Mainospalkki
Sähköposti Tulosta PDF

Ajolinja 10/2019, Pääkirjoitus

Ota nuori työssäoppimaan,
näet onko ainesta

Moni kuljetusyritys tuskailee työvoimapulassa. Näin kuuluu kentältä ja sen vahvistaa myös Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n jäsenkyselyt.
 
Ikäluokkien pienetessä yhä harvemmista työntekijöistä taistelevat kuljetusyritykset keskenään, mutta myös muut yhteiskunnan alat.
 
Työvoiman saatavuuteen vaikuttaa osaltaan kuljetusyrityksen maine työmarkkinoilla. Jos on tiedossa, että työehtosopimusta ei noudateta, silloin ei ole tunkua sen yrittäjän auton rattiin. Sekin on huomattu, että yritys saattaa kertoa noudattavansa tes-sopimusta, mutta jättää silti lakisääteiset lisät maksamatta.
 
Jos yritys luistaa työehdoista, tieto siitä leviää kyllä nopeasti automiesten tietotoimiston välityksellä. Eikä tuore kalusto takaa, että palkkausasiat ovat kunnossa.
 
Työvoimaa on mahdollista hankkia suoraan oppilaitoksista. Ehkä tämä väylä voi jäädä pimentoon. Ja vaatiihan se kuljetusyrittäjältä aktiivisuutta ja pelisilmää.
 
Ammattikoulusta voidaan ottaa nuori työssäoppimaan eli työharjoitteluun. Aluksi hän voi vaikka istua jonkun kuljettajan kyydissä ja seurata, kiinnostaisiko tämä työ. Samalla yrityksen työntekijät voivat tehdä havaintoja, vaikuttaako nuori kehityskelpoiselta. Ja ennen kaikkea on nähtävissä, onko nuoren asenne työhön kunnossa.
 
Jos työssäoppija ei vaikuta sopivalta, seuraavaan jaksoon voidaan kokeilla toista nuorta. Tässä toimintatavassa on etuna, ettei kummankaan osapuolen tarvitse sitoutua vuosiksi. Naama irveessä ei synny yleensä hyvää.
 
Kuljetusyrittäjän on hyväksyttävä, että koulun penkiltä tulee harvoin valmista kuljettajaa. Ammattioppilaitoksessa on saatu perusteet, josta on hyvä jatkaa. Yrittäjältä vaaditaan kärsivällisyyttä, kun toimintatapoja joutuu opettamaan ehkä moneenkin kertaan. Saattaa siinä joku vahinkokin tulla.
 
Kokemukset ovat osoittaneet, että moni kuljetusyritys on saanut vastuullisen työntekijän ison auton rattiin jo hyvinkin nuoresta. Mutta sormia napsauttamalla tähän ei ole päästy.

 
Lue uusimmasta numerosta

NUORIA EI VIERASTETA
Jouni Heinosella on kymmenen kuorma-autoa. Nuoria otetaan ammatti- koulusta työharjoitteluun ja heistä parhaat valikoituvat vakityöhön.

HARMAA TALOUS
JA VILLIT PAKUT

Nyt olisi tarjolla halpoja kuljetuksia! Pakun perään olisi myös traileri! Muuten hyvä, mutta kuljetus voi olla laiton.

Pääkirjoitukseen
Tilaa lehti



Yhteistyössä


[ 11.12.2019 20:23 ]


Mainospalkki