Pitkät päivät, pitkät ventat

Sähköposti Tulosta PDF

Ennenkin oli hevivarastot aika ajoin täynnä. Kuorman purkua jouduttiin odottamaan joskus koko päivä. Tässä ollaan Hakkilassa vuonna 1995, ajokkina F12.

Oliko ammattikuljettajalla arki ennen parempaa?  Valikoiva muisti on tärkeää nostalgian nousuhumalassa. Oli vaivansa ennenkin, vaikka sitä kaiholla muistellaan.
 

Sivuluisua paloautolla

Sähköposti Tulosta PDF

Kaarrejarrutuksessa on tilannenopeus nostettu 45 km/h:iin. Kuormattu säiliöauto lähtee rajuun sivuluisuun kartioiden sinkoillessa. Ilman kokeneen kuljettajan toimia ajoneuvon hallinta olisi menetetty pahemman kerran. Tositilanteessa esteeseen olisi törmätty rajusti tai ajauduttu ojaan.

Onnettomuuden sattuessa apu on saatava paikalle kelissä kuin kelissä – mutta oikealla tilannenopeudella. Ajolinja osallistui pelastushenkilöstön ajokoulutukseen Rantasalmella.
 

Litiumlogistiikka, heikko lenkki

Sähköposti Tulosta PDF

Tulliylitarkastaja Ari Peltonen ja tullimies Jari Kortelainen varmistavat, että litium ja muutkin kuljetukset tapahtuvat säädösten ja määräysten mukaisesti. Jos ilmenee laiminlyöntejä, niihin puututaan tapauskohtaisella vakavuudella ja tarvittaessa sanktioinnilla.

Litiumioniakkuja sisältävää kansainvälistä lähetystä ei saatu toimitettua perille, koska yksi pussikennoista syttyi palamaan. Virheelliset ADR-merkinnät olivat piilossa paketin sisällä. Kannattaako tilata vaikka ehkä halvalla saakin? Halvalla harvoin saa hyvää ja ilmaisilla kansainvälisillä postikuluilla tuskin kuljetusmääräysten mukaista ADR-lähetystä irrallisille kennoille. Jos litiumakut olisivat päässeet perille ostajalle, kuinka olisi käynyt ensimmäisessä latauksessa/käytössä?
 

Hälytys korjaamolle

Sähköposti Tulosta PDF

Kuljetusliike Vuotilan yhdistelmä on ollut pilottikäyttäjänä Volvo Älykäs Rengaspalvelussa.

Rengaspainevahdit ovat tulossa pakolliseksi kuorma-autoihin. Volvolta sellaisen saa jo, jopa 34-metrisen yhdistelmän jokaiseen renkaaseen. Kuljetusyrittäjä voi halutessaan antaa Volvolle renkaiden kokonaisvastuun.
 

Yöparkit pullistuvat yli äyräiden

Sähköposti Tulosta PDF

Ventoniemen sorayhdistelmän kuljettaja Timo Sulin aikoi pitää ruokatauon Keimolan Itäisellä Nesteellä. Siihen ei ollut mitään mahdollisuutta, koska parkkialue oli täynnä ulkomaisia rekkoja. Niiden kuljettajat eivät käytä asemien maksullisia palveluja.

Etelä-Suomen taukopaikkaselvitykssä saatiin murheellinen tulos. Rekkaliikenne kasvaa, taukopaikkamäärä ei. Tilanne muuttuu koko ajan katastrofaalisemmaksi.
 


Sivu 6 / 7
Lue uusimmasta numerosta

SULAVA SALAMA
Iveco S-Way on saanut paljon kehuja ulkonäöstään jopa vannoutuneilta valtamerkeillä ajavilta. Saukkosilla on luottoa Ivecoon, kokemusta on 90-luvulta asti.

POWER TRUCK MEETING
Kympin lipulla sai paljon nähtävää. Ajolinja raportoi Pohjanmaalta loppukesän rekkanäyttelystä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.10.2020 06:33 ]
feed-image Feed Entries