Ajolinja 4/2023, Pääkirjoitus
Rahtarit kaipaa lisää aktiivisia jäseniä
Rahtarit perustettiin vuonna 1973, joten nyt on 50-vuotisjuhlavuosi. Heti saatiinkin hyvä aikaan, kun ammattikuljettajat pääsivät autolautoilla huutolaispojan asemasta parempiin hytteihin.
Rahtareihin kuuluminen tarkoittaa myös kansainvälisen kuljettajajärjestön UICR:n jäsenyyttä. Tästä olikin takavuosikymmeniä etua, jos ja kun ulkomaanliikenteen kuljettaja joutui reissussa hankaluuksiin. EU-jäsenyyden myötä rajamuodollisuudet poistuivat ja digitaalisuus mataloitti yhteydenpidon raja-aitoja. Hätäpäivystyksiä on nyt eri toimijoilla ympäri Eurooppaa.
Suomalaiskuljettajia on kaiken lisäksi vähän enää ulkomaanliikenteessä, joka on valunut paljolti itäisten EU-maiden kuljetusyritysten haltuun. Näin ollen Rahtarien toimistossa on ”lkomaanosastolla” vähän hommia.
Suomessa ei välttämättä nähdä, että kansainvälisen kuljettajajärjestön toiminta on hiipunut. Se näkyy selvimmin MM-ajotaitokisoissa, joissa on osallistujamaiden määrä vähentynyt. Kun ei ole aktiivista toimintaa, ei olla kisoissakaan.
Rahtarit ovat UICR:n jäsenjärjestöistä poikkeus. Jäsenmäärä on pysynyt suurena. Edes asukasluvultaan suuremmissa EU-maissa ei ole kuljettajajärjestössä 30 000 jäsentä niin kuin Suomessa. Rahtarien merkittävä syy suursuosioon on Rahti- Rasteilla saatava alennukset. Niillä on vuosijäsenmaksu äkkiä kuitattu ja sen jälkeen alennukset satavat omaan laariin.
Rahtarien arjen toiminta tapahtuu pääosin osastoissa, joihin kaivataan lisää aktiivisia jäseniä. Jos heitä ei saada, toiminta näivettyy. Eroja on toki eri osastojen kesken.
Rahtareilla on edelleen perinteistä virkistystoimintaa, johon mahtuisi mukaan enemmänkin. Heinäkuisiin SM-Ajotaitokisoihin olisi erityisesti hyvä saada uutta verta.
Tehokkainta ja mieleenpainuvinta Rahtarien koulutustoimintaa ovat olleet ”Sammun mallin” mukaiset järjestettävät heijastintapahtumat, jotka valistivat tehokkaasti koululaisia heijastimen merkityksestä. Jos sellaiseen pimeäkoulutukseen olisi vielä resursseja ja intoa, suosio ja näkyvyys olisi taattu.