Teräs-Renkaan muutosten syksy

Sähköposti Tulosta PDF

“Jos raskaan ajoneuvon alle laitetaan jo kolmatta kertaa pinnoitettu rengasrunko, kertyneet ympäristöhyödyt ovat merkittäviä”, sanoo tuleva toimitusjohtaja Ville Korhonen.

Kun oululainen rengasliike Teräs-Rengas Oy vaihtaa samoihin aikoihin yrityksen vetäjää ja toiminnanohjausjärjestelmää,ihmisillä riittää tekemistä. Samanaikaisesti yrityksen halleissa laitetaan raskaan kaluston alle niin tehdasuusia kuin oman pinnoittamon renkaita.
 
- Se vaihtelee paljon asiakkaan mukaan, kuvailee Teräs-Rengas Oy:n tuleva toimitusjohtaja Ville Korhonen pinnoittamoon saapuvien käytettyjen renkaiden kulumisastetta.
 
Siinä, missä tietyllä hetkellä osa yrittäjistä päättää toimittaa renkaat pinnoitettaviksi, toiset jatkavat niillä vielä 10 000 km. Jälkimmäiset kuljetusyrittäjät haluavat ottaa renkaista kaiken irti.
 
Renkaiden jäljelle jäävän kulutuspinnan ohentuessa riski pinnoituksen epäonnistumisesta kuitenkin kasvaa. Kaikkensa antaneen ja samalla liikaa vaurioituneen rengasrungon heikko kunto todennäköisemmin johtaa sen hylkäämiseen.


Sunnuntai-iltapäivän seesteisyys osoittaa, että Teräs-Rengas suoriutui edeltäneen viikon töistään.

– Epäonnistumisen riski siinä nousee. Sileäksi ajetun “slicksin” pinnoittaminen joko onnistuu tai ei onnistu. Rengasrungon teräsvöiden päälle olisi jätettävä riittävästi kumia suojelemaanrenkaan rakenteita kivenpistojen jne. vaikutuksilta.
 
Korhosen mukaan kyse on yritysten sisäisestä linjauksesta kuinka loppuun renkaat ajetaan. Vaikka ajoneuvon käyttäjä olisi suunnitellut rengaskerran menevän pinnoitukseen, aina renkaiden pinnoitus ei onnistu halutulla tavalla, jos renkaat ovat päässeet liikaa kulumaan esim. olka-alueelta.  

Yleispätevää rengasrunkojen hylkäysprosenttia ei Korhonen äkkiseltään osaa kertoa. Asiakkaat ymmärtävät pinnoittamisen lainalaisuudet ja ymmärtävät, että jokaista rengasta ei saada pinnoitettua.
 
Pinnoittamisessakaan “yksi koko ei sovi kaikille”. Ennen töiden aloittamista asiakkaan kanssa selvitetään, päätyvätkö uudelleen pinnoitettavat renkaat esim. soranajoon tai rahtiyhdistelmän alle. Jokaiseen käyttötarpeeseen haetaan paras ratkaisu.


Teräs-Renkaan Ville Korhonen ohjeistaa Niina Sorria uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytössä.

Tiukka seula 3. pinnoituskerralla
Parhaimmillaan rengasrunko lähtee tien päälle neljä kertaa uutena tuotteena: kerran tehdasuutena ja kolmesti pinnoitettuna.
 
– Me pinnoitamme toisen tai kolmannen kerran vain eurooppalaisia, kuten Michelin ja Continental, sekä muita laadukkaiksi tunnettuja merkkejä, linjaa Korhonen.
 
Aivan jokaisesta tuhansia kilometrejä nielleestä raskaan kaluston renkaasta löytyy vaurioita.Korhonen kuitenkin lohduttaa, että tyypillisesti ylimpään, sitä alempaan ja jopa pinnasta laskien kolmanteen rengasrungon teräsvyöhön asti yltävät ruhjeet voidaan korjata. Näin tehdäänkin ensimmäisellä ja toisella pinnoituskerralla.
 
Kolmatta pinnoituskertaa odottavalta rengasrungolta vaaditaan paljon. Tällöin tarkastusvaiheen hylkäysprosentti nousee suhteellisen korkeaksi Rungon on oltava edelleen hyvässä kunnossa ja tarvittavien korjausten määrä vähäinen.


Henkilöautojen erikoisvanteiden tarpeessa käynti Teräs-Renkaassa auttaa.
 
Milloin pinnoittamisen tähti nousee
Rengasalan ammattilaisena Korhonen tunnustaa ihmettelevänsä, miksi pinnoittaminen jää huomaamatta monelta ympäristöystävällisyyden puolesta puhuvalta henkilöltä.
 
– Pinnoittamalla valmistetussa renkaassa eri materiaalien kulutus jää enimmillään 70 % pienemmäksi kuin ns. normaalin renkaan kohdalla.


Tumma raita tulee vesitilkasta, ei öljystä. Teräs-Renkaan raskaan kaluston rengashotellin töissä asentaja Mika Ontero.

Ouluun ja maakuntiin
Teräs-Rengas kuuluu Point S -ketjuun. Osa sen pinnoitustöistä tehdään tukusta ostettuihin rengasrunkoihin ja loput asiakkaiden omiin runkoihin. Kauimmaiset raskaan kaluston renkaiden asiakaskäynnit tehdään n. 200 km säteellä Oulusta.
 
Syksyn renkaidenvaihtoruljanssi alkaa suunnilleen lokakuussa, kun raskaita ajoneuvoja ryhdytään varustamaan talvea ja seuraavaa vuotta varten.
 
Teräs-Renkaan pinnoittamo sijaitsee Oulun Patteritiellä. Yrityksen varsinaisten toimitilojen luokse Kaarnatielle opastaa jo maamerkiksi muodostunut Würthin merkki.
 
Viimeistään tammikuussa 2022 virallistetaan Teräs-Renkaan sukupolvenvaihdos Ari Korhosen luopuessa yrityksen vetäjän roolista. Johdon käsiinsä ottava Arin poika Ville Korhonen yhä enenevissä määrin jo heiluttelee yrityksentahtipuikkoa.
 
Toisena syksyn suurena muutoksena Teräs-Renkaassa vaihdetaan tehokkaaseen toiminnanohjausjärjestelmään. Ohjelmiston suurin hyötyjä ovat rengasliikkeen tavarantoimittajat sujuvamman asioinnin muodossa ja loppukädessä tietenkin myös asiakkaat. Vireillä olevien muutosten myötä Teräs-Rengas näyttää laittaneen suurempaa vaihdetta päälle.

Teksti, kuvat | Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

KULJETUS SÄHKÖISTYY
Volvo Trucks pyrkii tiiviisti pysyttelemään eturivissä kuljetusalan siirtyessä nykyistä laajemmin sähköisiin kuljetusratkaisuihin.

SATAMIEN UUSI AIKA
EU kiristää päästöleikkaus vaatimusta 55 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Katse kohdistuu merenkulkuun ja nostaa Suomen tikun nokkaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Sen minkä isopappa perusti ja pappa jatkoi sinnikkäästi taistellen ja raataen verottajaa ja oman maansa viranomaisten tyhmyyttä vastaan...  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 27.10.2021 17:51 ]