Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 8/2018, Pääkirjoitus

Ohjausapu pelastaa nukahtavan kuskin

Ensimmäiset kaupalliset askeleet kuskittomassa ajamisessa on otettu. Huhtikuussa tuotantoon tuleva uusi Mercedes-Benz Actros auttaa kuljettajaa ohjaamisessa. Kyse on toisesta asteesta autonomisessa ajamisessa. Viides aste on se, kun kuljettajaa ei ole lainkaan.
 
Puoliautomaattinen ajaminen ei teknisesti ole niin suuri harppaus kuin äkkiseltään voisi ajatella. Siihen on kuorma-automaailmassa valmistauduttu jo pitkään.
 
Tutkia on tarvittu jo yli kymmenen vuotta, jolloin ensimmäiset kaistavahdit ja etäisyystutkalliset vakionopeussäätimet tulivat kuorma-autoihin. Ohjauksen automatisoinnissa on puolestaan ollut merkittävänä loikkana sähköhydraulinen ohjaus. Senkin esittelystä on jo vuosia.
 
Ohjauksen automatisoinnista huolimatta kuljettajan on vielä pidettävä käsiä ratin kehällä. Jos ne eivät ole, auto hälyttää jo 15 sekunnin päästä. Matkustamoon ei voi hypätä edes muutamaksi sekunniksi.
 
Jos Actros on ajautumassa yli kaistaviivan, auto ohjaa itse rauhallisesti takaisin oikealle ajolinjalle. Tämä hyödyttää kuljettajaa, jonka tarkkaavaisuus on herpaantunut. Tähän asti nuokkuvaa on autettu kaistavahdin pärinällä. Uusi ohjausapu on nopeampi ja tehokkaampi.
 
Mercedes-Benz esitteli kuskittoman konseptiauton, joka muuntuu tarpeen mukaan minuuteissa pikkubussista pakuksi. Kuljetusala näyttää mullistuvan vääjäämättä, vaikka autonomian epäilijöitä on edelleen.

 
Lue uusimmasta numerosta

HUIMALAITOS
Oikeassa Scaniassa on nokka, V8 ja pitkä hytti. Haanpään Scania T930 pitää sisällään tämän ja paljon enemmän.

OHJAA ITSE!
Uusi Mercedes-Benz Actros on ilman sivupeilejä. Actros mullistaa rekkamaailmaa ja kuljettajan ajoympäristöä. Loikka digitaalisuuteen on melko iso.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 20.10.2018 14:42 ]


Mainospalkki