Volvolta uusi Euro 6 -moottori

Sähköposti Tulosta PDF
Volvon uusi D13 460 Euro 6 on 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.Volvon uusi D13 460 Euro 6 on 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.Ensimmäisenä saataville tulee Volvon D13 460 hv -moottori, joka on nykyään käytössä kolmanneksessa kaikista Volvo kuorma-autoista. Volvo D13 Euro 6 -moottori perustuu Volvon hyväksi havaittuun Euro 5 -moottoriin. Uusi moottori on edeltäjänsä tavoin yksikkösumuttimilla ja SCR (Selective catalytic reduction) -teknologialla varustettu kuusisylinterinen rivimoottori.

Uusien päästömääräysten täyttämiseksi moottorissa käytetään myös EGR (Exhaust Gas Recirculation) -teknologiaa sekä dieselhiukkassuodatinta (DPF).
 
SCR-järjestelmä, joka muuntaa pakokaasujen typpioksidit harmittomaksi typeksi ja vesihöyryksi, on integroitu hiukkassuodattimen kanssa kompaktiksi kokonaisuudeksi, joka vie mahdollisimman vähän tilaa.
 

EU tyrmää itseään ETS-maksulla

Sähköposti Tulosta PDF
EU-komission päätös periä kovaa ETS -päästömaksua (Emission Trade Scheme) kansainväliseltä lentoliikenteeltä tyrmää EU:n oman lentokonevalmistajan Airbusin. Kiinan valtio peruuttaa kinalaisten lentoyhtiöiden tilaamat 45 Airbus suihkujättiä. Samalla Airbus ilmoittaa joutuvansa leikkamaan A330 matkustajakoneen tuotannon suunnitellusta 11 koneesta/kk takaisin 7-9 koneeseen/kk.

Airbus on ilmoittanut ETS-päästömaksujen johtavan 2000 työpaikan leikkaukseen. Airbusilta on tilattu 1199 kpl A330 suihkujättiä toimitettaviksi vuoteen 2015 mennessä. Se on toistaiseksi toimittanut 880 kpl tilatuista koneista.
 

Euro6:sta takaisin Euro5:een

Sähköposti Tulosta PDF
Samalla kun EU yllyttää kuorma-autonvalmistajia kehittämään uusia Euro6-moottoreita, suuret markkina-alueet maailmalla jatkavat Euro5-moottoreilla. Oliver Hey, MAN Euro6 markkinointijohtaja, on paljastanut MANn valmistaneen rakennus-sarjan, jolla Euro6:sta tehdään Euro5-moottori.

Heti perään myös Scania-johtaja Christian Teichman ja Daimler-johtaja Hubertus Goldkohle vahvistivat, että myös Scania ja Mercedes-Benz ovat kehittäneet vastaavanlaisen rakennussarjan, jolla Euro6-moottori voidaan palauttaa Euro5-normit täyttäväksi moottoriksi.

Rakennussarja avaa mahdollisuuden tehdä myös käytetyistä Euro6-ajokeista Euro5-autoja. Se avaa vientiovia ympäri maailmaa.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2012 ilmestyy 29.6.

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo FH Imperial on viimeinen, täyteen loistoon varustettu työkalu ennen uutta mallia. Volvo FH Imperial on viimeinen, täyteen loistoon varustettu työkalu ennen uutta mallia. Lehdessä muun muassa:

• Volvo FH16 Imperial. Volvolla on ollut tapana ristiä mallisarjan viimeiset autot Imperialeiksi. Nyt on saatavilla FH Imperial, viimeinen, täyteen loistoon varustettu työkalu ennen uutta mallia.

• Pika-apua autopulaan. Mistä apu, kun kuljetustehtävät olisi hoidettava, mutta auto on joutunut pois pelistä esimerkiksi onnettomuuden seurauksena? Ihan heti ei kannata heittää kirvestä kaivoon - apua löytyy aika helposti.

• Volkswagen Transporter T2. Tämä ei ole mätäkuun juttu. Suomessa on yksi ihkauusi Volkswagen Transporter T2. Se on tuulahdus iloiselta 1960-luvulta.

Tutustu uusimman numeron sisältöön tästä linkistä.
 


Sivu 81 / 81

Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 11.11.2024 16:50 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki