Mainospalkki
Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 5/2018, Pääkirjoitus

Tiemaksut valmistelussa!

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n vuosittainen liittokokous pidettiin tällä kertaa Jyväskylässä 8.6. Keskusteluissa oli pääpaino uusissa mitta- ja massamuutoksissa, jotka vaikuttavat olennaisesti monen suomalaisen kuljetusyrittäjän elämään.
 
SKAL totesi julkilausumassaan, että mittojen kasvattaminen onnistuu vain nostamalla tieverkko 2020-luvulle. Kun tällä vuosikymmenellä on liikenteen verokertymä kasvanut 1,7 miljardilla eurolla, SKAL ohjaisi siitä miljardin joka vuosi tiestön ylläpitoon ja kehittämiseen. Ajolinja on rummuttanut samaa: Ilman tiestöön satsausta mittamuutos on vastuuton.
 
SKAL:n ensimmäisenä puheenjohtajana toiminut kuljetusyrittäjä liikenneneuvos Teppo Mikkola ei saanut vastaehdokasta ja hän jatkaa tehtävässään. Tämä tarkoittaa, että hänen ajatuksia kuljetusalasta saadaan lukea Ajolinjan kolumneissa vastaisuudessakin.
 
Mitta- ja massamuutosasia on niin merkittävä asia kuljetusyrittäjille, että järjestön ajama tiemaksuasia ei noussut Jyväskylässä merkittävästi esiin. Liittokokouksen kynnyksellä Ajolinja sai tiedon virkamieslähteestä, että hallitus olisi valmistelemassa tiemaksuja ja esitys tulisi syksyllä.
 
Tienmaksuista on tehty esiselvitys, joka on luettavissa liikenneministeriön sivuilta. Selvityksen mukaan ulkomaisilta autoilta olisi perittävissä 12 euroa päivässä eli arviolta yhteensä 13 miljoonaa euroa vuodessa. Ei summalla Suomen tieverkkoa paljoa harsittaisi, mutta parempi sekin kuin ei mitään.
 
Suomalaisille kuljetusyrittäjille tiemaksu olisi tarkoitus kompensoida käyttövoimaveron alennuksella, koska EU ei kuulemma hyväksyisi dieselveron palautusta. Koska nuppiautossa on vähän käyttövoimaveroa, täysi kompensaatio ei niille toteutuisi. Raskaalla yhdistelmällä ajava ei häviäisi ilmeisesti juuri yhtään.
 
Mutta koska kyse on ennen kaikkea poliittisista päätöksistä, tiemaksuasia voi kääntyä vielä moneen kertaan. Hallitusohjelmassa asia kyllä on – ja on tärkeä nimenomaan olemassaolosta kamppaileville sinisille.

 
Lue uusimmasta numerosta

GENERATIONS SCANIA
Juha Järvisen elämässä on tärkeätä kolme sukupolvea – ja neljäntenä Next Generation Scania. Nyt isä ja poika esittelevät uuden työkalunsa.

KAZAKSTANIN KEIKKA
10 000 kilometrin itäkeikka näytti lempeät kasvonsa. Volvot kestivät ja taukopaikoilla oli monipuoliset palvelut. Rehellisyyskin yllätti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 24.06.2018 08:03 ]


Mainospalkki

Mainospalkki