Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 1/2018, Pääkirjoitus

Jos tienhoitoa ei paranneta
mahtirekkapäätös on vastuuton

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt lupia ylimittaisille HCT-rekoille viitisen vuotta. On jonkin aikaa odotettu, että milloin erikoisesta tulee standardi.
 
Syksyllä tulee, liikenne- ja viestintäministeriön johtamana. Ensin sallitaan ylipitkät 30-metriset yhdistelmät ja 20-metriset puolikkaat. Ne tulevat sallituksi koko tieverkkoon.
 
Yli 76-tonniset yhdistelmät tulevat myös, mutta näiden valmistelu vie enemmän aikaa. Pitäähän selvittää esimerkiksi, että mitkä sillat ja tiet kestävät. Ylipainoiset tulevat rajoitetulle tieverkolle.
 
Ainakin nämä teollisuuden toiveet on helppo ennustaa: Kahta pitkää merikonttia viedään samaan aikaan. 84-tonniset pikkujätit eli 5 + 5 akseliset yhdistelmät tulevat puunajoon.
 
Tällä hetkellä ajossa on reilu 40 HCT-rekkaa. Niille on sattunut muutama onnettomuus, mutta yhdessäkään ei Ajolinjan tietojen mukaan voi osoittaa suuruutta syyksi.
 
Kuluva talvi on ollut maanteillä vaikea. Kelit ovat olleet kurjat ja tienhoito ei ole pysynyt mukana tahdissa. Raskas liikenne on ollut vaikeuksissa.
 
Kun mahtirekat yleistyvät ja jos talvikunnossapito pysyy nykytasolla, eihän tästä voi seurata kuin lisää ongelmia tien päälle. Sanotaan tämä vielä suoraan: Ilman tienhoitoon satsausta mahtirekkapäätös on vastuuton. Suomessahan on Euroopan rajuin talvi.
 
Mitä tästä superrekkarallista hyötyy suomalainen kuljetusyrittäjä? Ehkä sen, että kilpailukyky paranee halpamaan eurorekkaa vastaan. Muusta on vaikea sanoa vielä mitään.
 
Toivottavasti nyt ei menty kuitenkaan liian pitkälle. Riski on ainakin otettu.

 
Lue uusimmasta numerosta

ÄRJYVOITTO LAAKSOILLE
Lätkätähti Matti Hagmanin muistoa kunnioittaen syntyi Kuljetusliike J. Laakson uusin Arocs-Mersu. Tarina ja toteutus olivat Ärjyvoiton arvoisia.

KUOLEMA KYTÄJÄLLÄ
Kolarista tekee merkittävän se että toisena osapuolena oli HCT-yhdistelmä. Se oli kuitenkin tyhjä, eikä kuskin todettu tehneen virhettä.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 21.02.2018 06:53 ]


Mainospalkki