Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 1/2024, Pääkirjoitus

Hyötyautokaupassa rauhalliset ajat

Raskaiden yli 16-tonnisten kuorma- autojen kauppa on yksi hyvistä taloussuhdanteiden mittareista. Kun talous mataa, kuorma-automyyjän pakeille ei ole jonoa. Sama on sitten toisinpäinkin.
 
Tälle vuodelle kuorma-autokauppiaat ennustavat 23 prosentin pudotusta. Rekisteröintiarviota voidaan päivittää tarvittaessa, sillä onhan talouden liikkeitä vaikea täsmällisesti ennustaa. Alkaako milloin korkotaso laskea, mihin suuntaan menee Ukrainan sota, tuleeko uusia maailmapoliittisia kriisejä?
 
Se on kuitenkin selvää, ettei Suomen syvimmän laman 1990-luvulla kokenut joudu läheskään samanlaiseen kurimukseen. Silloinhan rekisteröitiin huonoimpana vuotena 700 kuorma-autoa, joka on pysäyttävän minimaalinen määrä. Tälle vuodelle ennustetaan kuitenkin 2 200 auton lukemaa.
 
Viime vuonna meni rekisteriin vajaa 2 900 raskasta kuorma-autoa. Hyvää lukemaa selitti osaltaan toimitusten siirtyminen edellisvuodelta. Mutta nyt ollaan kutakuinkin normaaleissa toimitusajoissa.
 
Pakettiautokaupassa on myös rauhallinen tilanne. Joulukuussa oli tilauskanta 34 prosenttia pienempi kuin vuoden 2022 joulukuussa. Vielä rajumpaa on pudotus sähköpakuissa, peräti 57 prosenttia. Tälläkin sektorilla on vuoden 2023 rekisteröintitilannetta parantamassa toimitusten siirtyminen.
 
Sähköistyminen hyötyautoissa ei ole lähtenyt liikkeelle kaupunkibusseja lukuun ottamatta. Pakettiautoihin ja kevytkuorma- autoihin on tulossa pidemmän toimintamatkan malleja (WLTP 400 km), jotka varmaan kiinnostavat entistä enemmän yritysasiakkaita. Pakuissa sähkömallien elinkaarikustannus alkaa olla jo dieselmalleja parempi.
 
Sähkökuorma-autojen yleistymistä hidastaa merkittävästi onneton julkinen latausverkosto. Lisäksi kaikki esitellyt mielenkiintoiset mallit eivät ole vielä tuotannossa. Hankintatuen merkitys on suuri, sitä on tälle vuodelle vielä jäljellä – hallituksen myöntämää jatkoa odotetaan.
 
Maltilliset rekisteröintimäärät tarkoittavat, että investointivelkaa kertyy. Kun talouden nousu sitten alkaa, autokauppiaat saavat ruksia tilauksia tosissaan. Kesän jälkeen voi olla jo iloisemmat sävelet ilmassa – tai sitten ei.

 
Lue uusimmasta numerosta

HUOLTOVÄLI 150 000 km
Ruotsalaismerkeillä ajavat kysyvät, miten edes pärjäätte Ivecoilla. Vanhimmalla S-Waylla on ajettu pian 800 000 kilometriä murheitta.

REKKAKUSKIT LAIVALLA
Ajolinja matkasi Finn- siriuksella uudenvuoden- päivän iltalähdöllä. Ammatti- kuljettajat vaikuttavat olevan tyytyväisiä rahtilinjan uuteen alukseen .

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 02.03.2024 16:34 ]

Mainospalkki