Mainospalkki

Valmis kovaan käsittelyyn

Sähköposti Tulosta PDF

Iveco T-Way 8x4 seisos tauolla. Ohjaamon muotoilu tuntuu miellyttävän monen silmää. Selvät muotoilun piirteet kielivät myös toimivuudesta, Iveco on kunnon kippiauto.

’Treat it bad’ -sloganilla Iveco herättelee T-Way AT410T51 mallistaan kiinnostuneita ammattilaisia. Rehellisyyden nimissä edes yritys koetella neliakselista Ivecoa monttuolosuhteissa kovalla kädellä ei uutta Ivecon mallia hetkauttanut.

Kokeilimme kolmeen ’pekkaan’ horjuttaa kippiautoa, emme aiheuttaneet auton vakaudelle minkään asteen vaaraa. Kiinni ei edes meinattu jäädä. Tämä malli kestää varmasti pahempaa kohtelua. Lähtökohta on hyvä, Ivecon T-Way on valmis kovaan käsittelyyn.
 
Ammattilaisten lehtien palstoilla koetetaan horjuttaamaahantuojien ja valmistajien ylpeydenaiheita sanallisella säilällä. Aikomus olitällä kertaa kirjailla vähemmänja kokeilla tositoimia enemmän. Kolme alallaan eritasoista ammattilaista aikoi kippailla Ivecon neliakselisella maansiirtoautolla. 

Kippailukin lopulta jäi, ei saatu yhtään ainoaa kuormaa lavalta alas, sekin oli surullisen hupaisaa sinänsä. Autoa ei voi kuitenkaan syyttää. Kuormana oli ja pysyi noin kolmentoista tonnin betonoitunut jäätynyt möhkäle. Se oli lavalle lastattu 0-32 millisenä murskeena suojaisalla säällä. Juhannukseen mennessä varmasti tämä Ivecon murskekuormakin sulaa.


 
Uutta ja koeteltua tekniikkaa
Ennen neliakselisen, telivetoisen ja 2 + 2 -akselijärjestyksellä varustetun Iveco T-Wayn liikenteeseen lähtöä, käytiin teoriaperusteita läpi. Runkopalkit 309 millimetriä korkeina ja 10 millinainevahvuisena luovat tässä tapauksessa kippiauton perustan.
 
Kevyempiin S- ja X-Way sarjan autoihin saa runkoja 6,7 tai 7,7 millimetrin ainevahvuudella suoritetarpeen mukaan. Koeajetun T-Wayn runkoleveys on takana 776 millimetriä ja edessä moottoritilaa varten runko levenee siitä 60 mm. Alusta on rakentunut palvelemaan Iveco- tasolla mahdollisimman samankaltaisesti sisarmallien kanssa. 
 
Kun valmistajalla on mahdollisuus käyttää samaa periaatetta eri mallien kesken, sitä käytetään. Esimerkiksi sähkölähdöt ja sähkölaitteiden soveltaminen ovat kaikissa raskaissa Iveco malleissa samoissa paikoissa ja samoilla periaatteilla. Jälkimarkkinoinnissa huolto- ja korjaamohenkilöstö kiittävät.
 
Asiakas kiittää osaltaan myös nopeammalla läpimenoajalla.
 
Ohjaajalle mukavuutta ja helpoutta
Autoa kuljettavaa ihmistä sykähdyttäviä asioita löytyy ohjaamon uudistuksista. Ne eivät koske pelkästään hiljaisempia hetkiä ajotilanteessa.

Hallintalaitteiden sijoittelua, merkkikohtaista samasukuisuutta ja selkeitä painikkeita symboleineen saa kiittää tekijöiden onnistumista, ne näkyvät käyttäjilleen asti.


Painokuormana toiminut 0-32 mm murskenyyttioli betonoitunut jäätyessään lavaan kiinni. Lainassa ollut koeajoauto suojeli kuljettajia rymäyttämästä kuormaa alas. Tuossakin tilanteessa etuakselin paino oli melko kevyt, kunnon rykäisyllä olisi koeajoauto saattanut hypähdellä, kun kuorma tulee alas.

Epätäydellinen on täydellinen
Koeajettu telivetoinen Ivecon T-Way ei aivan yllä täydellisen kippiautojen kategoriaan. Pientä rekkamatematiikkaa: seitsemänkymmentäviisi kerrotaan viidellä, tulo on 375. Sama on moottorin teho kilowatteina (kW). Teholukema 510 hevosvoimaa riittää 75 tonniin yhdistelmämassaan, se matematiikasta.
 
Vääntöä löytyy Ivecon Cursor 13 moottorista 2 300 newtonmetriä erittäin laajalla moottorin kierroslukualueella900 – 1 560. Eteenpäin vievää voimaa riittäisi täysille 76 tonnisille yhdistelmille, mutta ei lainsäädännön mukaan edellä esitettyjen laskelmien perusteella.
 
