Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 4/2022, Pääkirjoitus

Kuljetusyrityksistä puuttuu vastuullisuutta

Kuljetusalalla on ollut vuodesta 2006 Tonneittain vastuuta turvallisuus- ja imagokampanja, mutta silti kuljettajat eivät usein piittaa lepoajoistaan ja kuljetusyrittäjät laiminlyövät valvontavastuutaan.
 
Tämä aluehallintoviraston työsuojelutarkastajan kommentti perustuu käytännön valvontatyön havaintoihin. Sitä tukevat tuoreet valvontatilastot, jotka ovat murheellista luettavaa.
 
Työsuojeluviranomaisten tarkastamista kuljetusyrityksistä 76 % syyllistyi ajo- ja lepoaikarikkeisiin. 44 % syyllistyi ajopiirturin vakavaan väärinkäyttöön. 23 %:ssa oli ajettu ilman kuljettajakorttia tai piirturikiekkoa.
 
Yritysvalvontaa pyritään kohdistamaan toki sellaisiin kuljetusyrityksiin, joissa rikkeitä on ennenkin ollut tai niihin on epäilyä. Tarkastettavia yrityksiä on ollut merkittävä määrä eli 872. Rikemäärä on hätkähdyttävä, yli 10 000 – ja näistä joka kolmas on vakava rike.
 
Yrityselämässä ja yhteiskunnassa yleisemminkin turvallisuusajattelu kuuluu jokapäiväiseen vastuulliseen toimintaan. Kuorma-autojenkin turvallisuus on parantunut eli passiivinen tekninen turvallisuus. Turvallisuusajattelu ei näytä kuitenkaan yltävän merkittävään määrän kuljetusyrityksiä.
 
Aktiivinen turvallisuus on sitä, mitä kuljettaja tekee – tai mitä jättää tekemättä. Ajo- ja lepoaikojen rikkominen tarkoittaa väsymysriskiä. Täydellistä piittaamattomuutta osoittaa varsin yleiseksi todettu ajopiirturin käyttämättömyys.
 
Kuljetusyrittäjät eivät näytä olevan yleisesti kuljettajiaan vastuullisempia. Rikkeisiin ei puututa ja työnantajalle kuuluvaa valvontavastuuta ei hoideta. Ollaan siis samassa kiikkerässä veneessä.
 
Ajo- ja lepoaikasäännökset ovat samat koko Euroopan Unionin alueella, myös Norjassa ja Sveitsissä. Suomi on toki pitkä maa, jossa säännökset tuntuvat välillä vaikeasti noudatettavilta. Kyse on kuitenkin nyt suuremmasta asiasta, asenteesta. Jos säännöksiä halutaan noudattaa, satunnaisista pienistä rikkeistä ei muodostu näin murheellista kokonaiskuvaa.
 
Kuljetusalan järjestöissä ollaan aiheellisesti huolissaan korkeista polttoainekuluista ja kilpailua vääristävistä epäkohdista. Nyt olisi aiheellista jyräyttää käyntiin Tonneittain vastuuta ryhtiliike, jossa yhtenä vastuullisuuden kärkiteemana olisi ajo- ja lepoaikojen noudattaminen. Vai mitä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Rahtarit ry, Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ry sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry?
 
Ja muuten: Onhan liian pitkään ajaminen myös harmaata taloutta, kilpailua vääristävää.
 
Lue uusimmasta numerosta

V8-HUUMAA
Nurmijärven Åbergin punaisilla vinkkeli-Scanioilla ajetaan soraa, maata ja menestystä. 770-heppainen on kuningasmallina.

POWDER-TRANS
50 VUOTTA

Carl-Johan Blomqvist puhui pojilleen kuljetusalasta niin hyvää, että he halusivat jatkaa. Nyt Powder-Trans on 120 auton jauhekuljetusjätti.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 26.05.2022 14:46 ]


Mainospalkki