Scania 8. suurin maailmassa

Sähköposti Tulosta PDF
Kolmen prosentin markkinaosuudella Scania on 8. suurin raskaiden hyötyautojen valmistaja maailmassa. Se on edustettuna noin 100 maassa. Sillä on 37 500 työntekijää. Scania ja MAN yhdessä tekevät VW-konsernista maailman suurimman raskaiden hyötyautojen valmistajan.
 

USA neljä vuotta EU:n edellä

Sähköposti Tulosta PDF
USA:ssa EPA 10 normi, joka määrittelee raskaiden kuorma- ja linja-autojen hiukkas- ja NOx-päästöjen ylärajat, astui voimaan 2010. EU:n vastaavat eli Euro6-vaatimukset astuvat voimaan vasta 2014.

Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.
 

Scania-johto menestyy

Sähköposti Tulosta PDF
Leif ÖstlingLeif ÖstlingVW-konserni on lähtenyt päättävin ottein "virtaviivaistamaan" hallinnassaan olevien Scanian ja MANin tuotantoa ja sulauttamaan ne VW:n omaan hyötyautolinjaansa. Yli 30 henkilöä on sulauttamisen yhteydessä saanut lähtöpassin. Samalla Scanian pääjohtaja Leif Östling (kuva) nostettiin VW-konsernin hyötyautojaoston johtokunnan puheenjohtajaksi vastaamaan kolmen merkin eli VW:n, Scanian ja MANin tuotannon ja malliston virtaviivaistamisesta.
 

Matkustajien oikeudet käyttöön älypuhelinsovelluksella

Sähköposti Tulosta PDF
Matkustajat, jotka eivät ole päässeet lennoilleen tai jotka odottavat lentoasemilla kadonneita matkatavaroitaan, voivat nyt välittömästi tarkistaa oikeutensa älypuhelinsovelluksella. Euroopan komissio on avannut älypuhelimille tarkoitetun sovelluksen, joka kattaa lento- ja raideliikenteen.

Sovellus toimii Applen iPhone ja iPad, Googlen Android, RIM Blackberry ja Microsoftin Windows Phone 7 puhelimilla ja se on saatavilla 22:lla EU:n kielellä. Sovellus kattaa toistaiseksi lento- ja raideliikenteen, ja sitä laajennetaan linja-auto/tilausbussiliikenteeseen ja laivaliikenteeseen niitä koskevien oikeuksien tullessa voimaan vuonna 2013.

 

Volvolta uusi Euro 6 -moottori

Sähköposti Tulosta PDF
Volvon uusi D13 460 Euro 6 on 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.Volvon uusi D13 460 Euro 6 on 13 litran kuusisylinterinen rivimoottori, joka tuottaa 460 hv.Ensimmäisenä saataville tulee Volvon D13 460 hv -moottori, joka on nykyään käytössä kolmanneksessa kaikista Volvo kuorma-autoista. Volvo D13 Euro 6 -moottori perustuu Volvon hyväksi havaittuun Euro 5 -moottoriin. Uusi moottori on edeltäjänsä tavoin yksikkösumuttimilla ja SCR (Selective catalytic reduction) -teknologialla varustettu kuusisylinterinen rivimoottori.

Uusien päästömääräysten täyttämiseksi moottorissa käytetään myös EGR (Exhaust Gas Recirculation) -teknologiaa sekä dieselhiukkassuodatinta (DPF).
 
SCR-järjestelmä, joka muuntaa pakokaasujen typpioksidit harmittomaksi typeksi ja vesihöyryksi, on integroitu hiukkassuodattimen kanssa kompaktiksi kokonaisuudeksi, joka vie mahdollisimman vähän tilaa.
 

EU tyrmää itseään ETS-maksulla

Sähköposti Tulosta PDF
EU-komission päätös periä kovaa ETS -päästömaksua (Emission Trade Scheme) kansainväliseltä lentoliikenteeltä tyrmää EU:n oman lentokonevalmistajan Airbusin. Kiinan valtio peruuttaa kinalaisten lentoyhtiöiden tilaamat 45 Airbus suihkujättiä. Samalla Airbus ilmoittaa joutuvansa leikkamaan A330 matkustajakoneen tuotannon suunnitellusta 11 koneesta/kk takaisin 7-9 koneeseen/kk.

Airbus on ilmoittanut ETS-päästömaksujen johtavan 2000 työpaikan leikkaukseen. Airbusilta on tilattu 1199 kpl A330 suihkujättiä toimitettaviksi vuoteen 2015 mennessä. Se on toistaiseksi toimittanut 880 kpl tilatuista koneista.
 

Euro6:sta takaisin Euro5:een

Sähköposti Tulosta PDF
Samalla kun EU yllyttää kuorma-autonvalmistajia kehittämään uusia Euro6-moottoreita, suuret markkina-alueet maailmalla jatkavat Euro5-moottoreilla. Oliver Hey, MAN Euro6 markkinointijohtaja, on paljastanut MANn valmistaneen rakennus-sarjan, jolla Euro6:sta tehdään Euro5-moottori.

Heti perään myös Scania-johtaja Christian Teichman ja Daimler-johtaja Hubertus Goldkohle vahvistivat, että myös Scania ja Mercedes-Benz ovat kehittäneet vastaavanlaisen rakennussarjan, jolla Euro6-moottori voidaan palauttaa Euro5-normit täyttäväksi moottoriksi.

Rakennussarja avaa mahdollisuuden tehdä myös käytetyistä Euro6-ajokeista Euro5-autoja. Se avaa vientiovia ympäri maailmaa.
 

Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2012 ilmestyy 29.6.

Sähköposti Tulosta PDF
Volvo FH Imperial on viimeinen, täyteen loistoon varustettu työkalu ennen uutta mallia. Volvo FH Imperial on viimeinen, täyteen loistoon varustettu työkalu ennen uutta mallia. Lehdessä muun muassa:

• Volvo FH16 Imperial. Volvolla on ollut tapana ristiä mallisarjan viimeiset autot Imperialeiksi. Nyt on saatavilla FH Imperial, viimeinen, täyteen loistoon varustettu työkalu ennen uutta mallia.

• Pika-apua autopulaan. Mistä apu, kun kuljetustehtävät olisi hoidettava, mutta auto on joutunut pois pelistä esimerkiksi onnettomuuden seurauksena? Ihan heti ei kannata heittää kirvestä kaivoon - apua löytyy aika helposti.

• Volkswagen Transporter T2. Tämä ei ole mätäkuun juttu. Suomessa on yksi ihkauusi Volkswagen Transporter T2. Se on tuulahdus iloiselta 1960-luvulta.

Tutustu uusimman numeron sisältöön tästä linkistä.
 


Sivu 80 / 80

Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 07:31 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki