Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 9/2021, Pääkirjoitus

Komponenttipulasta selvitään, työvoimapula on vakavampaa

Mitä pidemmälle ollaan kapitalistisessa yhteiskunnassa eletty, sen yltäkylläisempää on ihmiselo. Enää ei ole montaa muistelemassa sota-ajan kurjuutta, sodan jälkeisestä säännöstelytaloudesta on kertomassa useampi.
 
Sitten tuli korona-aika, joka tuo muutoksia kysyntään ja tarjontaan. Tavara- ja komponenttipula on koskettanut lähinnä sellaisia kulutushyödykkeitä, joita ilman ihmisen pitäisi tulla toimeen. Joulupukinkonttiin ei saa välttämättä uusinta pelikonsolia tai telkkaria.
 
Sirupula on vaivannut erityisesti autoteollisuutta. Tehtaita on jopa suljettu väliaikaisesti. Uutta henkilöautoa joutuu helposti odottamaan vuoden. Mutta ei sen pitäisi kuluttajan elämää hirveästi synkistävän. Ja jos tuntuu ihan hirveältä, taitavat arvot olla väärässä järjestyksessä.
 
Jos nykyistä pula-aikaa tarkastelee yritysmaailmasta käsin, silloin voi näkyä sameampaa vettä. Jos kuljetusyrittäjällä on alkamassa uusi ajo, eikä markkinoilta ole saatavilla kalustoa, siinä voi hyytyä mielen lisäksi talous. Kuorma-auton alustan tilauksesta toimitukseen ja päällirakenteen valmistumiseen voi mennä yhteensä vuosi.
 
Ja kun päällirakentajalle ei saada alustaa, silloin ei päällirakentajalla ole töitä. Ja kun päällirakentajalla ei ole töitä, sitä ei ole silloin päällirakentajan tavaran- tai palveluntoimittajallakaan. Koko korttitalo huojuu.
 
Sirupula ja muukin komponenttipula on kuitenkin selätettävissä. Logistiset ketjut palautuvat, merikontteja saadaan lisää ja uusia tehtaita pystytetään.
 
Pahempaa puutosta on näkyvissä työvoiman saralla. Tämän tuotannontekijän kanssa ollaan vielä ihmeessään. Esimakua saatiin, kun Englannissa ei löytynyt säiliöautoihin kuljettajia ja se tiesi polttoainepulaa. Silloin kansa huomasi, kuinka tärkeä työntekijä on kuorma-autonkuljettaja.
 
Lue uusimmasta numerosta

ANDY-TRANS JA TI-KU
Antti Vihavainen ja vaimonsa Tiina Vihavainen heräävät aikaisin ja lähtevät omiin jakelutöihinsä. Välillä kuorma-autossa nukkuu heidän Åsa-tyttärensä.

IVECO T-WAY MAASTOSSA
Maastoajossa ei kehuta T-Way mallin raikasta ulkonäköä, vaan etenemis- ominaisuuksia. Alastulo on usein nousua hankalampaa.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 03.12.2021 22:11 ]