Mainospalkki
Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016


"Ei vanhaa mummoa jaksa potkia..."

KRIMINAALIPOLITIIKAN tavoitteena on vähentää rikollisuutta ja sen aiheuttamia haittoja sekä uhrin auttaminen ja tukeminen. (Oikeusministeriö)
 
Tavoitteena ei voi olla valtion kassakirstun lihottaminen rikollisuuden kautta!
 
YLINOPEUS on Suomessa rikoslaissa määritelty rikokseksi!
 
Hallituksen on päättänyt korottaa roimasti rikoksen (ylinopeuden) kuin myös liikennerikkeiden sakkojen ja rikesakkojen määrää saadakseen lisää rahaa valtion kassaan. Se sotii räikeästi oikeusvaltion kriminaalipolitiikan periaatteita vastaan!
 
Silti Sipilä-Soini-Stubbin hallitus on ottanut rikoksilla ja rikkeillä tienaamisen yhdeksi päämääräkseen. Siinä ollaan mahdollisimman kaukana haittojen minimoimisesta ja uhrin auttamisesta. Uhriksi jääkin voittopuolisesti ”rikolliseksi” tuomittu!
 
Toteuttaakseen tavoitteensa valtio on asentamassa useita satoja uusia nopeuskameroita valvomaan nopeusrajoituksia.
 
NOPEUSRAJOITUS määrätään turvasyistä keskimääräistä huonompien liikenneolosuhteiden mukaan. Se on siten alimitoitettu normaalisti valitseviin ajo-olosuhteisiin nähden. Normaalioloissa ja sitä paremmissa lainkuuliaisinkin kansalainen erehtyy helposti vahingossa ja huomaamattomuuttaan ylinopeuteen vaarantamatta millään tavalla turvallisuutta. Valtio haluaa silti tienata siitäkin.
 
Seuraukset vaarattomastakin ylinopeudesta ovat monesti paljon julmempia kuin vain rahan menetys valtiolle. Siitä määrätään Suomessa herkemmin kuin missään muualla maailmassa määräaikainen ajokortin menetys.
 
Tavalliselle pulliaiselle ajokortin menetys merkitsee pikkuisen hankaluuksia kulkemisessa. Työ ja toimeentulo kuitenkin säilyvät.


 
Ammattikuljettaja menettää ajokortin myötä ”leipäkorttinsa” ja joutuu työttömäksi. Samalla rangaistus kohdistuu myös täysin syyttömiin. Perheeltä, vaimolta ja lapsilta häviää toimeentulo, velkojen maksukyky, jne. Myös työnantajalta, kuljetusliikkeeltä, pk-yrittäjältä katoaa toiminnasta tärkeä lenkki, kuljettaja, pahimmassa tapauksessa jopa liikennelupa. Koko yrityksen toimeentulo on äkkiä vaakalaudalla 3-4 vaarattomasta alimitoitetun nopeusrajoituksen ylityksestä.
 
JA KUN lopulta ajolupa palautetaan ammattikuljettajalle, tilalla on useinkin jo toinen. 3-4 vaaratonta, vahingossa ja huomaamattomuudessa tehtyä ylinopeutta 150 000:lla ajokilometrillä vuodessa on johtanut pysyvään työttömyyteen!
 
Kuvan siitä, mihin tämä osaltaan johtaa, antaa tässä lehdessä Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen: 60 000 ammattikuljettajasta vain 5 % on enää suomalaisia!
 
Siinä meillä suomalaista kriminaalipolitiikkaa!
 
Suomalaisen ylinopeushysterian heikkoudet on tiedetty ja tunnettu iät ajat. Mitään korjausta ei ole tehty. Kaikessa riehuva ammattikuljettajien AKT ei ole tehnyt elettäkään ajaakseen oikeudenmukaista kohtelua jäsenilleen. Ei liioin oikeusministeriö, saati oikeusministerimme yksi toisen jälkeen.
 
Samaan aikaan oikeusministeriön kansliapäällikkö ja oikeusministerimme ovat sokeita näkemään kriminaalipolitiikassaan korjattavaa väkivalta- ja omaisuusrikosten rangaistuksissa korjattavaa.
 
OULUN poliisimestari, kansanedustaja Kari Myllyniemi sen sanoi jo 18 vuotta sitten eduskunnan puhujanpöntöstä: ”Ei niin kauan jaksa vanhaa mummoa potkia, että saisi yhtä paljon sakkoa kuin pienestä ylinopeudesta!”
 
Nyt hallitus haluaa tienata vielä enemmän ylinopeudesta! Että se länsimaisesta kriminaalipolitiikasta Suomessa.

 



Lue uusimmasta numerosta

30 VUOTTA METSÄAUTOTEILLÄ
Kimmo Koskela Kärkölästä on ohjastanut puuautoa vuodesta 1990 alkaen. Toimintaympäristö on vuosien mittaan muuttunut.

HoLa-PROJEKTI
Kaukoliikenteen sähkökuorma-autojen latausinfralle visioidaan ja luodaan nyt kuumeisesti ratkaisumalleja. HoLa-projekti on niistä yksi.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"YKSI AINOA kuorma-auto (ruotsalaisissa kilvissä – totta kai!) helpotti suuntavilkullaan ohitustilannetta..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 08.02.2023 00:10 ]
feed-image Feed Entries


Mainospalkki