Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti pani käyntiin EU-laajuisen katsastusuudistuksen

Sähköposti Tulosta PDF
Lehtemme numeroissa  01/2011 ja 05/2011 tivasimme EU:n liikennekomissaari Siim Kallakselta "Milloin yhtenäistetään EU:n jäsenmaiden katsastusvaatimukset?"

Leimasimme liikennekomissaarin puheita liikenneonnettomuuksien nollavisiosta täysin epärealistisiksi, kun tiedetään eräiden jäsenmaiden autokatsastukset sattumanvaraisiksi, usein korruptoiduiksi ja lähinnä muodollisiksi. Nämä maat lähettävät käytännössä "ajomiinoja" EU:n liikenneväylille. 

Nyt EU myöntää lehtemme esittämät väitteet ja vaatimukset oikeiksi. Heinäkuun 13. päivänä EU:n liikennekomissio ilmoitti radikaaleista  EU:n ajoneuvokatsastuksiin kohdistuvista uudistuksista. Uusien ehdotusten tärkeimpiä kohtia ovat mm. seuraavat:
 

Pohjoismaille yhteinen liikennevirasto!

Sähköposti Tulosta PDF
 Ruotsin ja ympäristö- ja yhdyskuntasuunnittelun laitoksen KHT:n tutkija Björn Hasselgren on Visbyssä Almedalsveckan´n yhteydessä pidetyssä seminaarissa ehdottanut pohjoismaiden liikennevirastojen yhdistämistä valtakuntien rajat ylittävän kuljetusinfran yhdentämiseksi ja tehostamiseksi. 

Almedalsveckan on Ruotsin poliittisen johdon ja liike-elämän huippujohtajien jokakesäinen tapaaminen, jolla on pitkälle meneviä seurauksia Ruotsin elinkeinoelämälle.
 

Daimler hurjana Pohjois-Amerikassa

Sähköposti Tulosta PDF

Freightliner Century Class S/T  tehtaan tuulitunnelissaFreightliner Century Class S/T tehtaan tuulitunnelissaDaimler Trucks North America (DTNA) nosti viime vuonna markkinaosuutensa Pohjois-Amerikassa 32 %:iin, liki kolmannekseen mantereen valtavista markkinoista. 
Vuonna 2011 se myi 118 300 ajokkia. Keskimäärin valmistuu joka päivä 423 kuorma-autoa.
   Mercedes-Benz osti  vuonna 1942 perustetun Freightliner´in vuonna 1981. Vuonna 1992 liitettiin vuodesta 1916 toiminut  Thomas Built Buses linja-autotehdas Freightlineriin. Vuonna 2000 se hankki Western Star kuorma-autovalmistajan omistukseensa DTNA:n katon alle.

 

Laki säätelemään tieliikenteen yrittäjäkuljettajien työaikaa

Sähköposti Tulosta PDF
Hallituksen esitysluonnos laiksi yrittäjäkuljettajien työajasta tieliikenteessä on lähtenyt lausuntokierrokselle. Lausunnot on annettava liikenne- ja viestintäministeriölle 24. elokuuta 2012 mennessä.

Hallitus esittää, että itsenäisille yrittäjäkuljettajille säädetään työaikalaki, jossa määritellään yrittäjäkuljettajien viikoittaisesta enimmäistyöajasta, tauoista ja yötyöstä tieliikenteessä. Lakiesitys sisältää myös määräykset yrittäjäkuljettajan työajan kirjanpitovelvollisuudesta sekä mahdollisista työaikaa koskevista poikkeuksista esimerkiksi teknisestä tai työn järjestelyyn liittyvästä syystä. Laki koskee sekä henkilö- että tavaraliikennettä.
 

Tavarankuljetuslakiin esitetään muutoksia

Sähköposti Tulosta PDF
Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille esityksen kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain muuttamiseksi. Esityksellä on tarkoitus torjua harmaata taloutta. Ministeriön esityksen mukaan harmaata taloutta estettäisiin lisäämällä yritysten vastuuta ja tehostamalla viranomaisten valvontaa. Esityksessä ammattimaisen kuljetuksen tilaajan vastuuta laajennettaisiin.

