Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 8/2017, Pääkirjoitus

HCT-maantiejunien yleistyessä on

panostettava kuskikoulutukseen

Ensimmäiset HCT-yhdistelmät tulivat teille vajaa neljä vuotta sitten. Arvostelijoita riitti ja riittää edelleen. Eniten ovat olleet äänessä ne, jotka eivät ole olleet pitkien ja painavien kanssa tekemisissä.
 
Ja kyllähän 33-metriset hurjilta aluksi näyttivät, mutta oikeastaan mitään hurjaa ei ole sattunut tai ilmennyt. Jokunen on lipsahtanut tieltä, mutta kun syytä on kuljettajassa, ojaan olisi mennyt lyhyempikin vehje.
 
HCT-rekkojen kanssa on siis perusasetelma sama kuin muidenkin tielläliikkujien kanssa. Suurin riski on ratin ja penkin välissä, inhimillinen tekijä. 104-tonninen puujuna 80 km/h nopeudessa omaa kyllä valtavan tuhopotentiaalin.
 
HCT-luvissa on ollut vaatimus, että kuljettajien nimilista pitää olla autossa. Tämä siis tarkoittaa, ettei kuka tahansa ole voinut pitkän ja painavan ratin taakse asettautua. Mitään sen kummempaa peruskoulutusta ei ole vaadittu, perehdytys kuitenkin.
 
On helppo ennustaa, että Liikenteen Turvallisuusvirasto Trafi tulee helpottamaan HCT-säännöksiä. Että superrekat sallitaan yleisesti tietyille päätieosuuksille, tietyin edellytyksin. Kun lupaprosessia helpotetaan, silloin mukaan on helpompi lähteä kuljetusyrityksiä, joille turvallisuus ei ole kovin korkeassa huudossa.
 
Kuljettajakoulutuksen laatuun tulee panostaa nykyistä enemmän, kun ja jos superrekat tulevat entistä enemmän kaikkien ulottuville. Kaikkien HCT-kuljettajien tulisi käydä koulutusohjelma, joka voitaisiin räätälöidä kunkin kuljetusyrityksen tarpeisiin. Tärkeää olisi, että Trafi hyväksyisi jokaisen koulutuksen, kuten tähänkin asti on tehty ammattipätevyyden jatkokoulutuspäivien osalta.
 
Moni morkkaa oikeutetusti, että direktiivipäivät ovat usein turhaa istumista. HCT-maantiejunien tiimoilta pitäisi olla saatavilla paljonkin tuoretta tietoa, sillä onhan jokainen erikoislupa vaatinut tutkimuksellista näkökulmaa. Se tieto pitää vain saada paremmin kaikkien ulottuville. Yliopistojakin on ollut mukana HCT-hankkeissa.
 
Toki nytkin HCT-junakuskit saavat perehdytyksen. Siihen tulisi kuitenkin panostaa syvällisemmin kuin päivän ajo suljetulla radalla.
 
Olisiko hyvä, jos tarjolle tulisi HCT-yhdistelmän kuljettajan ammattitutkinto?

 
Lue uusimmasta numerosta

NORDIC TROPHY
Suomalaiset putsasivat palkintopöytää huikea- tasoisessa Nordic Trophy
-kisassa. Mutta oli Pohjolan suurimmilla festareilla paljon muutakin nähtävää.


VALVONTA VÄHENTYNYT
Poliisihallinnolle on edelleen arka asia Liikkuvan Poliisin lakkautus. Se jättikin valvonta-aukon, jota ei ole saatu vieläkään tukittua.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 17.10.2017 03:05 ]


Mainospalkki

Mainospalkki