Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 5-6/2020, Pääkirjoitus

Talvisodassa oli pahempaa

Kesäkuun lopussa korona-hulluus vaikutti olevan Suomessa kärsitty – tältä erää. Huhtikuussa näytti siltä, että maailmaloppuu ja merkittävä osa suomalaisista tulee potemaan tätä vaarallista sairautta.
 
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenkyselyt kertovat samansuuntaista. Pahimmat uhkakuvat eivät toteutuneet. Kalustoa ei tarvinnut laittaa seisomaan ennakoitua määrää. Myöskään kuljettajia ei tarvinnut lomauttaa tai irtisanoa niin paljoa. Suoritealakohtaisia eroja toki on, sillä joiltain hommat loppuivat kuin seinään.
 
Mutta ei tämä vielä tässä ole. Kun kysyntä hiipuu maailmalla, se näkyy suurteollisuudessa ja sen alihankintaketjussa viiveellä. Kotimaassa rakentamisen ennustetaan vähenevän, vaikka valtio pistäisikin isoja infrahankkeita käyntiin. Nämä kaikki vaikuttavat myös kumipyöräkuljetusten määrään.
 
Vielä nyt kotimaisilla päällirakennepajoilla ja perävaunuvalmistajilla on töitä. Kun autotehtaat olivat kiinni keväällä komponenttipulan takia, se viivästytti toimituksia. Myöhästyneitä hommia tehdään vielä alkusyksystä.
 
Kevään rekisteröintitilastot eivät kerro koko totuutta kuorma-autojen osalta. Suomessahan ei myydä julmasti rekkavetureita, jotka saadaan maahantulon jälkeen nopsasti liikenteeseen. Alustojen varusteluissa kuluu aikaa.
 
Koronalaman vaikutukset näkyvät automaahantuojien ja perävaunuteollisuuden yhteisessä hankkeessa, Kuljetusnäyttelyssä. Se piti järjestää ensi kesänä Jyväskylässä, mutta siirtyikin vuodelle 2022. Siirto jo näin aikaisin antaa psykologista viestiä: Toipuminen lamasta jatkuu pitkään, kajastava valo on kaukana.
 
Ensi vuonna on sitten mentävä kesäkuiseen Elmia kuljetusnäyttelyyn Ruotsiin tai elokuussa Power Truck Show:-hun. Uutta esiteltävää näet on monella kuorma-autovalmistajalla.
 
Mutta on pahempaakin nähty. Suomen sotiin valtio pakkolainasi kuljetusyrittäjien kalustoa, jotka tulivat sitten romuina takaisin tai ei ollenkaan. Kaikesta oli pulaa.
 
Valtio on yrittänyt tasata talouskuoppaa lappaamalla miljardeja talouteen. Ne rahat ovat joskus maksettava takaisin. Helppoja päiviä ei ole siis odotettavissa, mutta ei sellaisia ole ihmiselle luvattukaan.

 
Lue uusimmasta numerosta

KAKKOSKOTI
Keravalainen omistajakuljettaja Mika Simo uusi nestekonttiveturinsa ja sai 110 senttiä leveän vuoteen.

SUOMEN AINOA
NOKKA-IVECO

Se on jutun paikka, kun kohdalle osuu nokalla varustettu eurooppalainen 2000-luvulla valmistettu raskas kuorma-auto.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 09.07.2020 21:15 ]