Auton lyhyydessä on etu. Kokeiltu nuppi on ketterä ääriakseliväleillä 1 875, 2 875 ja 1 380 millimetriä. Näistä ääriakselivälin summaksi tulee 6 130, joka tarkoittaa 33 856 kilogramman kokonaismassaa.

Kuusisylinterisellä Euro 6E päästöluokan täyttävällä moottorilla kuljetetaan Suomessa yhdistelmänä 68 tai 69 tonnin kokonaismassaa.

Kahdeksanakselisiin yhdistelmiin tai nuppiajoon tämä Ivecon T-Way on täydellinen.


Koetaulun painikkeet ja symbolit ovat selkeät. Näytöllä olevaan tietomäärään pitää ensin tottua, varoitusvalot voivat jäädä jopa aluksi huomaamatta, kun tietoa on niin paljon.

Paperiesittelystä kohti kippaamista
Lukemien ja erittäin kattavien seurantajärjestelmien hyöty maansiirtoautona ei ole yksioikoista. Rautajousinen Ivecon T-Way pesee omalla suoritealallaan mennen tullen monet kilpailijat.

Napavälitys vetävissä 13 tonnin akseleissa, kaksi kääntyvää etuakselia ja ne rautajouset – mitä muuta soramontulla kaivataan. Ehkä niitä uudistuneita levyjarruja, jotka menettelevät keveys etunaan. Näppärästi toimivat risti- ja poikittaislukot, takimmaisen vetävän akselin kevennin ja etummaisen vetävän akselin painatus kahdella ilmapussilla.

Maastoajoneuvoluokan N3G kruunaa markkinoiden selkein maavara, suuret lähestymis- ja jättökulmat täydentävät rajuunkin käyttöön muutetun maansiirtäjän. Ivecon vetävä teli uudistui keventymällä ja yksinkertaistumalla. Muunneltavuutta riittää.

Saatavilla oleva imajousitus vetävällä telillä on myös maastoon sopiva erinomaisen maavaransa ansiosta.


Koeajetun Iveco T-Wayn ketteryys perustuu kääntyviin etupyöriin ja lyhyeen akseliväliin. Takavetävän akselin kevennin auttaa tietenkin osaltaan asiaa.

Kippaamista ilman lavan tyhjenemistä
Ja ne kippaamiset, joista ei sitten mitään tullut. Moitimme osaltaan lavalämpöä, ei irronnut betonoitunut murskekuorma lavasta, vaikka lämmintä kyllä riitti, mutta selvästi ei oikeisiin paikkoihin.

Ajoimme sitten monttua ympäri kippi pystyssä. Ei se nyytti ollut kantavuuskuorma, mutta tälläkin koeajokuormalla sai kokeilla, ettei Ivecon T-Way ole kolmilehtisen takarautajousipakkojen, jämäkän rungon ja tukevan apurungon myötä todellakaan moksiskaan.
 
Tämä Iveco on matonvetoon erinomainen ja näppärä peli. T-Way Ivecon robottiohjelmoidusta vaihteistosta löytyy auto-, semi- ja hidasajotapa, vaihteita on eteenpäin kuusitoista ja välityksiä riittää montulta maantielle.

Kuorma-auton suurimmalla sallitulla maantienopeudella moottori kiertää tuskin 1 200 kierrosta minuutissa. Vääntävällä moottorilla pääsee pieniin kulutuslukemiin.
 
Taloudellisen ajamisen perusteita auttaa mukautuva ja maaston tunteva vakionopeussäädin.
 
Reissussa ei rähjätty
Kohdeltiin Ivecon T-Way maansiirtäjää päättäväisen hyvin. Todettiin, että varmasti asiakaskunta maansiirtopuolella saa Ivecosta vastinetta investoinnilleen.

Toivomuslistalle jäi pieniä asioita, ja niiden tulemisesta autoilijoiden ja autoa kuljettavien käyttöön on jo toteutus. Ammattilaiset saavat sitten testata rajummalla ja pidemmällä tavalla.

Teksti, kuvat | Heikki Hiltunen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAXUS eDELIVER9
Saimme koeajoon Maxuksen bussiksi varustellun ison pakettiauton, joka on rakennettu pitkä akselivälisen eD9:n alustalle.

BUSSIMAAILMA TÄNÄÄN
Tilastot puhuvat kylmäävää kieltä Suomen joukko- liikenteestä. Se tekee veronmaksajien rahoilla miljoonatappioita..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vanha amerikkalainen sanonta kuuluu: Lahjoita avokätisesti, anna vaikka ilmaiseksi mitä tahansa, mutta älä sitä, minkä varassa elät..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 18.05.2022 00:18 ]


Mainospalkki