Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 2/2020, Pääkirjoitus

Rengaspainevahdit jäävät helposti
laittamatta kaikkiin renkaisiin

Renkaat ovat merkittävässä asemassa, kun puhutaan liikenneturvallisuudesta. Renkaat ovat autossa heikko kohta, sillä meneehän kumiseoksen läpi helposti terävä esine. Kun tämä tapahtuu eturenkaaseen vauhdissa, tieltä suistuminenkaan ei ole kaukana.
 
Ei voida yhtään teroittaa liikaa rengashuollon merkitystä. Perusasia on helppo: Tarkista säännöllisesti rengaspaineet. Vajaapaineinen rengas kuluu nopeammin ja lisää polttoaineenkulutusta.
 
Mutta kuinka moni ammattikuljettaja tarkistaa renkaat ennen ajoon lähtöä? Taitaa jäädä helposti tekemättä. Vanha keino vasaralyönti renkaan kylkeen on edelleen käyttökelpoinen keino, ehkä jo katoavaa kansanperinnettä.
 
Sisimmäinen paripyörärengas kolmeakselisen telin keskimmäisellä akselilla. Eihän sitä edes kunnolla näe!
 
Euroopan Unioni kantaa huolta liikenneturvallisuudesta ja haluaa vähentää onnettomuuksia. Siksi se tuottaa uusia turvamääräyksiä, myös renkaisiin.
 
Kevyessä autokalustossa on jo rengaspaineiden valvontajärjestelmä pakollinen. Ja muutaman vuoden päästä ne ovat pakkopullaa myös kuorma-automaailmassa.
 
Jälkiasenteisia rengaspainevahteja ja rengaspalveluja on saatavilla nyt jo pitkiin HCT-yhdistelmiin asti. Ensimmäiset tehdasasenteiset rengaspaineseurannat ovat jo totta kuorma-automaailmassa ja tämä tulee laajentumaan kaikkiin merkkeihin.
 
Rengaspainevahdit ovat yksi apukeino kuljettajan autoiluarjen helpottamiseen, kun rengasseuranta on ulkoistettu tekniikalle. Lisäävät rengasvahdit tietysti myös liikenneturvallisuutta, kun tieto vajaapaineisuudesta tulee reaaliaikaisena kuljettajalle – tarvittaessa jopa kotitoimistossa istuvalle kuljetusyrittäjälle.
 
Rengaspainevahdit on asennettava renkaanvaihdossa jokaiseen renkaaseen, muuten turvaan jää aukkoja. Ja jos käytössä on paljon erilaisia perävaunuja, se vaatii entistä enemmän rengasasiaan paneutumista.
 
Vaarana on käydä isoissa autoissa samoin kuin on käynyt kevyessä kalustossa. Niissä vaaditaan rengaspaineseuranta vain ensiasennusrenkaisiin. Tämän takia toinen rengaskerta jää usein ilman painevalvontaa. Silloin turvallisuus on puolittaista.

 
Lue uusimmasta numerosta

MUSTAA MAGIAA
Kauppilan Tomia pelotti hankkia uusi auto. Vuolen- koskelaisen Actros on kuitenkin toiminut hyvin 2,5 vuotta ja 121 000 kilometriä.

KESTÄÄKÖ VETOKYTKIN
Vetopalkki. Vetokytkin. Vetosilmukka. Aisa. Ne ovat kaikki turvalaitteita, joiden valinnassa ei sovi olla leväperäinen. Ajolinjan ohjeiden avulla vältät vetolaitehuolet.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 02.04.2020 19:18 ]