Kuljetussopimusta ei saisi tehdä jos kuljetuksen hinnan perusteella olisi selvää, että kuljetuksen suorittaja ei täytä lain velvoitteita esimerkiksi verojen ja työehtosopimuksen mukaisen palkan maksamisesta. Tilaajan vastuu koskisi yli 500 euron arvoisia kuljetussopimuksia. Tilaajan vastuun noudattamisen valvonta kuuluisi poliisille ja ELY-keskuksille.
 

Helsingin sataman tavaraliikenne väheni ja matkustajaliikenne kasvoi

Sähköposti Tulosta PDF
Helsingin sataman yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli kesäkuussa 847 000 tonnia. Määrä oli 2 % vähemmän kuin vuosi sitten kesäkuussa. Tammi-kesäkuun yksiköidyn tavaraliikenteen määrä oli 5,1 miljoonaa tonnia, mikä oli myös 2 % vähemmän kuin vertailukaudella.

Laivamatkailu taas vilkastui edelleen Helsingin satamassa. Matkustajien määrä oli kesäkuussa 1 070 500, kasvua viime kesäkuuhun oli 2 %. Tammi-kesäkuun matkustajien määrä kohosi lähes viiteen miljoonaan matkustajaan, kasvua vertailukauteen nähden oli 5 %. Erityisesti Pietarin liikenteen matkustajamäärä kasvoi, luku kaksinkertaistui viime vuoteen verrattuna. Tallinnan matkustajien määrän kasvu oli edelleen lukumäärältään suurin.
 

Iveco esitteli seuraavan sukupolven Stralis Hi- Way kaukoliikenneauton

Sähköposti Tulosta PDF
Uusi Iveco Stralis Hi-Way sisältää useita taloudelliseen ajotapaan ohjaavia järjestelmiäUusi Iveco Stralis Hi-Way sisältää useita taloudelliseen ajotapaan ohjaavia järjestelmiä
Nykyiseen malliin perustuva ohjaamo sai uuden säleikön, lokasuojat ja Xenon / LED ajovalot. Sisätiloihin päivitys toi uudistetun kojelaudan sekä suuremmat säilytystilat. Valmistajan mukaan ulkoiset muutokset pienentävät uuden mallin ilmanvastusta kolmella prosentilla.

Moottorivalikoima sisältää Euro V, Euro VI -moottorien lisäksi maakaasu moottorit. Vaihteistopuolen valikoima sisältää manuaalivaihteiston lisäksi myös Eurotronic ja automaatti -vaihteiston.

Uusi Stralis Hi-Way sisältää useita taloudelliseen ajotapaan ohjaavia järjestelmiä, kuten esimerkiksi ECOswitch toiminnon. Seuraavassa lehdessä käymme tarkemmin läpi mitä uusi Stralis Hi-Way pitää sisällään
 

Scania 8. suurin maailmassa

Sähköposti Tulosta PDF
Kolmen prosentin markkinaosuudella Scania on 8. suurin raskaiden hyötyautojen valmistaja maailmassa. Se on edustettuna noin 100 maassa. Sillä on 37 500 työntekijää. Scania ja MAN yhdessä tekevät VW-konsernista maailman suurimman raskaiden hyötyautojen valmistajan.
 

USA neljä vuotta EU:n edellä

Sähköposti Tulosta PDF
USA:ssa EPA 10 normi, joka määrittelee raskaiden kuorma- ja linja-autojen hiukkas- ja NOx-päästöjen ylärajat, astui voimaan 2010. EU:n vastaavat eli Euro6-vaatimukset astuvat voimaan vasta 2014.

Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.
 

Scania-johto menestyy

Sähköposti Tulosta PDF
Leif ÖstlingLeif ÖstlingVW-konserni on lähtenyt päättävin ottein "virtaviivaistamaan" hallinnassaan olevien Scanian ja MANin tuotantoa ja sulauttamaan ne VW:n omaan hyötyautolinjaansa. Yli 30 henkilöä on sulauttamisen yhteydessä saanut lähtöpassin. Samalla Scanian pääjohtaja Leif Östling (kuva) nostettiin VW-konsernin hyötyautojaoston johtokunnan puheenjohtajaksi vastaamaan kolmen merkin eli VW:n, Scanian ja MANin tuotannon ja malliston virtaviivaistamisesta.
 


Sivu 83 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 01.07.2025 06:05 ]
feed-image Feed Entries