä oli 12 vaihde, joka oli suora. Näin alhainen kierrosluku tuntui jopa oudolta, kun yleensä on totuttu muutamaa 100 kierrosta suurempiin lukemiin. Alhaisilla moottorin käyntikierroksilla kuitenkin saavutetaan selvää säästöä polttoaineen kulutuksessa.
Moottorijarrutus hoitui uudella Scanian puristuksen vapautusjarru CRB (Compression Release Brake). Järjestelmä toimi koeajossa hyvin. Toinen seikka, joka koeajossa osoittautui hyvin toimivaksi, on mäkilähdön avustin. Avustin voi olla koko ajan kytkettynä. Tällöin se kytkeytyy käyttöön, kun lähtö tapahtui vastanousuun.
Auton rullausominaisuudet todettiin erinomaisiksi. Vakionopeussäädin kytkettynä tyhjäkin auto rullasi pienenkin alamaan ansiosta erittäin pitkälle. Tämä on varmasti tekijä, joka tehokkaasti vaikuttaa polttoaineen kulutukseen, kun järjestelmää vain tehokkaasti käyttää hyväksi.
Lepotaso ylös käännettynä.
Alustarakenne kehittynyt
Uusi alustarakenne mahdollistaa muun muassa painon jakauman paremman hallinnan ja erilaisia varustelumahdollisuuksia, kun polttoainetankki/tankit voidaan sijoittaa mahdollisimman taakse.
Koeajettu auto oli 6X2*4 rakennetta, jolloin teliakseli oli ohjaava. Auto oli varustettu koukkulaitteella ja koeajossa oli kyydissä teräslaitainen tyhjä kuormalava.
Oveen lisätty käyttökytkimiä.
Ohjaamomukavuus kohdallaan
Auton ohjaamo oli tyyppiä CG17N. jolloin lyhyeen ohjaamoon istuinten taakse oli sijoitettu ylös nostettu kapea lepotaso, jonka sai käyttöön siirtämällä apukuljettajanistuinta eteenpäin. Kuljettajan istuin oli varustettu runsain säätömahdollisuuksin ja ilmajousitettu.
Ohjauspyörän syvyys ja korkeussäädöt yhdistettynä penkin säätöihin antoi hyvän mahdollisuuden ajoasennon löytymiselle. Hallintalaitteet olivat hyvin käytettävissä. Osa säädöistä oli keskitetty kätevästi kuljettajan oveen. Mittaristo kokee lähiaikoina muutoksen, kun siirrytään aiempaa laajemmin digimaailmaan.
Toimivat perinteiset painonappikytkimet eri toiminnoille.
Koeajo yhteenvetona
Autoon nousu oli kohtuullisen helppoa ja hyvän ajoasennon löytyminen onnistui eri säätömahdollisuuksien vuoksi nopeasti. Sekä maantiellä, että kaupungissa auto osoittautui näppäräksi käsitellä eikä autolla ajaminen tuntunut raskaalta. Alusta toimi hyvin ja ohjaus oli tunnokas. Jarruissa oli hyvä tuntuma ja hidastuvuutta oli helppo annostella sopivaksi.
Scanian ohjaamo on hiljainen niin kuin tämän päivän kuorma-auton kuuluukin. Ohjaamon ergonomia on tyypillisen scaniamaisen hyvä.
Auto oli koeajon aikana ilman kuormaa, joten siltä osin auton käyttäytyminen kuormattuna jäi kokematta, mutta sen puolen uskoisi olevan myös kunnossa.
Teksti, kuvat | Matti Aarnio
TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä