Sarvikuonomainen olemus väriään myöten. Sähköversion tunnistaa umpinaisesta maskista ja sitä kiertävästä valojuovasta.
Ford F-150 Lightning:iin istuessa tuntee melkein kotoisaa tunnelmaa ajoilta, kun on ollut mahdollisuuksia ajella Amerikoissa esimerkiksi vuokratulla pick-upilla tai muulla paikallisella kulkineella. Helpon ja autokeskeisen elämäntavan maksimointi huokuu joka puolelta. Tällä tosiaan voisi kuvitella parkkeeraavansa suurmarketin isoihin parkkiruutuihin tai kurvaavansa lämpimässä illassa pikaravintolan autokaistalle.
Ohjaamo on todella tilava, mukavuudessa ei olla pihistelty, eikä kyllä keskikonsolin näytön koossakaan.
Sisustassakin kaikki on suurta ja simppelisti toimivaa, paitsi ehkä valtava infotainment ruutu, jossa kyllä riittää näppäiltävää. Vieressä istuvaan on kunnon hajurako leveän keskikonsolin ansiosta, jolla kelpaa lepuuttaa kyynärpäätä virvoitusjuomaa siemaillessa. Lisää laadun tuntua tuo B&O:n äänijärjestelmä, jossa mielenkiintoisena yksityiskohtana kaiuttimia myös pääntuessa.
”Frunkissa” on tilaa monen henkilöauton peräkontin verran. Sieltä löytyy myös töpseleitä vaikkapa kylmälaukulle.
Kyllä lähtee
Vähemmän tuttua on se, että kaasua painettaessa ei kuulukkaan pehmeää bensa V8:n murinaa, vaan täysi hiljaisuus. Siitä huolimatta auto kyllä ampaisee tielle kuin kuminauhalla nykäistynä. Tämä selittyy sillä, että kyseessä onkin F-150:n Lightning versio, jossa kahden sähkömoottorin yhdistetty 580 hv teho ja 1 050 Nm vääntö toimitetaan tiehen nelivedon avulla. Sanomattakin selvää, että jopa tällainen 2 730 kg painava jätti kiihtyy noilla lukemilla edelleen säväyttävästi. Ilmoitettu kiihtyvyys onkin 4.5 sekuntia nollasta sataan, ja kaikki tämä mukavasti äänieristetyssä ohjaamossa pehmeillä sohvamaisilla istuimilla löhötessä.
Salamannopea.
Kova lukema on niin ikään jarrullinen perävaunun vetomassa, joka on 4 500 kiloa. Trailerilla voisi siis hyvin olla toinen samanmoinen kulkupeli. Tavallisten F-150 -mallien tapaan myös Lightningissä on alumiinirunko ja erillisjousitus, jotka tekevät kyydistä laadukkaan ja pehmeän tuntoisen. Takalavan ja lokasuojan kuljetuslaatikon lisäksi sähköversiosta löytyy niin sanottu Front trunk konepellin alta, johon sinnekkin mahtuu kunnioitettavat 400 litraa matkatavaroita. Auton muita mittoja ovat pituus: 5910 mm, leveys: 2440 mm ja korkeus: 1990 mm.
Ensimmäinen kerta omalla kohdalla; kaiuttimia myös pääntuessa parhaan äänimaailman luomiseksi.
Lataukset
Koeajoautossakin olevalla tehoakulla sähkö pick-upin range on hyvissä olosuhteissa 482 kilometriä. 150 kW pikalatausasemalla voidaan akku ladata 15 prosentista 80 prosenttiin 41 minuutissa, kotilataus asemalla se veisi noin kahdeksan tuntia. Uusimpana uutisena tuulessa on tosin kuulunut jo kuiskauksia mahdollisesta Lightningin ajoakkuihin liittyvästä ongelmasta, jota selvitetään parhaillaan.
F-150 on täydellinen auto Amerikan maaseudulle, ja siksi myös suosituin. Täyssähköversiosta en olisi vielä niin varma.
Ford F-150 Lightningin hinta Yhdysvalloissa ei ole paljon 40 000 dollaria enempää, mutta kaikki mallit on jo ennakkotilattu, eikä auton tulo Eurooppaan muutenkaan kovin todennäköiseltä näytä. Hintakin tulisi siinä tapauksessa olemaan toista luokkaa.
Teksti | Juho Kauranen, kuvat | Juho Kauranen ja Jouni Hievanen
TILAA AUTO, TEKNIiKKA JA KULJETUS!
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä