Ajolinja 1/2025, Pääkirjoitus
Asiallinen rekkavalvonta rehdin yrittäjän etu
Ammattikuljettajien valvonta kiristyi selvästi, kun vuoden vaihteessa digipiirturista voidaan ottaa ulos 56 päivän kuljettajatiedot. Tähän asti viranomaisvalvonta on kohdistunut kuljettajan 28 edelliseen päivään.
Jo tähän asti ajo- ja lepoaikojen noudattamisessa on ollut kokonaisuutena haastetta. Kun valvonta kiristyy, ei ole odotettavissa tilanteen paranemista. Täysin virheetön ajo- ja lepoaikojen valvontaraportti on harvinaisuus. Valvovalla poliisilla on toleranssi eli minuuteista ei sakoteta. Rangaistuksia riittää annettavaksi räikeimmille rikkojille.
Nyrkkisääntö on, että kolmas osa yrittäjistä ei välitä säännöksistä, loput pyrkivät noudattamaan. Kun kuljettajan niskassa on kiireellinen aikataulu ja pitkä siirtymä, sitä helposti joustaa pakollisten taukojen pitämisessä. Erityisesti ennakoimattomassa tilausliikenteessä ajavan osa ei ole helppo.
Poliisilla on muutaman kerran vuodessa raskaan liikenteen tehovalvontaviikkoja. Tuloksista raportoidaan mediatiedotteilla ja monet rekkaratsiat pääsevätkin otsikoihin suuren rikkomusmäärän takia. Negatiiviset uutiset ovat kiinnostavimpia.
Rekkaratsiassa huomatut rikkeet vaikuttavat kuljetusyrityksen hyvämaineisuuteen. Jos vakavia rikkeitä kertyy useita, ne voivat käydä liikenneluvan päälle. Kuljetusyritysten rikerekisterijärjestelmä (ERRU) on Euroopan laajuinen ja sitä hallinnoi Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Ratsiarikkeet kirjaa ERRU-järjestelmään valvova poliisi. Välillä voi tulla virhekin, kuten tämän lehden sivuilla 10– 11 olevasta jutusta huomaat. Jarrukilven puuttuminen levyjarrullisesta perävaunusta kirjattiin vakavimpaan ERRU-rikkomusluokkaan eli rike olisi muka yhtä suuri kuin magneetin käyttö ajopiirturin harhauttamisessa. Traficom antoi kuitenkin vain huomautuksen, vaikka joutui kyllä pohtimaan yrityksen hyvämaineisuutta.
Rehdit kuljetusyritykset pääasiallisesti kannattavat viranomaisvalvontaa, kunhan rekkaratsiassa ei kulu suotta liian pitkää aikaa. Jos joka tarkastuskohteessa on puutetta, silloin voi kestää. Valvonnan tarkoitus on kitkeä pois harmaata taloutta, josta epärehelliset kuljetusyrittäjät saavat kilpailuetua.