Sähköinen työkalu

Sähköposti Tulosta PDF

Toyota Proace EV on saatavilla kahdella koripituudella ja kahdella akkupaketilla.

Toyotan ensimmäinen täyssähköinen pakettiautomalli, Proace EV,  on pätevä jakeluauto. Dieselversiota korkeampi hankintahinta kompensoituu halvemmilla käyttökustannuksilla.
 
Hybrideistään tunnettu Toyota aloitti täyssähkön tuomisen mallistoonsa hieman yllättäen hyötyajoneuvopuolelta. Toyota toi markkinoille täyssähköversion tonniluokan Proace-pakettiautostaan. Proace EV -nimellä kulkeva auto on Stellantis yhteistyötä, eli lähisukulainen Citroën ë-Jumpyn, Peugeot e-Expertin ja Opel Vivaro-e:n kanssa.
 
Toyota Proace EV -malli on saatavana kahdella eri koripituudella: Compact ja L2. Molemmat korimallit ovat viisiovisia, ja molemmissa versioissa on ikkunalliset takapariovet. Compact- korimallin kuormatila on 4,6 kuutiometriä ja L2-korimallin 6,1 kuutiometriä.


Mittaristo ja infotainment-järjestelmä ovat hyviä.
 
Akkuvaihtoehtoja on kaksi: 50 ja 75 kWh. Compact-mallin saa ainoastaan pienemmällä akulla, kun taas pidempään korimalliin voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Paperilla 50 kWh:n akustolle luvataan Compact -koripituudessa 251 km:n ja L2 koripituudessa 214 km:n toimintasäde. 75 kWh:n akustolla pitäisi taa yltää 313 km:n toimintasäteeseen. Olosuhteet ja ajotapa vaikuttavat todellisiin matkoihin.
 
Auton sähkömoottorin maksimiteho on 136 hevosvoimaa (100 kW) ja maksimivääntö 260 Nm.


HUD-näyttö tuo oman mausteensa Proaceen.

Riittävästi toimintamatkaa
Proace EV on perusperiaatteiltaan käytännössä sama auto kuin Stellantis-kumppaninsa, mikä ei ole ollenkaan huono asia, sillä kyseessä on varsin toimiva sähköpakettiautoratkaisu. Auton voimalinja ja korirakenne on sama, mikä tekee ajokokemuksesta yhteneväisen ranskalaisten ja saksalaisen sisaruksien kanssa.
 
Eroavaisuuksia sisarmallleihin itse tuotteesta löytyy lähinnä logosta ja Proacessa olevasta hud-näytöstä, joka tarjoaa kuljettajalle muun muassa nopeusmittarinäkymän tuulilasin alaosaan. Eroavaisuuksia muihin merkkeihin löytyy tietenkin myös hinnaston ja verkoston puolelta.
 
136 hevosvoiman sähkömoottorilla Proace EV liikkuu ketterästi, väännön ollessa heti lähdöstä tapissa. Moottorin toimintaan voi vaikuttaa kolmella valittavissa olevalla ajotavalla: Eco, Normal ja Power. Lisäksi jarruenergiaa on mahdollista ottaa talteen moottorijarrutusta voimistavalla regeneraatiolla.
 
Sähkö-Proace toimintamatka takaa jo varsin toimivan pituuden, erityisesti suuremmalla akustolla, jolla koeajokin tehtiin. 75 kWh:n akulla pääsee lähelle 300 kilometrin ajoa lähes säällä kuin säällä, ja kuorma päällä. Erityisesti lähijakelussa auton toimintasäde riittää työpäivään helposti.
 
Pikalatauksen ansiosta Proace EV:n lataus onnistuu helposti työpäivän aikanakin, esimerkiksi ruokatunnin tai ajoneuvon lastauksen aikana. 50 kWh:n akusto on ladattavista tyhjästä 80 prosentin varaustasoon noin puolessa tunnissa 100 kW:n pikalatausasemalla. 75 kWh:n akuston vastaava latausaika on noin 45 minuuttia.
 
Mikäli autoa ladataan muualla kuin pikalatausasemalla, auton sisäinen 11 kW:n tehoinen AC-laturi on apuna lataamisessa. Tällöin latausaika on toki pidempi, 50 kWH:n akulla vajaa viisi tuntia ja 75 kWh:n akulla seitsemän tuntia.


Laatikostot aukesivat helposti, mutta ne pysyivät ajossa tiukasti kiinni.

Ei kompromisseja tavaratilaan
EV:n tavaratilan rakenteessa ei ole eroa verrattuna dieselkäyttöiseen Proaceen. Akusto on sijoitettu ajoneuvon pohjaan.

Koeajettuna oli pitkällä korimallilla oleva Proace, jonka kokonaispituus on 5 309 mm. Tavaratilalla on pituutta 2 805 mm ja leveyttä 1 628 mm. Tavaratilan tilavuus on kaikkiaan 6,1 m3.
 
Lisää lastaustilaa saa ohjaamon ja tavaratilan välisen seinän Smart Cargo -luukkua hyödyntämällä. Läpilastausluukku tuo yli metrin lisälastaustilaa pitkälle tavaralle, mutta vie toki yhden istuinpaikan ohjaamosta.
 

Koeajoautossa oli Modula-Systemin hyllyjärjestelmä.

Kantavuutta koeajetulla sähkö-Proacella on 927 kg. Jarrullinen perävaunumassa on 1 000 kg.
 
Auton tavaratila oli varusteltu kätevällä hyllyjärjestelmällä. Modul Systemin helposti avattavat laatikostot, jotka kuitenkin pysyvät ajaessa kiinni, mahdollistavat erilaisten työkalujen säilyttämisen ja tekevät sähköpakettiautosta toimivan ratkaisun erinäisiin työtehtäviin.
 
Halvimmillaan lyhytkorinen Proace EV lähtee vajaan 47 000 euron hintaan ja koeajettu suuremmalla akku- ja korivaihtoehdolla oleva malli on halvimmillaan hieman yli 52 700 euroa. Hankintahinta sähköpakettiautolla on dieselversioon verrattuna enemmän, mutta käyttökustannukset ovat huokeammat.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

SCANIA SUPER
Scania panee suosikki- luokan moottorinsa uusiksi, viilaa vaihteistoja ja voimalinjaa, tekee 9 taka-akselivälitystä ja panee alustat uusiksi.

YRITTÄJÄLLE RAHAA
Hjallis, jos kukaan, on osannut puhua alati uusiin yrityksiinsä rahaa miljoonittain rahoittajilta. Kysyimme miten se tehdään.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Eikä valvontaa ole! On vain löysä ohjeistus tietyömaan urakoitsijalle, että rajoituksia olisi vain tilanteen mukaan työn ollessa käynnissä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 23.01.2022 05:40 ]