
Kuljetuskaluston kunnossapito on merkittävä kustannuserä yrityksen kulubudjetissa. Ilman toimivaa kalustoa eivät pyörät kuitenkaan pyöri. Kuljetusyrityksen kustannuksista muut kulut haukkaavat noin neljänneksen, johon kakkupalaan kaluston kunnossapitokin sijoittuu.
Takana suuria voittoja, edessä suuria haasteita!

Rahtarit ry:n juuret johtavat Saksan liikenteessä olleelle autolautalle? Suvi Puntti, Kerro vähän lähtötilanteesta!
Lahdesta kotoisin

Scanian linja-automallistossa voidaan valita perinteisen ja biodieselin lisäksi kaasun, etanolin, lataushybridin, täyssähköisen välillä. Sähköinen mallisto käsittää 2- ja 3-akseliset ja laajenee myöhemmin myös nivelbussiin.
Tyylitelty Trafic

Renault Traficin keulan ilme on uudistettu ja se on nyt modernimpi ja tyylikkään näköinen ledivaloineen. Myös konepellin upotukset tuovat uuteen keulaanjämäkkyyttä eivätkä uusi puskuri ja maski sitä vähennä. Etupäähän on tullut 8cm pituutta lisää muun muassa uusien pakokaasujen puhdistuslaitteiden takia.
Vihdoin valoa horisontissa

Mika Mäkilä, Linja-autoliiton (LaL) toimitus johtaja ei sano, että huonommaksi ei voi enää mennä. Moni jäsenyritys ja linja-autoalan yrittäjä ajattelee niin.
Sähköistyminen etenee

Scanialla on ollut jo muutaman vuoden tuotannossa kuorma-auto, joka toimii hybridiperiaatteella. Puhtaalla sähköllä ajo oli kuitenkin varsin lyhyt. Nyt tuotannossa on uusi sähkö-hybridimallisto, jossa 90 kWh akkupaketilla voidaan sähköllä ajaa suotuisissa oloissa jopa 60 km.
Sami Ojamo, VDL: Suomen menestyksen lähtökohta on EU:ssa

”Suomessa viranomaisten kilpailutuksissa painotetaan halvinta hintaa eikä laatua. Kun halvin tuote tai palvelu voittaa, elinkaarikustannuksiltaan ja ympäristövaikutuksiltaan paras häviää. Ostohetkellä halvin on hyvin harvoin paras. Oikeasti halvin selviää vasta elinkaaren lopussa.”
Hidasta monipuolistumista

Nikola Tre.
Käyttövoimakeskustelu on laajentunut myös kuorma-autojen pariin. Henkilöautoissa sähkökäyttöon lyönyt vahvasti läpi. Latausinfraa on kevyen käyttöön saatu jo melko laajasti.
Kaluston ylläpitohuolto

Suomi hiljentyy kesään Juhannuksesta koulujen alkamiseen elokuussa. Heinäkuussa Suomi on tauolla. Silloin on aikaa kunnostaa kuljetuskalustoa, tehdä ylläpitohuolto, syksyn ja talven varalle.
Suomen oloihin

S-Cross GLX +SR on Suzukin uusi crossover kokoluokan maastokykyinen henkilöauto, joka esiteltiin marraskuussa 2021, ja on nyt saatu lehdistökoeajoihin. Uutuus sijoittuu Vitaran ja ACrossin väliin ja on Suomessa aina nelivetoinen ja kevythybridi.