Auto, tekniikka ja kuljetus

Uusi Hilux

Sähköposti Tulosta PDF
 Toyota Hiluxin uusi malli sai Genevessä Euroopan ensiesityksensä. Hilux on Suomen myydyin lava-auto ja kuulunut kärkikastiin jo vuosia, joten merkin kehitystä seurataan tarkasti. Uusi Hilux on 5 335 mm pituudellaan aiempaa 75 mm pidempi ja 1 855 mm leveydellä entistä 20 mm leveämpi. Vertikaalisen ulottuvuuden suhteen taas Hilux on hitusen matalampi, 1 815 mm korkeudessa on 45 mm vähennystä aiempaan. Lavan maksimileveys on venynyt vajaa 15 senttiä 1 645 mm:iin. Lue lisää uudesta Hiluxista Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2016 numerosta.
 

Renkaita rengasmeressä

Sähköposti Tulosta PDF

 Nokian on järkyttänyt suomalaisia syöttämällä tuunattuja renkaita rengastesteihin. Kauheaa. Niin tekevät sen kilpailijatkin.

Nokian on voittanut monta vertailutestiä. Niin ovat sen kilpailijatkin. Mutta ihmiset uskovat, että voittaja on paras. Niin se onkin. Siinä kilpailussa. Se ei tarkoita, että samanlaisia saa ostaa kaupasta!

Tulos ei ole sen luotettavampi, vaikka testattavat renkaat haetaan rengasliikkeestä. Mikään ei takaa, että kilpailijat ovat keskenään yhtä tuoreita, samalla tavalla varastoituja, edes samasta tehtaasta ja täsmälleen samalla kumiseoksella. Esimerkiksi Michelinin samankokoisissa renkaissa eri tehtaiden valmistamina voi olla eri ympärysmitta. Eikä mikään takaa, että rengasliike, jolta testattavat haetaan, ei ole vihjaissut mielivalmistajalleen tulevasta testistä tuunattujen renkaiden toivossa. Ei edes että kilpailijat on valittu varastosta rehellisesti.

Erimerkkisetkin renkaat ovat uusina toimivia. Vasta 4000-5000 km:n ajon jälkeen selviää, mihin ne pystyvät. Vertailutestit suoritetaan uusilla renkailla. Vaikka haluttaisi, niitä ei pystytä ajamaan samalla autolla, samoilla pyöränkulmilla, samalla painolla, samalla tienpinnalla, samalla säällä edes tuhat kilometriä. Se on yhtä mahdotonta kuin saada aikaan uusille autoille vertailukelpoisia, todellisuutta vastaavia polttoaineen kulutusarvoja.

Rengastesteissä on yksinkertaisesti liian paljon hallitsemattomia muuttujia, että lopputulos olisi yleistettävissä. Mitä Nokian renkaisiin tulee, ne ovat pärjänneet loistavasti kansainvälisessä kilpailussa. Kiitos kuuluu kansainväliselle rengasjättiläiselle, Bridgestonelle. Se nappasi Nokian omistukseensa 2003, ja se hallitsee viidakon lait.

 

TESTIRAPORTTI: Arctic Van Test 2016

Sähköposti Tulosta PDF
Arctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä DaciaArctic Van Test 2016 talvitestiin osallistui: Fiat, Opel, Renault, Volkswagen, Citroen sekä Dacia

Arctic Test ajettiin tänä vuonna 30. kerran. Viikolla 6 Pohjois-Suomessa ajetun Arctic Van Testin lämpötilat olivat tällä kertaa nollan tuntumissa. Vuodenaikaan nähden lämpimät ilmat vaikuttivat kuitenkin siihen, että tienpinta oli todella liukas. Lumisateet tekivätajokelistä vielä osaltaan haastavammat. Testissä käytetyt kitkarenkaat herättivät aluksi lumiseen ja jäiseen tienpintaan tottumattomissa kansainvälisissä toimittajissa epäilystä, joka kuitenkin kaikkosi nopeasti. Nokian Hakkapeliitta kitkarenkaat osoittautuivat vaikeissa olosuhteissa erittäin pitäviksi.

Testissä oli mukana kuusi kevyen luokan pakettiautoa. Toisistaan mittaa ottivat Citroën Berlingo, Dacia Dokker, Fiat Doblo, Opel Combo, Renault Kangoo ja Volkswagen Caddy. Testi oli tiukka, mutta ei päätynyt viime vuoden tapaan tasapisteisiin. Testissä löytyi siis voittaja. Jokaisella pikkupakulla oli myös oma kuljetusalaan liittyvä ominaisuutensa, missä pääsi loistamaan.

Arctic Van Testin tulokset ja voittaja julkaistaan 1.3. ilmestyvässä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdessä.
 

Kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti: Kabotaasi syö Suomea!

Sähköposti Tulosta PDF
Valtakunnallisen 28 000 jäsenen Rahtarit ry:n perustaja ja kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti on eniten huolissaan kolmesta asiasta kumipyöräkuljetusten osalta: kabotaasista ja erityisesti sen laittomasta kytkennästä, tieverkon kunnosta ja raskaan kaluston taukopaikkojen puutteesta
 
- Kabotaasi syö ale-hinnoittelulla työpaikkoja suomalaisilta ammattikuljettajilta ja töitä suomalaisilta kuljetusliikkeiltä. Tilanne on riistäytynyt täysin käsistä,  Puntti toteaa.
 
- Suomen tiet ovat nyt samassa kunnosssa kuin DDR:ssä 1970-luvulla, Puntti sanoo ja kohdistaa kovaa arvostelua lyhytnäköiselle tavalle, jolla teitä korjataan.
 
- Ajo- ja lepoaikalain mukaan 3-4 tunnin välein on pakko löytää lepopaikka. Vuosaaren satama on pääkaupunkiseudulla ainoa turvallinen ja laillinen taukopaikka. Suurten logistiikkakeskusten alueille ei enää ole kaikilla asiaa, Kimmo Puntti kiteyttää.
 
Kimmo Puntin koko haastattelu on luettavissa Auto, tekniikka ja kuljetus 2/16 - lehden Tentissä 3.3.2016.
 

Cargomaster CC 160 porraskiipijä

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden (1/2016) pikakokeessa on saksalaisen AAT:n valmistama CargoMaster CC 160 porraskiipijä. Akkukäyttöinen kiipijä nostaa parhaimmillaan 160 kg. Apua porraskiipijästä on niin paljon, että yksi työntekijä hoitaa sillä kahden henkilön hommat.
 


Sivu 112 / 167

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.07.2025 10:19 ]
feed-image Feed Entries