Ajolinja 8/2025, Pääkirjoitus
Sähköistyminen hidasta,
EU joutunee taipumaan
Vuonna 2030 tulisi uusien kuorma-autojen hiilidioksidipäästöjen olla Euroopan Unionissa 43 prosenttia pienemmät kuin vertailuvuonna 2005. Valtaosa Euroopan kuorma-autovalmistajista lupasi jokunen vuosi sitten, että puolet valmistettavista kuorma-autoista on päästöttömiä. Tämä tarkoittaa lähinnä sähköistä käyttövoimaa.
Viime kuukausina on alkanut kuulua yhtä vahvemmin soraääniä. Renault-johtaja sanoi, vaikuttaen katkeralta, että sähkökuorma-autojen markkinoilla ei ole vetoa, työntöä olisi. Renault on valmistanut sähköisiä kuorma-autoja kuusi vuotta, eikä kauppa oikein käy.
Samat sanat voisi laittaa muidenkin kuorma- autovalmistajien edustajien suuhun. Markkinoilla ei ole imua.
Traton-konsernin johtaja, joka vetää Scaniaakin, sanoitti muidenkin autovalmistajan tuntoja, että dieselkuorma-autojen valmistusta voidaan joutua rajoittamaan. Vuonna 2030 alkavat sakkomaksut juosta jokaisesta päästövaatimuksen ylittävästä valmistetusta kuorma- autosta. Koska sakkokierroksille ei haluta mennä, rajoitetaan mieluummin tuotantoa. Säädökset ovat samat kaikille valmistajille.
Kuorma-autovalmistajat kertovat tehneensä osansa eli tuoneet markkinoilla vaadittavia tuotteita. Syytä huonoon sähköisten kysyntään sälytetään latausinfran puutteelle, josta vastaa muut tahot kuin autovalmistajat. Manner- Euroopassa on rajoitteita sähköverkossa, joten tehokkaiden megawattilatausasemien pystyttäminen ei käy käden käänteessä.
Sähköisiä kuorma-autoja on toki ollut markkinoilla, mutta ei kaikilta kuorma-autovalmistajilta suuressa laajuudessa. Uusien mallien esittelyjä on viime kuukausina tapahtunut ja tulee loppuvuonnakin tapahtumaan. Toimitusvaikeuksiakin on ollut.
Jos asiakasyritykset vaatisivat enemmän vähäpäästöisiä kuljetuksia, siirtyminen sähköiseen kalustoon olisi enemmän pakon sanelema juttu. Koska sähköiset vehkeet ovat tuplasti kalliimpia kuin dieselvoimaiset, tarvitaan monessa ajotehtävässä taloudellista kompensaatiota ja kuljetusyritykseltä hyvää investointikykyä. Rajoituksena on yleinen huono taloustilanne.
Suuri ruikutus kuuluu henkilö- ja pakettiautovalmistajilta, jotka vaativat polttomoottoriautojen valmistuksen täyskiellon kieltämistä vuonna 2035. Vaikuttaa vahvasti siltä, että Europan komissio joutunee löysäämään asettamiaan päästövaatimuksia. Eiköhän tämä tule koskettamaan myös kuorma-autojen valmistusta.







