Ajolinja 10/2024, Pääkirjoitus
Kuorma-autojen turvatestaus pistää vipinää valmistajiin
Euro NCAP ohjelmassa on testattu uusien henkilöautomallien turvallisuutta vuodesta 1997. Testaukseen kuuluu myös törmäykset. Pakettiautot tulivat mukaan testiohjelmaan vuonna 2020.
Tänä vuonna Euro NCAP aloitti kuorma-autojen turvallisuustestaukset. Ensimmäisenä otettiin kiikariin maantieautot. Myöhemmin turvallisuutta on tarkoitus testata myös muissa kuljetussegmenteissä.
Kuorma-autojen turvallisuustestissä katsottiin, mitä turvavarusteita on kullakin valmistajalla saatavilla ja miten ne toimivat. Myös auton yleistä turvallisuutta tutkittiin,kuten kuinka hyvin ratin takaa näkee ulos.
Euroopan Unioni määrittää pakollisia turvavarusteita, joita autoissa tulisi olla. Viimeiset säännökset (GSR2) tulivat voimaan heinäkuun alussa, koskien kaikkia autoluokkia.
Pakko on hyvä ohjaaja turvavarusteiden hankinnassa, sillä autovalmistajat eivät laita kaikkia tarjolla olevia turvavarusteita vakiovarusteeksi. Ja kuljetusyrittäjä ei tähänastisen kokemuksen mukaan lisähintaisiin turvavarusteisiin ihmeemmin satsaa. Lisävarusteet on usein vielä paketoitu yhteen, joka tarkoittaa tuhansien eurojen satsausta.
Autovalmistajilla on toisaalta ristiriitainen tilanne. Jos lisätään vakiovarustusta, se nostaa hintaa. Ja hintahan on kuljetusyrittäjien keskuudessa tärkeimpiä hankintakriteerejä, monesti ainoa julkisissa kilpailutuksissa.
Lähes poikkeuksetta autovalmistajan antamassa informaatiossa korostetaan turvallisuutta. Kaikki eivät ole kuitenkaan samalla viivalla, joten puolueettomat testit ovat tarpeellisia. Turvallisuutta pystyy parantamaan helposti turvavarusteilla, mutta vaikeampaa on muuttaa esimerkiksi suoraa näkyvyyttä. Se vaatii uuden hytin lanseerausta.
Tuoreessa Euro NCAP testissä Volvo oli ainoa, joka sai täydet viisi tähteä. Tulos pistänee vipinää kilpailijoiden leireissä. Ensitesti ei ollut kuitenkaan aivan tasapäinen, sillä kaikilla ei ollut vielä tarjota GSR2-turvamääräysten mukaista automallia.
Tästä on kuitenkin hyvä jatkaa. Kuorma-autojen törmäystestit ovat myöhemmin tulossa, odotamme mielenkiinnolla.