Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2017

Onko tulevaisuus sähköinen

Klassinen esimerkki tulevaisuuden ennustamisen vaikeudesta oli 1800-luvun lopulla ihmisten epäilevä suhtautuminen mukulakivikaduilla kolisteleviin ensimmäisiin polttomoottoriautoihin. Vaikka ensimmäisten polttomoottoriautojen ihmettelijät epäilivät sen kykyä suoriutua kuljetustehtävistä hevosta paremmin, tuli polttomoottori muuttamaan maailman seuraavalla vuosisadallla.
 
Polttomoottori on nyt tullut pisteeseen, jossa sen merkitys vähenee radikaalisti tai se tulee muuttamaan muotoaan melkoisesti. Huoli ilmastonmuutoksesta ja päästöjen paikallisista terveysvaikutuksista on ajanut polttomoottorin ahtaalle. Suurissa kaupungeissa on jo tullut alueellisia kieltoja typen oksideja hengitysilmaan tuottaville dieselmoottoreille. Vielä pidemmälle meneviä lakimuutoksia on kaavailtu. Ranska ja Iso-Britannia ovat ilmoittaneet suunnitelmista kieltää diesel- ja bensiiniautojen myynti vuoteen 2040 mennessä.
 
Autonvalmistajat satsaavat isoja summia sähkö- ja hybridiautoihin. Volvo oli ensimmäinen autovalmistaja, joka julistautui luopuvansa dieselmoottoreiden kehittämisestä vuodesta 2019 alkaen, ja keskittyvänsä hybridi- ja sähköautojen valmistukseen.
 
Hyötyajoneuvopuolella täyssähköautojen voi tällä hetkellä nähdä olevan käytännössä mahdollisia linja-autoliikenteessä ja kevyissä kaupunkikuljetuksissa. Kuten DAF Trucksin hallituksen puheenjohtaja Preston Feight tässä lehdessä (s. 14) toteaa, pitkän matkan kuljetuksissa täyssähköautojen on vaikea nähdä korvaavan polttomoottoria, ainakaan nykyisellä tekniikalla.
 
Dieselmoottorille on tullut kuitenkin suuria vaikeuksia, sekä jo voimassa olevat ja tulevat säädökset luovat paineita uusille ratkaisuille myös raskaassa liikenteessä. Tällaisia voivat olla hybridimoottori ja polttokennoteknologia tai muu teknologia, jossa ajoneuvo tuottaa itse sähkönsä (s.31). Uusia vaihtoehtoja syntyy myös polttomoottoripuolella, esimerkkinä Mazda, joka satsaa tulevaisuusvisiossaan puristussytytystä hyödyntävään bensiinimoottoriin.
 
Kun tekniset ja markkinatekniset edellytykset alkavat olla olemassa, voi muutos toiseen teknologiaan olla yllättävän nopea. Jonkinlaista osviittaa sähkö- ja hybridiautojen kasvavasta merkityksestä antaa Öljynviejämaiden järjestö OPEC:in vuoden 2015 ja 2016 ennusteet. Sähkö- ja hybridiautojen vuoden 2040 myynnin arvio yli viisinkertaistui OPEC:in ennusteessa vuoden aikana. Vaikka öljyteollisuus ei ennusteissaan ole vielä yhtä luottavainen sähköautojen yleistymisen suhteen kuin autoteollisuus, näkee se vaihtoehtoisen voimanlähteen jo vakavana ja kasvavana uhkana.


Teslan Nevadassa sijaitsevan Gigafactory –litiumakkutehtaan on tarkoitus toima täydellä teholla vuonna 2020. Tehtaan suunniteltu akkujen vuosittainen tuotantokapasiteetti on 35 GWh (gigawattituntia). Gigafactoryn tuotannon lisääminen alentaa akkukennojen valmistuskustannuksia merkittävästi

Seuraava liikkumisen mullistava keksintö saattaa olla moottorin sijaan akkuteknologia. Sähköauton esiinmarssin takana on 26 vuotta sitten kaupallisesti esitelty litiumioniakku, jonka hinta on alentunut ja suorituskyky parantunut. Litiumioniakku löytyy jo lähes kaikista kannettavista puhelimista.
 
Akkuteknologian kehityksestä riippuu pitkälti kuinka suuresti sähköautot tulevat lyömään läpi. Litiumioniin satsataan tällä hetkellä paljon ja akkuteknologian kehittymiseltä odotetaan paljon. Joidenkin ennusteiden mukaan sähköauton omistamisen kokonaiskustannukset alittavat polttomoottoriajoneuvon vastaavat muutaman vuoden sisällä.
 
Vielä sähköautojen menestymisen edessä on helppo nähdä lähestulkoon ylitsepääsemättömiä esteitä. Täyssähköautojen tuotanto on tällä hetkellä pienen pieni murto-osa kokonaismarkkinoista ja sekin mitä luultavimmin tappiollista kaikille autovalmistajille. Sähkötoimisten kulkupelien yleistyminen vaatisi massiivisia satsauksia infraan. Sähköautojen hyödyllisyyden ja ympäristöystävällisyyden voi myös asettaa kriittisen tarkastelun alle (s. 63).
 
Autoteollisuudella ja viranomaisilla näyttäisi kuitenkin olevan tahtoa tilanteen muuttamiseksi. Hiljaiset ja äänekkäämmät viestit markkinoilta myös kertovat suurista odotuksista sähköautoja kohtaan. Aika näyttää luoko polttomoottori nahkansa ja säilyy pääasiallisena kuljettajana tulevaisuudessa. Vai olemmeko samanlaisessa tilanteessa kuin 1800-luvun lopulla ja hevoskärryn virkaa pitää tällä kertaa tankille vietävä menopeli.

 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.04.2024 09:33 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki