Pienellä kulutuksella

Sähköposti Tulosta PDF

Renaultin uusi pakettiauto on pihi polttoaineenkulutuksessa ja hyvä ajaa.

Renault Express Blue dCi 95 uutuuspakettiauto tarjoaa kustannuksiltaan järkevän vaihtoehdon, joka hoitaa hommansa mallikkaasti.
 
Täysin uusia pakettiautomalleja tulee harvakseltaan markkinoille. Tällainen on Dacia Dokkerin seuraaja Renault Express, joka edustaa Renaultin hyötyautomallistossa huokeampaa jakeluajoneuvo vaihtoehtoa.
 
Koeajossa oli 95 hevosvoiman moottorilla varustettu versio Expressistä. Kyseessä on kahdesta moottoritehovaihtoehdostaäkäisempi, joten tehoilla ei sinänsä mallistossa juhlita. Vääntöä moottorissa on 240 Nm. Vaihteiston virkaa tekee kuusivaihteinen manuaali.


Koeajoauto oli varustettu kosketusnäytöllä ja lisälämmittimellä.
 
Käytännölliseksi työkaluksi tehty ajoneuvo ei tarvitse liiallista voimanpesää toimiakseen.Auto kulki koeajossa sekämaantiellä että kaupungissa ongelmitta.Ilman rahtia pienikokoinen auto liikkui jopa yllättävänkin liukkaasti. Moottori on myös taloudellinen. Kulutuslukema maantieajoon painottuneessa koeajossa ilman rahtiaoli vain 4,6 l/100 km, joten säästöä tulee myös tässä suhteessa. Maahantuojan ilmoittama auton yhdistetty kulutuslukema on 5,1 l/100 km.


Usb-pistokepaikkoja on kosketusnäytön lisäksi kojelaudan päällä olevassa lokerikossa.

Auton ohjaus on todella kevyttä, maantiellä olisi toivonut ehkä ohjauspyörässä hieman vastusta. Express toki soveltuu moneen käyttöön, muttapienen kokonsa takia se on parhaimmillaan erityisesti kaupungissa. Express on tarjolla ainoastaan kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Automaatin puute on hyvin kaupunkiajoon toimivalle pakettiautolle pieni miinus.


Expressiin saa valinnaisvarusteena älypuhelimen induktiivisen lataustason.

Varusteet kunnossa
Express on hinnastossa käytännössä kahtena mallina, eri moottoritehovaihtoehdolla. Auton saa vain yhdellä korilla, etuvetoisena ja manuaalivaihteistolla. Lisävarusteita on saatavilla koko liuta tarpeen mukaan.
 
Vaikka Express onkin niin sanottu riisuttu työkaluvaihtoehto Renaultin pakettiautomallistossa, saa sen silti varusteltuayllättävänkin monipuolisesti. Vakiovarusteena löytyy esimerkiksi vakionopeudensäädin ja nopeusrajoitin, mäkilähtöavustin sekä ajovaloautomatiikka.


Sivuliukuoven lastausleveys on 716 mm.

Koeajoautossa olleista lisävarusteista kuljettajaa miellytti eniten ajoavustinpaketti, johon kuuluivat Easy Link -infotainment-järjestelmä kahdeksan tuuman kosketusnäytöllä, pysäköintitutka eteen ja taakse, peruutuskamera sekä puhelimen langaton latausalusta. Koeajossa oli esituotantosarjan auto, jonka ajoavustinpakettiin ei kuulunut katvealueen varoitusjärjestelmää, joka löytyy tuotantoautoista. Autossa oli lisävarusteena myös Eberspächerin lisälämmitin, jota tosin ei kesäkeleillä tarvinnut käyttää.


Tavaratilaa on 3,3 m3. Lisävarusteena tavaratilaan oli asennettu led-valaistus.

Nykytyyliin Expressissä on kuljettajalle tuiki tärkeät usb-pistokkeet ja mahdollisuus yhdistää älypuhelin bluetoothilla Easy Link -järjestelmään. Easy Link tukee Apple CarPlay ja Android Auto -sovelluksia. Bluetooth-mahdollisuus on toki autossa vakiovarusteena olevassa R&Go DAB-radiossa.
 
Kuljettajan paikalla ovat asiat siis kunnossa. Penkki ei ole mukavimmasta päästä ja tien päällä ohjaamossa on korkeahko sisämelu.


Lattiassa on kuusi sidontalenkkiä. Koeajoauton tavaratilan seinässä oli lisävarusteena lisäksi neljä sidontalenkkiä.

Kustannukset alhaalla
Express on kompakti ajoneuvo. Pituutta on vajaa 4,4 ja leveyttä vajaa 1,8 metriä. Ajoneuvolla on tarkoitus kuljettaa tavaraa, ja tavaratilaan mahtuukin 3,3 m3:n verran. Koeajoauton kantavuus on 623 kg ja perässä on mahdollista vetää kaikkiaan 1 200 kg:n painoista jarrullista perävaunua. Sivuliukuoven lastausleveys on 716 mm.
 


Auton hankintahinta on alhainen ja polttoainekustannuksetkin pysyvät suhteessa pieninä, joten hintansa puolesta Express on hyvä valinta. Expressin lähtöhinta, pienempitehoisella moottorilla varustettuna, on 19 990 euroa ja tehokkaampaan malliin tulee tuhat euroa lisää. Koeajetun auton kokonaishinta varusteineen ja veroineen on 25 534,13 euroa. Takuu on neljä vuotta tai 100 000 km.
 
Kokonaisuudessaan Express on varsin positiivinen kokemus. Auto on hyvä ajaa, sisältää tarvittavat nykyaikaiset mukavuudet ja suorittaa tehtävänsä.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

VETY-DAF
Paccar konserni tekee kahdella mantereella aktiivisesti tukimusta kehittääkseen raskaan kaluston käyttövoimaa.

PÄÄLLIRAKENTEET
Auto, tekniikka ja kuljetuksen teeman mukaisesti selvitimme suurimpien päällirakenne valmistajien tämän hetken kuulumiset.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Eikä valvontaa ole! On vain löysä ohjeistus tietyömaan urakoitsijalle, että rajoituksia olisi vain tilanteen mukaan työn ollessa käynnissä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 07.12.2021 07:30 ]