Auto, tekniikka ja kuljetus

Uusi tieliikennelaki tuo suuria muutoksia

Sähköposti Tulosta PDF
Tieliikennelain kokonaisuudistus lupaa dramaattisia muutoksia, LVM:n liikenneneuvos Kimmo Kiiski ennakoi. Raskaan liikenteen renkailta vaaditaa nykyistä merkittäväst enemmän urasyvyyttä. Nuorille esitetään opetusluvalla ajoharjoittelua jo 16 ikävuodesta. Liikennerikkeissä erotetaan turvallisuutta vaarantavat vaarattomista samalla kun niiden vakutus ajo-oikeuteen arviodaan kokonaan uudestaan. Promillerajaa esitetään todennäköisesti alennettavaksi Ruotsin mallin mukaan 0,2:een. Ja paljon muuta.
Lue tuleva Atk 15/2015 niin tiedät!
 

Helsingin raideleikit: Kuin Tuhannen ja yhden yön sadut

Sähköposti Tulosta PDF
Ensin oli Ratikka-Runkolinja 1955. Se oli täysfiasko ja lakkautettiin äkkiä 1958.
Toinen yritys oli Itämetro 1981. Se johti 17 kaupunginhallituksen jäsentä ja metrotoimikunnan 4 virkamiestä syytettyjen penkille hämäristä vaunukaupoista. Lopulta 1987 20 pääsi pälkähästä syytteiden vanhennuttua. Yksi tuomittiin ehdottomaan vankeuteen lahjusten otosta.
Kolmas yritys oli Länsimetro. Sen hämäriä yksityiskohtia ei ole selvitetty vieläkään, mutta oikeudenkäynneissä ei näy loppua. Alkuperäinen budjetti on ylitetty viisinkertaisesti, eikä loppusummaa tiedä kukaan.
Neljäs yritys on Pisararata. Siitä tehty rakentamissopimus haisee pahimman luoka rahareiältä ja sen suunnitelua pidetään ammattipiireissä täysin amatöörimäiseltä.
Viides yritys on Uusi Runkolinja,entinen Jokerilinja. Siihen ajetaan raiteet ja jättikaupalla hankitut Sm5 sähkömoottorijunat, vaikka niveljohdinbussit on todistettu jopa 75% säästäväisemmiksi.
Lue tuleva Atk 5/2015 nin tiedät.
 

Sinua vakoillaan. Autotehtaan käsi on jo lompakossasi!

Sähköposti Tulosta PDF
George Orwell ennusti jo 1948 kirjassaan "Vuosi 1984", että "Isoveli" valvoo jokaista askeltasi, että Totuusministeriön "trollit" muokkaavat historiaa Isoveljen tahdon mukaiseksi ja luovat "uuskielen", josta puuttuu valtionjohtoa arvostelevat sanat. Julian Assange, Edward Snowden ja Chelsey Manning ovat todistaneet tuon todeksi tänään.

Elektroniikan avulla myös kuljetusten tietojärjestelmät kertovat autosta ja ajamisesta tietoja paitsi kuljettajalle myös auton valmistajalle sekä myynti- ja huolto-organisaatiolle. Se määrää autosi huoltoihin ja korjausiin, varaosille ja tarkistuksiin. Ja sinä maksat. Autotehtaan käsi on lompakossasi!

Lue Klaus Bremerin kolumni Auto, tekniikka ja kuljetuksessa, niin tiedät.
 

Niveltrollikka säästää 75% energiaa junaan verrattuna

Sähköposti Tulosta PDF
DI, Yli-insinööri Olavi H. Koskinen on verrannut Rautatietilasto 2013 perusteella pääkaupunkiseudun rautatielinjojen liikkennemääriä, uusimman lähiliikennejunan Sm5:n ja Göppel niveljohdinbussin suorituskykyä. Niveljohdinbussi osoittautui täysin ylivoimaiseksi sekä käyttötalouden että energiansäästön kannalta. Tuleva Atk 5/2015 kertoo yksityiskohat.
Helsingin joukkolikenteestä vastaava kaupunginjohtaja Pekka Sauri pitää energian säästämistä ihmiskunnan tärkeimpiin kuuluvana asiana (YLE Puhe 23.5.2015). Ajaako Sauri tästä huolimatta Jokeri- linjalle raiteet ja Sm5 sähkömoottorijunia?

 

Kiinalainen Sinotruk 8x4 betonimikseri iski Irlantiin

Sähköposti Tulosta PDF
Se on älyttömän halpa, totesivat irlantilaiset. Se on puoliksi eurooppalainen. Siinä on MANia ja Steyrin moottori, ZF laatikko, Wabcoa ja Boschia ja ISRIa ja Pirelliä ja italialaista muotoilua ja eurooppalaiset mitat ohjaamossa. Kiinalainen Sinotruk A7 8x4 betonimikseri ja sen seurassa Sinotrukin kuorma-autovalikoima tulee Irlannin kautta ensin Englantiin ja sitten muihin EU-maihin, irlantilaiset ennustavat. Kollegamme Jarlath Sweeney kertoo lisää. Auto, tekniikka ja kuljetuksessa ensimmäisenä, tietysti!
 


Sivu 118 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.07.2025 10:27 ]
feed-image Feed Entries