Käytännöllinen tila-auto

Sähköposti Tulosta PDF

Multivan näyttää pakettiautolta, mutta tuntuu ajo-ominaisuuksiltaan enemmän henkilöautolta.

Uusi Volkswagen Multivan kuljettaa jopa seitsemän henkilöä lataus-hybridivoimalinjalla. Ajotuntuma on hyvä ja sekä ajo- että matkustusominaisuudet ovat toimivan käytännöllisiä.
 
Volkswagen Multivan pohjautuu nykyään Transporterin sijasta henkilöautopuolelta ja uudesta Caddystä tuttuun MQB-alustaan. Multivan- tila-auto tarjoaakin henkilöautomaisempaa ajettavuutta. Hinnastot alkavat yli 60 000 eurosta.
 
Multivan on saatavilla kahtena pituutena (4 980 mm ja 5 180 mm) ja kolmella varustelutasolla. Akseliväli on 3 120 mm. Korkeutta autolla on 1 900 mm.


Digitaalinen mittaristo ja kosketusnäyttö hallitsevat kojelaudan näkymää.
 
Voimalinjana on ladattava hybridi. Hybridijärjestelmän 10,4 kWh:n tarjoaa hyvissä oloissa lähes 50 kilometriä sähköistä toimintamatkaa, joten monenlaisen taksi- tai shuttle-tyyppisen ajon voi hoitaa pitkälti sähkön voimalla. Talviolosuhteissa sähköinen toimintamatka oli alle 40 kilometrin luokkaa.
 
Hybridivoimalinjan turbobensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on 218 hevosvoimaa (160 kW) ja vääntöä on maksimissaan 350 Nm. DSG-automaattivaihteisto on kuusivaihteinen.


Automaattivaihteiston vaihteenvalitsimena toimii ohjauspyörän takana oleva viiksi, joten ohjaamossa on hyvin jalkatilaa. Pikkutavaralle ja esimerkiksi kupeille on tilaa. Puhelimelle löytyy myös kolo keskikonsolista.

Hyvä ajettavuus
Kiitos uuden alustaratkaisun, Multivanin ajo- ja mukavuusominaisuudet ovat aiempaan malliin verrattuna aivan uudella tasolla. Auto kulkee sujuvasti sekä kaupunki- että maantieliikenteessä, ja voimalinjan suorituskyky, sähkömoottorin nopealla kiihtyvyydellä varustettuna, takaa että kiihdytykset ja ohitukset tapahtuvat sutjakkaasti. Hybridijärjestelmä toimi koeajossa moitteetta.
 
Kuljettajan istuin säilytti miellyttävän ajoasennon pitkälläkin pätkällä. Käsinojat molemmille käsille auttoi omalta osaltaan asiaa. Kuljettajan tila on muutenkin käytännöllinen. Puhelimelle on oma tila keskikonsolissa ja keskikonsolin alaosan saa avattua alustaksi parille kupille ja muulle pikkutavaralle. Perusmallisten USB-liitäntöjen sijasta Multivanissa on USB-C-liitäntöjä, joita löytyykin sekä kuljettajalle edestä että matkalaisille ajoneuvon takaosista.


Matkustamo on muunneltavissa tarpeiden mukaan.

Puhelimen saa helposti liitettyä ajoneuvon infotainment-järjestelmään bluetoothilla tai Applen ja Androidin omilla autoliitäntäohjelmilla. Kojelaudan näkymää hallitsevat hyvin muokattavissa oleva digitaalinen mittaristo sekä suuri kosketusnäyttö. Infotainment-järjestelmän pyyhkäisynäppäimet ovat epäkäytännölliset, mutta järjestelmää saa ohjailtua myös kosketusnäytöltä sekä ohjauspyörästä.
 
Kuljettajaa avittavia avustin- ja turvallisuusjärjestelmiä on saatavilla yli 20. Koeajossa huomiota herättivät hyvin toimiva adaptiivinen ajoavustin sekä IQ. Light-LED-matriisivalojärjestelmä, joka valaisi älykkäästi ja tehokkaasti ajonäkymän. Talvisen pimeillä maanteillä valojärjestelmä valaisi hyvin ja valot himmentyivät automaattisesti vastaantulevien kohdalta, pitäen pitkät valot osoittamaan ajoväylän reunoille.


Istuimia saa liikuteltua kiskoilla matkustamossa. Ne on myös mahdollistaa irroittaa.

Seitsemälle hengelle
Tila-auton pointti on sen henkilönkuljetusominaisuudet, jotka Multivanin kohdalla toimivat erinomaisesti. Life Business -varustelutasossa ajoneuvossa on sivuovet molemmin puolin sekä takaluukun saa auki sähköisesti. Takaluukun sähköinen avaaminen pitää kädet puhtaana ja kyytiläiset tykästyvät automaattisesti avautuviin oviin. Sivuovet saa auki keskikonsolista, avaimella, oven vieressä sisäpuolella olevasta napista sekä oven kahvaa vetämällä. Matkustajan näkökulmasta lisäkäytännöllisyyttä tuo se, että oven kulkusuunta muuttuu välittömästi napin painalluksesta, eikä hätäilijän tarvitse odottaa, että ovi aukeaa tai sulkeutuu ensin täysin.
 
Multivanin matkustamossa on hyvin tilaa kohtalaisen pienikokoiseksi ajoneuvoksi. Tätä auttaa se, että kiskoilla kulkevien istuimien järjestys on täysin muokattavissa tarpeiden mukaan. Jokainen istuin on myös erillinen. Tilantuntu kasvaa myös lasikaton ansiosta, mikä tekee matkustamosta huomattavasti valoisamman.
 
Jos pieneen korimalliin ahtautuu seitsemän henkilöä, tila on hieman niukka. Jos autossa matkaa, kuski mukaan luettuna, alle seitsemän henkilöä tilaa saakin taakse jo huomattavasti enemmän. Keski- istuimen saa myös käännettyä kätevästi pöydäksi matkustajien väliin. Istuimia saa myös irrotettua, joten ajoneuvoon saa tilaa myös tavarankuljetukselle.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 08.12.2024 05:04 ]

Mainospalkki