Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 10/2017, Pääkirjoitus

Kuljettajapulaan auttaa
ennakkoluulojen karsinta

Kuljettajapula on maailmalla todellinen ongelma. Esimerkiksi Keski- Euroopassa rekat jo seisovat terminaalien pihoilla, kun ratin taakse ei ole heittää ketään.
 
Suomessa on ennustettu pitkään, että kuljettajapula tulee. Vielä se ei ole todellista, lama on hillinnyt työvoiman tarvetta.
 
Suomen kansa siirtyy eläkkeelle eikä toisesta päästä tule yhtä paljon porukkaa työelämään. Monet alat logistiikan rinnalla taistelevat harvoista tulevaisuuden toivoista. Joka vuosi tarvitaan 3 500 uutta kuljettajaa kuorma-auton rattiin, tuhat bussiin.
 
Hyvämaineinen kuljetusyritys pystyy edelleen valkkaamaan kuljettajansa. Työhyvinvointi ei ole pelkkää TES-palkkaa, vaan kokonaisvaltaista työntekijän huomioimista. Se on työterveyshuoltoa, virkistyspäiviä, arvostavaa suhtautumista arjen iloissa ja suruissa. Kun talossa on hyvä henki, se auttaa viihtymään.
 
Työntekijä on voimavara. Häntä voi sitouttaa monella tavalla. Esimerkiksi kun uutta kuorma-autoa ollaan tilaamassa, mitä jos kuljettaja lähtisikin mukaan varusteita ruksimaan tilauskaavakkeeseen.
 
Maailman väkiluku kasvaa edelleen lujaa vauhtia, mutta työvoimatarpeen kannalta väärällä puolella maapalloa. Kysymys siis kuuluu, että ovatko maahanmuuttajat ratkaisu kuljettajapulaan? Vastaus on ollut pitkään kyllä pääkaupunkiseudun bussien ja taksien kuljettajakunnassa, vähäisemmin jakeluliikenteessä.
 
Raskaan yhdistelmän ratissa meillä on jonkin verran maahanmuuttajia, mutta lähinnä lähialueelta Virosta ja Venäjältä. Aasialaisia ja afrikkalaisia ei tule edes mieleen – paitsi yksi. Mustaihoinen täysperäkuski ajoi Lappeenrannan Huttusella valkolipeää 20 vuotta siten. Fuller-Sisu liikkui ammattimiehen ottein. Mutta ilman ammatillista koulutusta ei hänkään alalle tullut. Ja työnantajalta vaadittiin rutkasti ennakkoluulottomuutta.
 
Oliko musta lipeäkuski uuden ajan airut – 30 vuotta etuajassa?

 
Lue uusimmasta numerosta

SISU ON JA PYSYY
- Mahdollinen hintaero kuittaantuu työtehossa ja toimivuudessa, Antti Kettunen sanoo sisustaan. Uudessa Polarissa on täydellinen tienhoito- ja maansiirtovarustus.

MAN TG-SARJA UUDISTUU
Luvassa on käyttöä helpottavia uudistuksia ja yksinkertaisempaa moottorirakennetta.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 13.12.2017 14:45 ]


Mainospalkki

Mainospalkki