Ajolinja 2/2019, Pääkirjoitus
Ajolinjan video osoittaa,
että pitkät mahtuvat tieverkolle
Ajolinja 2/2019, Pääkirjoitus
Pitkät ajoneuvoyhdistelmät, 25 – 34-metriset, ovat nyt totista totta Suomen tieliikenteessä ilman erikoislupia. On kuitenkin arvioitu, että kestää jopa yli vuoden, ennen kuin kuljetusyrittäjät ovat miettineet suuressa kuvassa mittamuutoksen merkityksen omaan kalustoon.
Nelosteille kahden perävaunun yhdistelmiä ovat tuoneet alkuvaiheessa mm. Kuljetusliike Ilmari Lehtonen, Vähälä Yhtiöt ja Oulun Autokuljetus. Näillä onkin ajomatkaa yli 600 km suuntaansa.
Pitkiä rekkoja on toki ollut tähän astikin liikenteessä, Trafin myöntämillä erikoisluvilla. Nyt tie on vapaa muillekin, kunhan kalustovaatimukset täyttyvät.
Ajolinja kuvasi videon Kuljetusliike Ilmari Lehtosen 34-metrisen kahden perävaunun yhdistelmän liikkuessa Vahdolta Turun Kaukokiidolle. Facebookissa julkaistua videota on katsottu yli 50 000 kertaa. Kiinnostusta siis on ollut nähdä, miten pitkä käyttäytyy.
Suuri osa sadasta kommentoijasta suhtautui näkemäänsä arvostelevasti. Eivät saaneet päättäjät kehua mittamuutoksesta. Pitkän yhdistelmän kuljettajan ajolinjoja arvosteltiin. Rengaskauppiaille luvattiin hyviä aikoja. Arvostelijat olivat niitä, jotka eivät yli 30-metrisillä ole ajaneet.
Video kuvattiin kuljettajalle kertomatta. Pitkä yhdistelmä vain osui Ajolinjan toimituksen henkilöauton eteen VAK-korirakentajalta lähdettäessä. HCT-juna mahtui yllättävänkin hyvin nelinumeroiselle seututielle ja sen kiertoliittymiin. Toki lumi pöllysi ja perävaunut nousivat kiertoliittymän sisäympyrän kivetykselle.
Video osoitti, ettei pitkillä yhdistelmillä suurimmat haasteet ole kääntymisessä. Enemmän mietityttää, miten teiden ja pihojen talvihoito pysyvät perässä. Kuormauksen kanssa on oltava tarkkana, että etummaisessa perävaunussa on enemmän painoa kuin takimmaisessa. Ja tyhjänä edettäessä vetopyörillä ei todellakaan ole liikaa painoa.
|
Yhteistyössä![]() |
[ 23.02.2019 20:08 ] |