Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 8/2019, Pääkirjoitus

Raskaan liikenteen valvontayksikkö,
joko nyt vihdoin?

Uusista entistä tehokkaammista nopeuskameroista, joita on lisätty valtateiden varsille, riittää kyllä juttua ja tiedotettavaa. Raskaan liikenteen näkökulmasta tarvittaisiin aivan toisenlaista valvontaa.
 
Vuosikausia on toivotettu laajasti kuljetusalalta, että tarvittaisiin erillinen raskaan liikenteen valvontayksikkö. Itse asiassa huuto on ollut kovaa siitä asti, kun Liikkuva Poliisi lakkautettiin. Ja oli vaatimuksia sitä ennenkin. Ja syykin on selvä: Raskaan liikenteen valvonta on vähentynyt.
 
No miksi sitä rekkavalvontaa sitten tarvitaan?
 
Kansainvälistyneissä kuljetuksissa on monenlaista viheltäjää ja menijää. Poliisin ratsioiden tulokset osoittavat, että ongelmia on niin kotimaisessa kuin ulkomaisessakin kalustossa.
 
Vakavimmat rikkeet näyttävät keskittyvän pääosin ulkomaisiin rekkoihin. Digipiirturia manipuloidaan. Ureajärjestelmät otetaan pois käytöstä.
 
Kokeneen liikennevalvojan mukaan magneetit vaihteiston kyljessä alkavat olla eilispäivää. Rikollistekniikka on kehittynyt, digitalisoitunut. Poliisin selvitystyöhön voi mennä tuntikausia.
 
Paljastuneet tapaukset osoittavat selvästi, että tehokas rekkavalvonta tarvitsee erikoisosaamista. Sitä ei ole millään peruspoliisilla. Onhan olemassa erilliset nettipoliisitkin, miksei sitten raskaaseen liikenteeseen erikoistuneita valvojia?
 
Sitä on turha enää itkeä, että Liikkuva Poliisi lakkautettiin – se juna meni jo. Siinä organisaatiossa oli kuitenkin asiantuntevia raskasta liikennettä valvovia poliiseja, joita on vielä jäljellä ympäri Suomea paikallispoliiseihin ripoteltuna. Nyt he on kerättävä yhteen organisaatioon, joka hoitaisi vain rekkavalvontaa. Vielä ei ole liian myöhäistä, sillä kaikki eivät ole vielä eläkkeellä.
 
Ja nuoria innokkaita poliisikokelaita kokeneen rekkavalvojan oppiin. Kyllä siitä hyvä tulee, ainakin nykyistä tehokkaampaa.

 
Lue uusimmasta numerosta

POHJOLAN KOMEIN
Pohjolan, ehkä koko Euroopan arvostetuimmat rekkapalkinnot, jaettiin Mantorpissa. Nordic Trophyssä juhlittiin retroraudan äärellä.

RC-AJOKIT
Maata voi kaivaa ja sitä voi kuljettaa myös pienemmällä kalustolla. Radio-ohjattavat pysäyttävät ohikulkijan iästä riippumatta.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 24.10.2019 03:37 ]


Mainospalkki