Mainospalkki

Kaupunkikuljetuksiin

Sähköposti Tulosta PDF

Fiat eDucatoa ei vielä jostain syystä oltu varustettu pikalataukseen mahdollistavalla pistokkeella. Se, ja auton vaatimaton range asettavat sillä tehtävillekuljetuksille vielä tässä vaiheessa rajoituksia.

Auto, tekniikka ja kuljetus testasi uutta Fiat eDucatoa samaan aikaan, kun suoritimme kun vuotuista Arctic Testiämme. Auto ei ollut mukana varsinaisessa Arctic Testissä sen erilaisen varustelun vuoksi.
 
Fiat eDucato osoittautui toimivaksi kuljettimeksi, tosin sitä voisi suositella eniten kaupunkijakelu käyttöön. Sen sähköosuus vaikuttaa vielä hieman  päällerakennetulta, ja rangessa olisi toivomisenvaraa erityisesti, kun lähdetään ajamaan maantiellä. Osittain auton suuresta tuulenvastuksesta ja pienemmästä akunkoosta (47kWh) johtuen, kovemmissa nopeuksissa akun varaus alkoi laskea nopeammin kuin esimerkiksi rauhallisessa kaupunkiajossa.


Ohjaamo on tuttu uutta mittaristoa ja GPS navigaattoria muistuttavaa näyttöä lukuun ottamatta. Lisätty latausnäyttö toi aiemmin mainittua päällerakennuksen tuntua. Mutta kyllä siitäkin lataustilan seuraaminen onnistui kuin sisäänrakennetuistakin näytöistä. Sähkönkäyttö ajotilanteissa selvisi suoraan uudistetusta mittaristosta.

Paras turvallisuudessa
Ducaton uusin malli voitti juuri ylivoimaisesti pakettiautojen EURO NCAP-Testin. Alle 3,5 tonnisten pakettiautojen Euro NCAP-turvallisuustesti on uudistettu täydellisesti 2020-ohjelmasta. Vaatimuksiin on lisätty runsaasti ajoturvallisuutta parantavia perusvarusteita. Tuskin edellinen mallikaan siinä tapauksessa turvaton on.
 
Uusin Fiat Ducato nousi tuoreeltaan julkistetun 2022-vertailun ylivoimaiseksi voittajaksi edistyksellisellä sensoritekniikallaan, johon kuuluu nyt mm. hätäjarrutusavustin ja kuolleen kulman jalankulkija- ja pyöräilijäpaljastin. Ducaton suoritustulos88 % palkittiin ensimmäisen kerran platinamitalilla. Se jätti kirkkaasti taakseen kultamitalistit: Ford Transitin 68 %, VW T6.1:n 65 %, Ford Transit Customin 63 % ja M-B Viton 61 %. Auto on jo saatavilla Suomessakin.


Tilaa on riittämiin ja kahdeksan tukevaa kuormauskoukkua helpottavat kiinnitystä. Tietysti tavaratilasta olisi voinut pikkuisen nipistää ja varustaa auton isommalla akkupaketilla.

Ajotuntuma
Automaattilaatikko vaihtaa oikein sujuvasti, kunhan sillä pääsee alkuun liikkeelle. Testaajillamme oli vaikeuksia saada auto liikkeelle, koska esimerkiksi turvavyö täytyi olla päällä ennen virran kytkemistä. Sitten ja vain sitten sai kytkeä virran, ja sen jälkeen piti odotella sen aikaa, että näyttöön tuli teksti auton valmiudesta. Tämän jälkeen vaihteen saattoi kytkeä ja lähteäliikkeelle. Jos jonkin kohdan teki liian nopeasti tai eri järjestyksessä, täytyi aloittaa alusta.
 
Kuljettajan penkistä löytyy säätöjä kohtuullisesti ja erikokoiset kuljettajat löysivät ajoasentonsa vaivatta. Ohjaamosta on hyvä näkyvyys suuren etuikkunan vuoksi. Sivuille ei myöskään ole näköesteitä. Ducaton Ilmastointi toimi pakettiautoksi mukavanhuomaamattomasti, lämpötila ohjaamossa pysyi tasaisena, eikä vetoa tai puhallusta juuri tuntunut. Välillä lämmitys tosin jouduttiin kytkemään kokonaan pois virran säästämiseksi, jotta selvittiin latauspaikalle.


Myös eDucato sai Arctic Testin yhteistyökumppani Defan tarrat kylkiinsä.

Tilat
e- Ducaton saa 10–17 kuutiometrin tiloilla. Tässä yksilössä on 13m3 ja tavaratilan pituus on 3,7 metriä. Hyötykuormaa saa kyytiin 1 060 kilogrammaa. Myös etuistuinten alla on lisää tilaa. Tässä mallissa oli liukuovi vain yhdellä puolella ja takaovet aukeavat 180 astetta.
 
Uuteen eDucatoon saa 50 kilowatin pikalatauksen vain lisävarusteena. 11 kilowatin AC-lataus tuntuu auttamatta liian hitaalta ja saatavilla olisi myös seitsemän kW versio. Auto olisi aina jätettävä yöksi lataukseen. Tällä erää sähkö Ducatosta jää vähän keskeneräinen tunnelma.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

MAXUS eDELIVER9
Saimme koeajoon Maxuksen bussiksi varustellun ison pakettiauton, joka on rakennettu pitkä akselivälisen eD9:n alustalle.

BUSSIMAAILMA TÄNÄÄN
Tilastot puhuvat kylmäävää kieltä Suomen joukko- liikenteestä. Se tekee veronmaksajien rahoilla miljoonatappioita..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vanha amerikkalainen sanonta kuuluu: Lahjoita avokätisesti, anna vaikka ilmaiseksi mitä tahansa, mutta älä sitä, minkä varassa elät..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 17.05.2022 23:06 ]


Mainospalkki