Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 3/2024, Pääkirjoitus

Vähenevätkö kuljetusalan rikkomukset vain kovemmilla rangaistuksilla?

Kuljetusyrityksissä tehtävien työsuojelutarkastusten tulos vuositasolla on kerta toisensa jälkeen murheellista luettavaa. Kirjatut ajo- ja lepoaikarikkomukset ovat enimmäkseen vakavia. Ajopiirturien vakavaa väärinkäyttöä havaittiin lähes joka toisessa tarkastetuista kuljetusyrityksistä.
 
Työsuojelutarkastuksia toki kohdennetaan paljolti valvontahistorian perusteella. Missä kuljetusyrityksessä on havaittu puutteita, sinne mennään uudestaan. Vuotuinen tarkastusraportti ei siis osoita keskimääräistä tilannetta kuljetusalalla.
 
Reilu 500 tarkastettua tavarakuljetusyritystä on kuitenkin merkittävä määrä. Niistä huomataan, että kuljetusalalle on pesiytynyt sitkeä harmaan talouden yritysjoukko. Jos valvontaa tehtäisiin enemmän, toki narahtaneitakin olisi enemmän.
 
Vakavimmat rikkeet ohjautuvat poliisitutkintaan. Käräjille mennään kuitenkin harvoin ja rangaistukset ovat tyypillisesti joitain kymmeniä päiväsakkoja. Pieni rangaistus ei ole pelote.
 
Liikenteen turvallisuusvirasto Traficom ylläpitää Suomessa kuljetusyritysten riskiluokitusrekisteriä, joka on Euroopan laajuinen. Sinne viranomaiset raportoivat tien päällä todetut vakavat rikkeet. Pahin pelote on liikenneluvan menetys, joita ei vuositasolla kuitenkaan montaa tapahdu.
 
Kuljetusyritysten ja niiden kuljettajien rikkomukset ovat harmaa taloutta. Rehdisti toimivat yritykset kärsivät, kun rikeyritykset saavat kilpailuetua. Tilanne ei vaikuta muuttuvan mihinkään.
 
Jos kuljetusalan rikkomukset eivät muuten vähene, ratkaisuna ei lienee muuta kuin kovemmat rangaistukset. Ne tuntuvat tehoavan monissa Euroopan maissa, joissa liikkuvat suomalaiset rekkakuskit eivät ole uskaltaneet rikkoa ajo- ja lepoaikasäännöksiä aikoihin.
 
Lue uusimmasta numerosta

ISTUVA HÄRKÄ
Kuljetus Ristimaan uudessa näyttävässä Scaniassa on huomioitu monikäyttöisyys ja kuljetustehokkuus. Poltto- ainesäästöä saadaan Super-rivikoneella.

HENNA RAHKONEN
Elämässä on hyvä olla varasuunnitelmia, sanoo ylivieskalainen maito- autonkuljettaja Henna Rahkonen.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 23.04.2024 08:52 ]

Mainospalkki