Mainospalkki

Talviolosuhteiden tavarankuljetukseen

Sähköposti Tulosta PDF

Dangel versio Expertistä näyttääkin hieman korkeammalta ja maastokykyisemmältä.

Peugeot Expert nelivetoisena on pakettiauto, jolla tavarat saa hieman vaikeampaankin paikkaan. Eikä neliveto varmasti ole pahaksi paksussa lumihangessakaan. Kun ominaisuuden saa myös kytkettyä pidemmiksi matkoiksi pois polttoaineen säästämiseksi, kannattaa se ehdottomasti olla olemassa pahan päivän varalle.
 


Neliveto on ranskalaisen Dangelin käsialaa. Expert on kuitenkin aina käynnistettäessä etuvetoinen, mutta vetotapa voidaan valita kojelaudan pyörökytkimestä. 4wd- tilassa kardaani kytkeytyy pyörimään, mutta takapyörät vetävät kuitenkin vasta, kun sille on tarvetta. Tämän hoitaa taka-akselilla oleva viskokytkin, joka huomaa, jos eturenkaiden pito pettää.


Ajoasennon saa mukavaksi. Ohjaamossa on paljon tuttua muista Stellantiksen tuotteista, mutta ratti on Peugeotissa toimivasti muotoiltu.

Vetovalinnat
Ohjaamon pyörökytkimestä onnistuu vetotapojen valinta. Viimeisessä R.Lock- asennossa neliveto on jatkuvasti päällä. Eco- asetuksessa auto taas raapii vain edestä. 4wd asetuksella takapyörät vetävät, kun etupyörillä ei ole riittävästi pitoa. Tämän voisi kuvitella toimivan ihanteellisesti talviliukkailla.


Tilaa on XL mallissa hyvin (6 600 litraa) ja läpilastaus luukkukin löytyy.

Voimalinjapuolelta nelivetomalliin on vain yksi vaihtoehto- BlueHDi 145 moottori ja manuaalivaihteisto. Kyseessä on kaksilitrainen turbodiesel 106 kW teholla (144 hv) ja 340 Nm väännöllä. Vaihteisto toimii hienosti, vaikka itse vaihdekepin nuppi voisikin olla vähemmän kulmikas.


Nämä lukot avaamalla saa ovet avattua leveämmälle.
 
Maavaraakin
Maastokelpoisuuden parantamiseksi myös maavaraa on tässä yksilössä lisätty. Nelivetomallissa on 20 mm korkeampi alusta, mutta lisähinnasta maavaraa saa vielä 40 mm lisää. Tällä asetuksella maavaraa on jopa 210mm, vaikkakin näyttää, että sitä olisi takana hieman enemmän kuin edessä.


Käännettävä valitsin on toimiva tässä tarkoituksessa.

Lisäksi Expertin ”maastoversiossa” pohjaa on suojattu metallilevyin. Ajotuntuma autossa vastaa suurelta osin etuvetoversiota, koska suurimman osan aikaa takaveto ei ole kytkettynä. Ajoltaan Expert on hyvä eikä alusta ole liian pintakova. Ohjaamoon on helppo nousta ja kuljettaja saa itselleen ergonomisen ajoasennon. Jos Peugeotilla ajelee kolmen hengen voimin, voi keskipaikkalaisella olla hiukka tukalaa jalkatilan suhteen.


Tämä logo kyljessä kehtaa maastoonkin mennä.

Tavaratila
Dangel- versiota Expertistä saa myös kahdessa koossa- M kokoisena sekä XL koossa. XL:ää on jatkettu takaylityksellä, joka tekee siitä yli 5,3 metrisen. Sitä myötä siinä onkin 6,6 kuutiota tavaratilaa, mikä on melko kiitettävä määrä. Takaa löytyy myös asianmukaiset kahdeksan kiinnityslenkkiä, mutta tavaratilaan sijoitettu vararengas luonnollisesti syö palan kuljetuskapasiteetista.


Kuten näkyy, maavaraa on melko mukavasti ja perävälitystäkin on suojeltu epätasaisuuksilta.
 
Takaovet saa auki 180 astetta saranoiden lukitus avaamalla. Peugeot Expertiin voidaan asentaa lisäliukuovi tehdaslisävarusteena auton kuljettajan puolelle 550 euron hintaan. Vakiona Expertissä on kuitenkin liukuovi apukuljettajan puolella.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

30 VUOTTA METSÄAUTOTEILLÄ
Kimmo Koskela Kärkölästä on ohjastanut puuautoa vuodesta 1990 alkaen. Toimintaympäristö on vuosien mittaan muuttunut.

HoLa-PROJEKTI
Kaukoliikenteen sähkökuorma-autojen latausinfralle visioidaan ja luodaan nyt kuumeisesti ratkaisumalleja. HoLa-projekti on niistä yksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"YKSI AINOA kuorma-auto (ruotsalaisissa kilvissä – totta kai!) helpotti suuntavilkullaan ohitustilannetta..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 08.02.2023 00:00 ]


Mainospalkki