Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2017

Huoltovarmuus... riittääkö?

Monen mielestä maamme kriisiajan huoltovarmuus miinoitettiin sillä hetkellä, kun AKT:n puheenjohtaja Timo Räty ja Merimiesunionin puheenjohtaja Simo Zitting sanoivat eduskunnan liikennevaliokunnalle: ”Älkää niistä välittäkö. Ne pelottelee vaan!”.

Tilannetta oli edeltänyt Finnlinesin, Siljan ja Vikingin varustamojohtajien vetoomus, että Suomen olisi pakko mennä Ruotsin ja muiden maiden kevennettyyn verotukseen ja kohteluun merimiesten kohdalla kilpailukyvyn säilyttämiseksi, taikka varustamot joutuisivat ulosliputtamaan aluksiaan. Finnlinesin johtaja Antti Lagerroos ilmoitti suoraan, että jollei niin tehdä, Finnlines ei jatkossa pane ainuttakaan uutta alusta Suomen lipun alle. Ja sen hän myös teki. Tämä sattui noin 15 vuotta sitten.


Liikenneministeri Anne Berner ajaa isoja asioita. Hän tekee suurta numeroa henkilöauton 2000 euroa maksavan B-ajokortin karkaamisesta nuorilta ulottumattomiin. 20 000 euron hintaisten C- ja CE-ajokorttien katastrofaaliset seuraukset muun muassa maan huoltovarmuuteen eivät liikuta häntä.

Sitä seurasi ulosliputuksia monen suomalaisen varustamon toimesta. Pian perään eduskunnalle annettu huoltovarmuusselostus totesi, ettei Suomella pahan kansainvälisen kriisin sattuessa ollut riittävästi kuljetuskapasiteettia meriteillä oman lipun alla turvaamaan maamme huoltovarmuuden.

Myöhemmin Huoltovarmuuskeskuksen johtaja Ilkka Kananen totesi lehtemme haastattelussa, että poikkeusoloissa Suomella ei enää riittäisi vaarallisten aineiden kuljettajia eikä säiliöautoja täyttämään maan tarpeet kriisitilanteessa.

Nyt on pakko todeta, ettei maassa riittäisi edes yhdistelmäkuljettajia CE-ajokortilla eikä todennäköisesti liioin osaavia C-ajokortillisia kuorma- auton kuljettajia. Siinä missä liikenneministeri Anne Berner hälytti henkilöauton eli 2000 euron B-ajokortin hinnan nousseen nuorilta ulottumattomiin, 20 000 euron C- ja CE-korttien hinnat ovat karanneet nuorilta taivaisiin. Käytännössä Suomessa enää vain eräät ammattikoulut ja puolustusvoimat ovat voineet tarjota koulutusta C- ja CE- sekä D- ja DE-ajokortteihin. Kehitys vie jatkuvasti huonompaan.

Siitä liikenneministerimme ei ole kantanut huolta, vaikka se jo koskettaa koko maan huoltovarmuutta ja toimeentuloa poikkeusoloissa.


Puolustusministeri Jussi Niinistö ajaa topakasti maamme puolustuskyvyn parantamista. Puolustuvoimien kuorma-autohankinnoissa maastokelpoisuus kriisitilanteessa näyttäisi kuitenkin taipuvan halvan hinnan edessä. ADR-kuljettajien ja säiliöautojen puutteesta puhumattakaan.

Ammattikuljettajiemme kohtelu liikennerikkeiden ”keskiaikaisen” rangaistuskäytäntömme seurauksena (vrt. Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2017, Bremer: Liikenteen huutavin vääryys, s. 63) ei liioin ole omiaan houkuttelemaan nuoria, eikä vanhempiakaan, C ja CE-koulutukseen. Eli puute vain kasvaa.

Ongelmallisena on nähtävä myös puolustusvoimien kuorma-autokaluston kehitys. Poikkeusolojen kärjistyessä mahdollisesti jopa aseellisiin selkkauksiin, kuorma-autokalustolta vaaditaan maastokelpoisuutta, jota nyt arvioidaan olevan aivan liian vähän. Puolustusministeriö tietysti määrää ehdot myös kuorma-autohankinnoilleen, mutta tuloksissa pelottavaksi on noussut hinta/ laatu suhde päätöksissä. Halvalla ei hyvää saa. Eikä varsinkaan vaadittavaa maastokelpoisuutta.

Näinkö Suomi haluaa hitaasti ja varmasti heikentää itsenäisyyttään?

 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 25.04.2024 16:20 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki