Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 72022, Pääkirjoitus

Vantaan rekkaparkki tuli tarpeeseen

Raskaan liikenteen parkkipaikkapula pääkaupunkiseudulla on vaikuttanut ikuiselta ratkaisemattomalta ongelmalta. Sitä ei ole kukaan kiistänyt, mutta kummoisia ratkaisuja ei ole löytynyt parissa vuosikymmenessä.
 
Kesällä risukasaan alkoi paistaa aurinko. Vantaan Kiilaan lentoaseman taakse avautui rekkaparkki, johon mahtuu 61 kuorma-autoa. Alueen huoltorakennuksessa on wc ja suihkutilat. Ne pysynevät paremmassa kunnossa kuin tienvarsiparkeissa, sillä rekkaparkkiin päästääkseen pitää rekisteröityä ja antamalla rekisterinumeron saa puomin ylös.
 
Vantaan rekkaparkin toteuttivat ja rahoittivat pääkaupunkiseudun kaupungit ja Uudenmaan ELY-keskus. Julkinen rahoitus mahdollistaa, että pysäköintipalvelu on käyttäjälle ilmainen. Alueella voi olla 18 tuntia kerrallaan.


Keimolan läntisen liikenneaseman taakse on tulossa myös rekkaparkki. Oheinen kuva on Keimolan itäisen liikenneaseman parkkipaikalta.

Vihdoin siis jotain tapahtui. Suurimpana jarruna on ollut Vantaa, joka on halunnut alueelleen kyllä logistiikkakeskuksia, mutta ei rekkaparkkeja. Avattu rekkaparkki on väliaikaisratkaisu, ei noin hyvää tonttia Vantaa mieluusti anna rekoille ikuiseen käyttöön. Edelleen julkinen sektori hakee pysyviä ratkaisuja, joiden toteuttamisesta on kyllä sovittu pääkaupunkiseudun kuntien MAL-maankäyttösopimuksessa.
 
Ajolinja teki facebookissa Vantaan rekkaparkin käyttäjäkyselyn, johon vastasi vajaa kymmenen rekkakuskia. Jokainen antoi positiivista palautetta, kukaan ei ruvennut moittimaan. Sosiaalisten tilojen siisteyttä kehuttiin. Toivomuslistalla oli roska-astia pihaan ja tuolit peseytymistiloihin.
 
Kun on vähän tarjolla, paljoa ei pyydetä. Vantaan rekkaparkissa ei ole taukopaikkapalveluja, joten Manner-Euroopan suuret rekkaparkit vetävät vielä pidemmän korren.

 
Lue uusimmasta numerosta

POWER TRUCK SHOW
Power Truck Show:ssa oli 500 autoa. Haastajaluokan paras on yleisön suosikki. Härmässä se oli vöyriläisen Mikael Haahkan Scania 580 S.

PUUKIITURI
Holmbergin Sisu E14 sai Ajolinja-palkinnon. Sisu on tehty etupäässä 76-tonniseen puunajoon, mutta myös maansiirtoon ja rekkatapahtumiin.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 01.10.2022 05:54 ]


Mainospalkki